Zadel passend

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Katje_

Zadel passend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 09:29

Ik heb een Anky dressuurzadel op mijn paard liggen die pp maat is gemaakt. Maar ik heb thuis nog een veelzijdigsheidszadel liggen en aangezien ik ook wel eens spring wil ik die ook graag gebruiken. Helaas heb ik het probleem dat het paard een hoge schoft heeft. Hebben jullie tips hoe ik kan kijken of het zadel past? (er komt ook wel iemand naar kijken voordat ik het in gebruik neem) En kan je als het zadel net niet lekker ligt dat verhelpen met een schapenvachtje?

my_precious

Re: Zadel passend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 09:31

je kan kijken of je bij de schoft je hand er duidelijk tussen kan doen, is dit niet het geval ligt hij te krap.. de zweetbladen moeten achter de schouder liggen en als je tussen je zadel kijkt, moet de ruggengraat goed vrij liggen. dat betekend dat er minimaal 2 cm aan beide kanten vrij moet liggen.. een bontje zou ik niet doen want dan vernauwd de kamer en komt je zadel nog strakker te liggen.
succes

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 09:35

Kleine correctie, niet de zweetbladen maar de boomtakken dienen achter het schouderblad te liggen. Bij zadels met naar voren toe lopende zweetbladen (zoals een springzadel, maar ook sommige dressuurzadels ivm lange benen ruiter) krijg je het nooit voor elkaar dat het hele zweetblad achter de schouder komt te liggen ;)

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 09:38

aslo schreef:
Kleine correctie, niet de zweetbladen maar de boomtakken dienen achter het schouderblad te liggen. Bij zadels met naar voren toe lopende zweetbladen (zoals een springzadel, maar ook sommige dressuurzadels ivm lange benen ruiter) krijg je het nooit voor elkaar dat het hele zweetblad achter de schouder komt te liggen ;)

haha sorry je hebt gelijk, kon er even niet opkomen. hihi

Katje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 18:24

Oke bedankt voor de tips. Het zadel.ligt niet op de schoft en ik kan er met een hand tussenkrijgen. Ik rij wel altijd met een schapenvachtje onder het dressuurzadel, is dat ook niet aan te raden dan?

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:11

Katje_ schreef:
Oke bedankt voor de tips. Het zadel.ligt niet op de schoft en ik kan er met een hand tussenkrijgen. Ik rij wel altijd met een schapenvachtje onder het dressuurzadel, is dat ook niet aan te raden dan?

de 1 zegt van wel en de ander van niet..maar je kunt beter geen bontje nemen, als je gaat kijken naar het zadel waar het bontje onder ligt dan ligt de ruggengraat echt strak gedrukt de uitsparing onder de boom is niet voor niets namelijk.. je kan dan beter een prolite pad gebruiken, dat is een correctie pad die je met laagjes kunt vullen zeg maar..bontje ziet er verder wel leuk uit onder het zadel haha..