Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Aangezien jij op ijsco's al boomloos reed zal dat niet zo'n probleem zijn.
Dani_ schreef:Het is niet zo dat het één beter is dan het ander. Het heeft allebei voor en nadelen.
Tegenwoordig bestaan er ook semi-boomloze zadels. Dat heeft alle voordelen van een boomloos zadel, maar heeft wel een extra versteviging waardoor de druk beter verdeeld wordt. Misschien is dat wat voor je?
wereld schreef:Ik zelf ben ongeveer 3 jaar terug op een boomloos (barefoot, andere merken geen ervaring mee) zadel gaan zitten en wil nooit meer anders.
Je moet er even een paar keer mee rijden om te wennen, maar het zit zo lekker!!
Sommige mensen vinden dat ze veel minder steun hebben met een barefoot, maar ik vind juist dat ik op een boom zadel echt OP het zadel zit, en vind dat veel minder stabiel aanvoelen..
Ik vind het ook echt ideeaal dat je doormiddel van de pommels het zadel op maat naar je paard aan kan passen..Ik vind het echt een aanrader!!
niet hahaNachtlampje schreef:Is inderdaad ook een idee, maar je stelling is imo niet terecht.
Een semi-boomloos heeft zeker niet alle voordelen van een boomloos zadel.
Zo voel je bij semi-boomloosjes vaak nauwelijks contact meer, (meer als een boomzadel dus) en is het ook lang niet zo flexibel als een boomloos.
Daarnaast komt nog dat semi-boomloos naar mijn ervaring een stuk minder snel passen, terwijl bijvoorbeeld een Barefoot een veel ruimere pasvorm heeft en zich om het paard vormt.
Dani_ schreef:Ja daar heb je wel gelijk in. Het is natuurlijk steviger en daardoor iets minder contact en minder flexibel. Voor mezelf vind ik dat niet echt een nadeel trouwens. Ik vind een Barefoot helemaal niks, veel te slap. Ik heb wel wat 'steun' nodig.
Dani_ schreef:Ja daar heb je wel gelijk in. Het is natuurlijk steviger en daardoor iets minder contact en minder flexibel. Voor mezelf vind ik dat niet echt een nadeel trouwens. Ik vind een Barefoot helemaal niks, veel te slap. Ik heb wel wat 'steun' nodig.