welke stang?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

UltimOo

welke stang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 14:33

ik heb voor mijn paard op dit moment een dubbelgebroken onderleg trens, en een stang met een lichte tongboog.
nu heeft hij vrij weinig ruimte in zn mond omdat hij een zogenaamd 'laaghangend rooster' heeft (gehemelte wat gelijk is met zn tanden zegmaar)
hij heeft wel een grote mond (haha wat klinkt dat dom :') ) hij heeft stang maat 14 en trens maat 14,5.

heeft iemand misschien een idee welke stang of welk model stang beter zou passen?
een hoge tongboog is geen optie ivm de weinig ruimte.

alvast bedankt :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:35

Waarom wil je een andere? Welke problemen ondervind je met de lichte tongboog? Er zijn stangen zonder tongboog dus die in zijn geheel licht gebogen zijn.

UltimOo

Re: welke stang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 14:37

nou hij is op het moment heel erg met zn tong aan het rotzooien, draait hem een slag om in de mond, of steekt hem uit, en ik heb het idee dat dat komt omdat hij te weinig ruimte heeft.
met een gewoon trensje doet hij dit niet, ook niet als ik zonder sperriem rij of zonder neusriem (Heb ik een paar keer geprobeerd om te zien wat ie dan met zn tong deed).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:40

Nou in ieder geval geen dikke stang of onderlegtrens nemen. Want stang en trens is altijd een mond vol.
Je kan ook gewoon op trens blijven rijden als dat beter gaat, die mogelijkheid is er tegenwoordig.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:40

Kun je dan niet de stang achterwege laten? Als je paard lekker loopt op alleen trens, en niet op stang en trens, denk ik dan te simpel door te zeggen "dan maar geen stang"?

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 14:42

haha ja snap ik, maar in de proef is hij fijner te rijden op S&T, alleen begint hij dus de laatste tijd zo te klooien, vandaar mijn vraag :)
toch bedankt voor de tips

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:44

Als het sinds een tijdje is, kan het dan misschien zijn dat er ergens een haak(je) aan een tand zit, en dat dat nu last geeft?

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:45

Ik vind de Sprenger dressuurstang Bemelmans Bicolor heel erg fijn. Die boog in de stang is licht naar voor zodat die anatomisch beter ligt.
Foto:
Afbeelding
Info op Ooteman:
Absoluut de meest zachte dressuurstang die op dit moment verkrijgbaar is! Deze stang is geheel anatomisch gevormd naar de paardenmond. De stang heeft veel tongvrijheid, zorgt voor een zeer goede drukverdeling over de tong en geeft geen druk op de gevoelige tongranden en de lagen. Het paard wordt hierdoor gestimuleerd om het bit aan te nemen en tongproblemen, zoals bijvoorbeeld de tong over het bit gooien, worden nagenoeg verholpen. De anatomische vormgeving (de stang is licht naar voren gebogen) zorgt daarnaast voor een zeer stille ligging in de mond en voorkomt dat de stang het gehemelte kan raken. Ideaal voor de overstap naar stang en trens en voor gevoelige paarden! Inclusief kinketting. Het mondstuk is 16 mm dik en het gedeelte van de tongboog is 14 mm dik. De scharen zijn 7 cm lang en de dikte van de stang is 16 mm. Verkrijgbaar met Aurigan mondstuk en roestvrijstalen scharen.

Ik rij er zelf ook al enkele jaren mee en zeer tevreden tot nu toe.

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 14:55

@Angela: Hij is een half jaar geleden nog naar de tandarts geweest, en is nu 13 dus zo heel veel zal er niet aan de hand zijn, maar had idd al een afspraak staan voor komende woensdag bij de tandarts :)

@Izzy: die ziet er wel fijn uit idd. ik zal eens rondvragen hier in de buurt wie er met zo'n bit rijd, zodat ik hem wellicht eens mag proberen. vind het nog al veel geld om aan te schaffen als het vervolgens misschien geen verschil maakt :=

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 22:30

De stang die izzy aangeeft is inderdaad geschikt, hoogte van boog kun je zelf bepalen (zijn ook erg lage bogen) en het naar voren gebogen zijn krijgen paarden vaak veel meer rust in de mond door betere ligging en inwerking.
Er zijn van die sprengerprobeercentrums (meeste ruitershops die in sprenger handelen) kun je voor 10,- een proberen ofzo.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 08:07

Misschien een Franse stang?

Afbeelding