Zadel drachtige merrie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vitaquilla

Zadel drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 20:34

Mijn merrie is nu bijna 3 maanden drachtig. Ze begint nu al zo uit te dijen dat me zadel met een paar weken niet meer past.
Nu ben ik opzoek naar een zadel waarmee ik de komende tijd nog kan rijden zonder dat het gaat knellen.
Zelf zit ik te denken aan een renzadel of een barebackpad. Zelf hou ik niet zo van een barebackpad omdat die op maar 1 werfel drukt als je met beugels rijd.. en ik kan niet zonder beugels ( niet dat ik niet kan rijden, heb een handicap en dus steun van mn beugels nodig).

Heeft iemand ervaring met dit probleempje? :+

geen opmerkingen maken dat drachtige paarden rijden zielig is, ik weet wat mijn merrie aankan.

Anoniem

Re: Zadel drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:36

boomloos zadel?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:38

jep, een tweedehands barefootje.
De oudere modellen voldoen prima voor dat doel (met een goede pad eronder uiteraard) en zijn niet zo duur meer ...

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 20:39

heb ook een boomloos zadel maar die word ook krap.. Kan dat verschillen per soort zadel? heb nu een barefoot..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:40

Is je merrie niet vooral dik dan? Normaal gesproken verandert een dikke buik van een veulen weinig aan de boommaat namelijk, hooguit in de laatste paar maanden...Veulen zit niet eens bij je zadel in buurt en de rug wordt in principe ook niet breder...

Merrie die ik veel gereden heb werd echt huge (daar vroegen ze in oktober al van of ze soms in januari moest veulenen en dan moest ze nog tot juni zeg maar).
Zij liep gewoon met een KN dressuurzadel, enige wat ik merkte was dat het naarmate de dracht vorderde wat verder naar voren kwam omdat de singel niet goed meer bleef liggen (door de buik dus, niet omdat het zadel zelf zo naar voren schoof). Ik reed haar altijd met een bontje, zadel zou dus net iets te breed zijn als ik het er los op zou leggen) en dat ging prima, reed door tot ongeveer 6 weken van te voren meestal. Maar de rug zelf is in de jaren dat ik haar reed gewoon hetzelfde gebleven, dragend of niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:41

hoe kan een boomloos zadel nu krap worden?
eventueel kan de singel te kort worden (langere singel kopen), of in een extreem geval kan de de pommel niet breed genoeg zijn (maar mijn ene trekpaard wordt met een L pommel gereden in de london, en het andere met een standaard in de arizona, en ik merk geen verschil, verschillende maten pommels zijn voor de verfijning en zweven toch meer boven je paard)

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 20:46

Ze is niet dik, dr ribben kan je mooi zien.. dr hele buik en ribben zijn aan t veranderen.. ze heb dr buik opgetrokken waardoor dr ribben breder gaan staan, is niet vreemd voor een drachtige merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:48

maar een boomloos zadel kan toch niet te krap worden? omdat het helemaal vormt naar de rug... er zit geen boom in, dus het zou in principe op een tank van een haf moeten passen en ook op een iel dravertje bij wijze van... zou gewoon moeten kunnen hoor!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:54

Vitaquilla schreef:
Ze is niet dik, dr ribben kan je mooi zien.. dr hele buik en ribben zijn aan t veranderen.. ze heb dr buik opgetrokken waardoor dr ribben breder gaan staan, is niet vreemd voor een drachtige merrie.

Bedenk me nu ook pas dat degenen die ik gereden heb, al een of meer veulens hadden gehad voor ik ermee begon...Dus dat ligt al anders denk ik.

Maar in dat geval, is iets met verstelbare boom niet handiger dan? Wintec ofzo, zijn goed betaalbaar en zitten nog best wel ok ook...En je hoeft niet bang te zijn dat je door meer op de beugels te steunen te veel druk op de rug brengt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:12

Vitaquilla schreef:
heb ook een boomloos zadel maar die word ook krap.. Kan dat verschillen per soort zadel? heb nu een barefoot..

wat word er krap dan?
pommel kun je verwisselen, dus mocht ze op schoft/schouder breder worden, dan kun je er een wijdere pommel in zetten, kan me wel voorstellen dat het wat naar voren gaat schuiven naarmate de buik groeit, daar kun je eventueel een banaansingel voor proberen

