Nieuw bit, welke?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Nieuw bit, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:57

Ik wil een ander bit voor mijn pony gaan kopen.
Ze is pasgeleden naar de tandarts geweest, ik dacht dat het daar aan lag maar ik zie geen verbetering.
Ik vind haar nogal stug in de mond. Ze wil niet nageeflijk lopen en lijkt soms gewoon door het bit heen te lopen.
Ik heb nu een enkelgebroken trensje.
Heb er al een dikker bit in gelegd maar ook dit helpt niets.
Welk bit zouden jullie mij adviseren?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:59

Het lijkt me eerder een rijtechnisch probleem? Zij is blijkbaar hard in haar mond - misschien door teveel gesjor en getrek? Hoeft niet persé door jou, kan ook door bv. vorige eigenaar. Ik adviseer een goede instructie die je met dit probleem kan helpen en vooral geen scherper bit erin hangen. Je moet haar gewoon duidelijk maken dat ze op de lichtste hulp reageert.

Anoniem

Re: Nieuw bit, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:01

Kan momenteel geen instructie betalen, en heb haar onderhand al 6 jaar. Maar ze heeft vroeger op een manege gelopen dus misschien dat het daar in zit. Ze heeft trouwens nooit nageeflijk gelopen maar wil er nu echt mee aan het werk.

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:03

Ik zou niet zomaar een dikker bit pakken, het best had je de tandarts even om advies gevraagd wat voor een soort bit het beste in de mond van je paard past. En verder, hoe stug of hard ze in de mond is, is een questie van training, wellicht rij je zelf met een vrij harde hand waardoor ze steeds stugger wordt? Of ze is zo beleerd of eerder veel door iemand gereden met harde hand waardoor ze dit heeft ontwikkeld. Maar dat is niet zomaar op te lossen met naar een ander bit grijpen, dat ligt rijtechnisch

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:09

amykimmie schreef:
Kan momenteel geen instructie betalen, en heb haar onderhand al 6 jaar. Maar ze heeft vroeger op een manege gelopen dus misschien dat het daar in zit. Ze heeft trouwens nooit nageeflijk gelopen maar wil er nu echt mee aan het werk.

Oke, dat is begrijpelijk, instructie is best een investering :j Het kan er inderdaad aan liggen dat ze vroeger op een manege heeft gelopen. Reageert ze goed op been?

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:11

Mijn paard ging direct beter lopen op een dubbelgebroken bit. Is toch wat vriendelijker, en hij accepteerde hij het wat meer..
Eigenlijk zou ik niet teveel aan bitten gaan veranderen totdat je instructie kan betalen.. Je maakt meer kapot dan je lief is, maar zonder begeleiding is het best lastig om correct bezig te zijn. Dus ik adviseer: geen extreme veranderingen zoals een pelham of een pessoa erin gooien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:36

Ja ze reageert verder goed op been! Ze loopt ook lekker actief, dus daar ligt het volgens mij niet aan.
Probleem zit echt van voor. Het lukt me gewoon niet, op geen enkele manier.

Was ook geen pessoa of pelham van plan, maar inderdaad een 'vriendelijk' bit zoals een dubbelgebroken, kan weinig kwaad lijkt me om eens te proberen. Of iets dikker of dunner, maar op dikker reageert ze ook niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:55

Een bit is heel persoonlijk, paard/pony gebonden. Misschien kun je je tandarts even bellen nog voor advies?
Een dubbelgebroken watertrensje is in meeste gevallen wel vriendelijk, maar je kunt het niet alleen oplossen met een bit. Ik ga mee met de opmerking dat je ook rijtechnisch goed moet kijken. Daar kunnen we je nu niet bij helpen.
Neem een niet te dik of te dun (scherp) bit, en overleg even of het wel past met de tandarts.
Je kan het beste bij een watertrens een maatje groter nemen, dus als je pony een 11,5 mond heeft, neem dan dan een 12,5. Het bit kan nu ook te strak zijn?!

Succes er mee!

Vergeet niet; je paard moet wel even wennen aan een nieuw bit, na 2 weken kan je pas een oordeel vellen. Niet na een dag of 2 dagen. Tenzij hij direct beter er door gaat lopen maar meestal moet je je paard/pony wel even de kans geven.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 08:23

Een ander bit kan schelen, maar ik denk toch echt dat je focus teveel op de voorkant ligt. Als een bit het verschil maakt, dan zie je vaak dat het is dat het paard onrustig is met het hoofd, en met een bit wat stiller is (bijvoorbeeld een ongebroken bit) rustiger is.

Zou je misschien een filmpje van jezelf kunnen plaatsen? Dan is misschien te beoordelen of het niet nageeflijke zit omdat de pony onrustig is met het hoofd (het bit niet fijn vind), of dat je rijtechnisch een fout maakt, waardoor je pony niet nageeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:41

Heb momenteel geen filmpje.
Rijtechnisch weet ik niet of het daar aan ligt. Ik rijd verschillende paarden en heb ze allemaal goed lopen, behalve mijn eigen. Er hebben ook al meerdere mensen op haar gereden en het geprobeerd, maar het lukt niemand. Begin nu toch wel eens mijn geduld te verliezen.

Morgenochtend ga ik naar divoza, zit te denken aan een dubbelgebroken watertrens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:54

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:40

Niemand die het weet?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:25

Dat bitje met het bolle tussenstuk is wat paardvriendelijker dan de platte.