Ik wil heel graag een Mexicaans hoofdstel kopen, omdat ik die zo ontzettend mooi vind. Maar ik hoor vaak verhalen dat dit nadelig is voor je paard. Dat er een verkeerde druk op de neus komt. Wat weten jullie hierover?
Mexicaanse neusriem werkt naar mijn weten eigenlijk alleen scherp in als paard z'n mond open wil doen. En als je hem véél te strak doet lijkt mij. Ik rijd er zelf ook mee en mijn paard reageert er niet anders op dan op een gewone aansnoerneusriem met een sperriem hoor. Maar dat kan ook anders zijn voor een ander paard, maybe?
Ik vind persoonlijk de druk op de neus best heftig inderdaad. Op mijn paard wordt er 1x per week mee gesprongen, omdat ik hem zelf ook heel mooi vindt. Ik gebruik hem alleen in de springles omdat mijn paard heel makkelijk springt en heel weinig druk op het hoofdstel/neus komt in dit uurtje. (is bij veel mensen/paarden tijdens het springen juist niet het geval, maar bij mij dus wel)
jesss_amigo
Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-12 16:29
Hmm, nu krijg is dus twee verschillende reacties. Kom ik nog niet verder... Andere nog ervaring met een Mexicaans hoofdstel?
Ik heb er eentje, ook omdat ik het leuk vond met oog op springen of cross.. Ik doe de neusriem alsnog niet strak, maar ze liep er heerlijk mee!
Leonieke
Geplaatst: 24-09-12 10:55
Slecht zou ik per definitie niet zeggen. Soms kan het ideaal werken, als je paard bijvoorbeeld heel heet wordt bij het springen of buitenrijden .
Ik zou inderdaad niet snel een mexicaans hoofdstel gebruiken alleen omdat het mooi is, maar alleen als het nodig is. De neusriem werkt namelijk vrij scherp.
ik heb er ook vaak mee gesprongen, maar heb bij mijn paarden nooit heel veel verschil gemerkt van met springen met mexicaanse neusriem en 'gewone' neusriem.
Mijn paard word vrij heet tussen hindernissen door, maar is zó gevoelig in zijn mond dat een scherper bitje absoluut geen optie is. Hij heeft nu voor springen mexicaans met kneveltrens, en heb er nu 2x mee gereden. Hij liep super fijn erop, was lichter in mijn hand en beter terug te rijden.
Elke neusriem is gemeen als je hem te strak doet, en ik denk dat het heel erg per paard verschilt.