wie kan mij adviseren met een boomloos zadel???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esmee1988

wie kan mij adviseren met een boomloos zadel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 17:06

hallo bokkers,

ik ga met mijn tinker van 20 boomloos rijden.
maar ik zit al 2 dagen te googlen en te doen maar kom er niet uit.
wie kan mij helpen???
ik rij puur recreatief en 1x in de week een lesje.

ik heb zelf maat 40. en me tinker is 156.

ik zoek een leuk betaalbaar zadel en graag wat informatie en tips.

alvast bedankt

abrakadabraJarig

Re: wie kan mij adviseren met een boomloos zadel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:25

Wat vind je betaalbaar? Wat voor prijsklasse?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:23

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:51

Ik kan je een Barefoot aanraden. Spit eens heel de Barefoot site door en je bent een stuk wijzer.Ze hebben zadels in verschillende prijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:48

-Wat voor soort zadel zoek je? (dresssuurmodel met veel steun en wrongen? Veelzijdigheidsmodel zodat je wat makkelijker een keer een sprongetje meeneemt? Western? Endurancemodel helemaal zonder zweetblad zodat je nog meer van je paard voelt?)
-Hoe lang mag je zadel zijn? (zodat het goed past op je tinker)
-Wil je een zadel dat aanvoelt zoals een engels zadel, of maakt dat je niet uit?
-Wat is je budget?

Als je die vragen voor jezelf duidelijk hebt dan ben je al een heel stuk verder denk ik :) Daarna is het een kwestie van testzadels aanvragen en goed passen. Ik heb wel 10 boomloze zadels getest voor ik een zadel had wat goed lag voor mijn pony én goed zat voor mij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:00

Idd past boomloos niet altijd en zeker bij een ouder paard die een wat hollere rug/hoge schoft krijgt is het moeilijk om een goed passend zadel te vinden.
Zelf heb ik onder mijn boomloze Bob Marshall een Swayback pad liggen. Die is in het midden iets dikker als aan de voor- en achterkant en vult daardoor de holle rug iets op.

Verder is de plaats van de singel erg belangrijk. Als het zadel op de juiste plek ligt hoort de singel ook net achter de oksels te hangen. Is dit niet het geval dan zal bij gebruik van het zadel dit gaan schuiven. Niet zelden levert dit schuurplekken op, zeker bij de goedkopere modellen.

Onder een boomloos zadel hoort een speciale pad; eentje met inlages waardoor ruggegraatvrijheid ontstaat. Verkijk je niet op de prijs van een goede pad. Het is het behoud van je paard.

Sommige boomloze zadels zullen je breed laten zitten waardoor je ook je benen moeilijker netjes kunt aanleggen. Dit heeft natuurlijk te maken met de breedte van je paard, maar zeker ook met het model van het zadel. Als je zelf niet te breed gebouwd bent kun je hier last van krijgen.

Het aanvragen of uitproberen van diverse modellen en merken boomloze zadels is zeker aan te raden. Je bent er dan niet met 'even zitten', maar heb echt een rit van minstens een uur nodig.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:02

Blijheid geeft heel goeie tips :j

ik heb zelf een tinker die ik o.a. met een barefoot atlanta rijd, dus ik wil je nog enkele praktische tips geven:
het grootste probleem waar ik tegenaan liep is de breedte van de zit (ik heb een vrij smal bekken).
dit heb ik intussen kunnen oplossen door een pad met dubbeldikke inlages waardoor de zit meer een A vorm wordt dan een O.
op een rond paard zonder schoft (wat voor de meeste tinkers wel opgaat) kan het ook een goed idee zijn om een pad met anti-slip onderkant te gebruiken zodat het zadel niet kan gaan schuiven.

edit: tips van DubbelDun zijn ook heel interessant.
zij heeft blijkbaar vooral op de leeftijd van je paard gelet (oudere paarden krijgen vaak een wat holle rug en uitstekende ruggengraat), ik meer op het ras (tinkers zijn meestal rond en hebben weinig schoft).
Laatst bijgewerkt door fojoe op 25-09-12 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:05

Ik ben ook een Barefoot fan, eerste zadel dat blijft liggen (ronde Haflinger) en zit heerlijk.
Ik rij recreatief en af en toe een uurtje pistewerk.

Ik heb de Arizona

Esmee1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 17:30

ik vind het heel erg lastig. ben opzoek naar een tweede hands zadel max 300,-.
wat ik ermee wil doen is zo af en toe een buitenrit maken en 1x in de week een dressuur lesje.
ik heb alles in de buurt afgebeld of ze een boomloos zadel verkopen maar kan helaas niks vinden.
ik woon in de buurt van arnhem dus als iemand nog iets weet?
mijn tinker is inderdaad heel rond met bijna geen schoft.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:39

Misschien kan een van de mods je berichtje bij TI (Tinkers) plaatsen? Daar zitten en de deskundigen. Mijn twee dames rijd ik met Barefoot Londons (dressuurmodel). Zelf vind ik het zadel zonder vps het fijnst, omdat je dan meer contact hebt met je paard. Je zit als het ware "in" je paard, bij de nieuwe modellen met vos zit je meer op je paard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:44

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:47

wereldJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:27