Ik heb zelf ook eventjes een pessoateugel gebruikt maar persoonlijk longeer ik liever met een dubbele longe, omdat je daarmee flexibeler kan zijn tov het paard..
Als je er op een goede manier mee werkt kan je daar veel meer mee dan met een pessoa, vind ik. Je kan er veel meer mee dan gewoon een rondje longeren! Bovendien heb ik het gevoel dat ik met een dubbele longe meer inspraak heb over wanneer ik de druk verminder, een pessoa blijft hoe dan ook altijd een beetje zeuren in de mond..
Jaa daar heb je een punt! Ik heb wel 2 longeerlijnen maar nog geen longeersingel.. die krijg ik over een poosje Kan ik voorzichtig beginnen met dubbele lijnen zonder singel?
Wat je beter vindt is heel persoonlijk, maar ik vind een dubbele longe beter, ja. Geen idee hoe goed het lukt zonder longeersingel, ik gebruik altijd wel een singel om de longes door te laten gaan. Als je het nooit eerder hebt gedaan kan je voor de eerste keren misschien wel hulp vragen, want in het begin kom je sowieso in de knoei met je longes, ik spreek uit ervaring