boomloos ofniet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Esmee1988

boomloos ofniet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 13:21

hallo bokkers,

ik zit in dubio en ben heel erg benieuwd naar jullie mening!

heb een tinker merrie van 20 jaar echt een schatje. na mijn weten is ze altijd gereden met een leren zadel met boom.
nu moet ik voor haar een anders zadel hebben en zit zelf heel erg in dubio boomloos ofnie?
ik rij puur recreatief en 1x per week een lesje in de bak.
eerder heb ik altijd boomloos gereden op ijslanders.

mijn vraag is dus wat is beter voor mijn tinker boomloos ofniet.
ik weet dat er veel verschillende meningen zijn maar ik zit ook omdat me tinkertje al 20 is en of het dan verstandig is om dit nog te veranderen.

hou het aub wel vriendelijk alvast bedankt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:58

ED --> HAR

Dobel

Re: boomloos ofniet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:00

ik heb een boomloos en vind het ideaal, ik zeg dus doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:01

Ik vind het nogal een brede vraag, alle boomzadels vergelijken met alle boomloze zadels.
Er zullen vast boomzadels zijn die goed zijn voor je tinker, en er zullen vast ook boomloze zadels zijn die goed zullen zijn. Van beide 'soorten' zullen er ook zadels zijn die niet goed passen.

Als ik jou was zou ik vooral gaan kijken voor een zadel wat goed past, ongeacht of het boomloos is of niet. Over de leeftijd van je paard zou ik me geen zorgen maken, een boomloos zadel is echt niet zo anders dat ze daar van in de war raken.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:01

Ik zelf ben ongeveer 3 jaar terug op een boomloos (barefoot, andere merken geen ervaring mee) zadel gaan zitten en wil nooit meer anders.
Je moet er even een paar keer mee rijden om te wennen, maar het zit zo lekker!!
Sommige mensen vinden dat ze veel minder steun hebben met een barefoot, maar ik vind juist dat ik op een boom zadel echt OP het zadel zit, en vind dat veel minder stabiel aanvoelen..
Ik vind het ook echt ideeaal dat je doormiddel van de pommels het zadel op maat naar je paard aan kan passen..Ik vind het echt een aanrader!!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:04

Ik denk dat dit prima kan. Een boomloos zadel kan, indien goed passend, echt geen schade aanrichten. Dat doet een boomzadel dan eerder, omdat dat een stuk minder aanpasbaar is dan een boomloos zadel.
Uitgaande van bijvoorbeeld een Barefoot, moet je er op letten dat de pommelmaat goed is, dat je goed bijpassende inlages hebt die werken voor jouw paard en dat je zelf een model hebt dat prettig zit :)
Daarnaast, je paard is ouder. Dan is een soepel zadel imo juist prettig omdat er minder snel drukkingen kunnen komen en je je paard zijn rug spaart. (uitgaand van een goed passend zadel he)

Veel mensen hebben bij bijvoorbeeld een Barefoot eerst het idee "Heiligkoe wat zit ik onstabiel!" Dat went, je gaat je eigen zit stabiliseren en dan zit je als een huis :) Aangezien jij op ijsco's al boomloos reed zal dat niet zo'n probleem zijn.

Ik rijd ook boomloos, barefoot, op een ijslander. Wil niet anders meer :)

Je kunt eventueel pmarena benaderen hier op bokt. Zij is oprichter van het barefootverkopen in Nederland en kan je heel veel informatie en sites verschaffen, en ze is heel lief met duizenden vragen beantwoorden :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:10

Het is niet zo dat het één beter is dan het ander. Het heeft allebei voor en nadelen.

Tegenwoordig bestaan er ook semi-boomloze zadels. Dat heeft alle voordelen van een boomloos zadel, maar heeft wel een extra versteviging waardoor de druk beter verdeeld wordt. Misschien is dat wat voor je?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:14

Dani_ schreef:
Het is niet zo dat het één beter is dan het ander. Het heeft allebei voor en nadelen.

Tegenwoordig bestaan er ook semi-boomloze zadels. Dat heeft alle voordelen van een boomloos zadel, maar heeft wel een extra versteviging waardoor de druk beter verdeeld wordt. Misschien is dat wat voor je?

Is inderdaad ook een idee, maar je stelling is imo niet terecht.
Een semi-boomloos heeft zeker niet alle voordelen van een boomloos zadel.
Zo voel je bij semi-boomloosjes vaak nauwelijks contact meer, (meer als een boomzadel dus) en is het ook lang niet zo flexibel als een boomloos.
Daarnaast komt nog dat semi-boomloos naar mijn ervaring een stuk minder snel passen, terwijl bijvoorbeeld een Barefoot een veel ruimere pasvorm heeft en zich om het paard vormt.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:17

En naar mijn idee is de aanschaf van een boomloos zadel voor een wat ouder paard ook een goede keuze. Het paard gaat de komende jaren mischien wat spiermassa verliezen, mischien zakt de rug wat door en dan vormt het boomloos zadel mooi mee, en een boomzadel zal dan mischien over een poosje niet goed meer passen..