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:16

je zou kunnen proberen om te rijden met een antirol singel en daar een dik dekje onder.
ik heb bovenaan de singel me stijgbeugels zitten & de boog is een goed handvat.
( ik kan wel zonder zadel rijden maar ik kan niet altijd goed blijven zitten omdat ik dan kramp in mijn been krijg)

ik rijdt wel gewoon en ik heb me voeten ook gewoon in de beugels.
lichtrijden doe ik nooit maar dat kan wel ( heb t mijn zadelmaker gevraagd)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 18:25

_Esther_87_ schreef:
Vitaquilla schreef:

Bedenk me nu ook pas dat degenen die ik gereden heb, al een of meer veulens hadden gehad voor ik ermee begon...Dus dat ligt al anders denk ik.

Maar in dat geval, is iets met verstelbare boom niet handiger dan? Wintec ofzo, zijn goed betaalbaar en zitten nog best wel ok ook...En je hoeft niet bang te zijn dat je door meer op de beugels te steunen te veel druk op de rug brengt.

Om even sneaky in te breken: ik heb een wintec springzadel te koop, gebruikt voor mijn groeiende 4-jarige. Zit een medium-wide kopijzer in nu. http://www.bokt.nl/markt/ad/68817/winte ... p-met-cair

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 18:44

Een boomloos zadel is echt een aanrader. Heb er voor mijn fries 2.
Had er ook een voor mijn nieuwe fjord gekocht, maar hij heeft een krte rug dus helaas is het zadel iets te lang.

Dus mijn Barefoot stello is te koop.
Onderhoudsarm, hij is van drytex. Het zadel zit echt heerlijk!!

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:22

zadel met verwisselbaar kopijzer, zoals Thorowgood of Kent & Masters

robunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:30

ik zou inderdaad ook voor een boomloos kiezen, ik heb die op een dik trekpaard liggen, past prima,dus moet mogelijk zijn.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:10

Merrie die ik rijd is bijna 7 mnd drachtig en het zadel begint langzamerhand naar voren te kiepen op de schoft. Heb er nog geen bontje onder gehad, maar zal morgen eens kijken of dat fijner ligt, zonder de kamer nauw te maken.

Hebben jullie nog tips hoe prettig te rijden zonder zadel? Wat leggen jullie dan op je paard om toch fijn te rijden? En dan niet alleen een recreatief rondje, maar ook echt nog wel de L/M oefeningen zolang de dracht haar niet in de weg gaat zitten. Hoor graag tips.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 22:31

ik klim er gewoon op zonder dekjes of dingetjes.. gewoon met je kont op een bloot paardenruggetje

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:10

Zat net al te googlen op een barebackpad. Lijkt me toch prettiger dan op een blote rug

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:21

Talonius schreef:
Zat net al te googlen op een barebackpad. Lijkt me toch prettiger dan op een blote rug

Is ook voor je paard een stuk aangenamer. De prikkende zitbeenknobbels van de ruiter op de blote paardenrug zijn niet echt prettig voor het paard!

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 23:27

heb vanalles geprobeert maar schuift heel erg.. dus dan maar niks dr tussen.. mijn dikke kunt fuctioneerd prima als kussentje

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:57

Je kan een barepackpad nemen en daaronder zoon anti verschuif pad leggen (Met rubber aan de onderkant). Zou de naam niet weten. maar dan zou die niet meer mogen verschuiven.

Angelsss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:11

is boomloos geen optie

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:10

Angelsss schreef:
is boomloos geen optie

Nee heb een prima op maat dressuurzadel. Het gaat misschien om slechts enkele weken/mnd gebruik, zodat ik haar fijn kan doortrainen. Daar ga ik geen boomloos voor aanschaffen. Iemand ervaring met zo'n Markus pad?

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 00:08

Voor mijn dikke dame heb ik een rossner zadel met maat 36 boom, extra wide, ligt super en zit ook nog eens lekker.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 11:24

ik heb zelf een rossner 34 wide super fijn zade en een barefoot charokee. Gister even zonder zadel gereden en heb een compleet ander paard! Dus t zadel ligt er echt in de weg. meteen na t klimwerk (ze is 1.76 dus maar via een stoel op tafel :+ ) erg fijn. heerlijk ontspannen en goed over de rug. binnen 10 minuten had ik er al helemaal los. wat me met zadel voorheen ook lukte maar de laatste maanden niet meer. Nu toch maar op zoek naar een bontje voor onder me kont.. wel zo prettig bij een hoge schoft.. :o