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:20

wereld schreef:
Ik zelf ben ongeveer 3 jaar terug op een boomloos (barefoot, andere merken geen ervaring mee) zadel gaan zitten en wil nooit meer anders.
Je moet er even een paar keer mee rijden om te wennen, maar het zit zo lekker!!
Sommige mensen vinden dat ze veel minder steun hebben met een barefoot, maar ik vind juist dat ik op een boom zadel echt OP het zadel zit, en vind dat veel minder stabiel aanvoelen..
Ik vind het ook echt ideeaal dat je doormiddel van de pommels het zadel op maat naar je paard aan kan passen..Ik vind het echt een aanrader!!

helemaal mee eens !!!
ik ben echt 100% voor boomloos , ik heb ook een barefoot ( cheyenne ) en ben er echt su-per tevreden mee !!!

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:22

Ik zweer ook bij Barefoot. Heb een cherokee en een london voor mijn Fries, een Bellis voor mijn shet, en een Stella voor mijn Fjord, maar helaas is de maat 2 die ik nodig heb toch echt te groot voor zijn korte rug, En in een maatje 1 past mijn poezelige kleine kontje :D niet haha

Dus deze is te koop!! Erg mooi en fijn zadel, gaat me aan het hart. Maarja, ik hoef er ook geen 3 voor mijn fries haha..
Dus als iemand intresse heeft??

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:25

Nachtlampje schreef:
Is inderdaad ook een idee, maar je stelling is imo niet terecht.
Een semi-boomloos heeft zeker niet alle voordelen van een boomloos zadel.
Zo voel je bij semi-boomloosjes vaak nauwelijks contact meer, (meer als een boomzadel dus) en is het ook lang niet zo flexibel als een boomloos.
Daarnaast komt nog dat semi-boomloos naar mijn ervaring een stuk minder snel passen, terwijl bijvoorbeeld een Barefoot een veel ruimere pasvorm heeft en zich om het paard vormt.

Ja daar heb je wel gelijk in. Het is natuurlijk steviger en daardoor iets minder contact en minder flexibel. Voor mezelf vind ik dat niet echt een nadeel trouwens. Ik vind een Barefoot helemaal niks, veel te slap. Ik heb wel wat 'steun' nodig.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:27

Dani_ schreef:
Ja daar heb je wel gelijk in. Het is natuurlijk steviger en daardoor iets minder contact en minder flexibel. Voor mezelf vind ik dat niet echt een nadeel trouwens. Ik vind een Barefoot helemaal niks, veel te slap. Ik heb wel wat 'steun' nodig.

Ja ik heb ook veel steun nodig, flapperbenen en geen hele stille zit.
Eerste paar keer dacht ik ook van is dit wel goed voor mij? Je moet echt even wennen, maar ik zit nu echt veel steviger in een boomloos als in een boomzadel
Laatst bijgewerkt door wereld op 23-09-12 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:30

Dani_ schreef:

Hihi, wat een verschil in smaak is er dan altijd weer he :)
Ik vind Ghosts echt vreselijk zitten, kan er in mijn ogen evengoed een kussen op leggen en die vastbinden op de rug van mijn paard :P
En trekkerzadels.. Met dat rare boogje, niets voor mij :')

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:12

Ik ben ook over gegaan naar Barefoot toen mijn fjord 22 was. En dit bevalt erg goed. Zijn rug verandert door ouderdom, hij is nu 24. En het zadel vormt mooi mee. Vorig jaar kon ik er een bredere pommel in doen omdat hij dikker was geworden door de wei, dit jaar is hij dunner geworden en heb ik de m maat pommel er weer in gedaan. Ideaal!
Mijn paard is ook niet meer kreupel geweest sinds het nieuwe zadel! Voorheen was hij dat weleens en ik dacht dat het door zijn hoefkatrol kwam, maar waarschijnlijk kwam het door de niet meer passende boomzadels ( ik had een western en dressuur zadel).

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 21:50

Ik rij zelf het liefst boomloos, maar mijn dochter van 9 kán niet eens meer op een boomzadel zitten zonder verschrikkelijk te klagen dat ze ' daar niet op kan rijden'. Kennelijk toch prettig:-) Voor het paard in kwestie vind ik het idd een voordeel dat het meegroeit met je paard; in alle perioden van het jaar, onder alle omstandigheden, een zadel wat gewoon goed past. Snap bijna niet meer dat er nog mensen mét een boomzadel aantobben (incl. ikzelf, die pas een korte uitstap maakte naar een wintec voor mn dochter... geen succes dus).

Esmee1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 14:53

allemaal bedankt voor de reacties ik ga inderdaad voor boomloos, ben nu ff aan het googlen hoe of wat qua merk en kwaliteit.