[WN] Westernzadel past niet meer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjojo

Westernzadel past niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 17:52

Sinds 1 jaar rij ik op een pools 1010 westernzadel (2e hands bouw van paard leek op dat van mij). Het zadel heeft nooit geschoven, de ruggegraad was altijd droog, een kleine vuist ruimte tussen de schoft en het zadel, en waar het zadel gelegen heeft mooie zweetafdruk. Sinds 2 maanden zijn de witte plekken net achter de schouder ontstaan, er zijn nooit wondjes geweest. Last van verdikkingen op die plekken heeft zo een keertje gehad maar toen had ze tegelijkertijd ook oedeem aan weerskanten waar de singel had gezeten door te hard aangesingeld.
Sinds 3 maanden rij ik 1 keer per week rit van 30 km ongeveer, daarvoor reed ik om de 2 weken een rit van 30 km. Ik heb sinds nieuwjaar een dunner pad met teddy aan onderzijde. Sinds die verkleuringen er zijn rij ik terug met dikker vilten pad en check ik elke keer op drukplekken en zijn er geen te voelen (ik durf niet meer met dunner pad rijden dus weet niet of er met dunner pad wel drukking is).
Nu heb ik haar vandaag gelongeerd met zadel op en vond dat zadel vanachteren nogal klapperde. Nu heb ik nooit eerder gelongeerd met zadel op dus weet niet of dat normaal is dat het achterste stuk nogaal op en neer gaat.
Mijn paardje is kruising haflinger new forrest met weinig schoft en goed gespierde voorhand maar niet dik. Ikzelf heb nogal neiging om naar voren te zitten (misschien is het daardoor).http://i477.photobucket.com/albums/rr13 ... ccac5c.jpg
http://i477.photobucket.com/albums/rr13 ... 7e6baf.jpg
http://i477.photobucket.com/albums/rr13 ... 850861.jpg

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:04

een westernzadel kijkt erg nauw met passen
zadel heeft geen kussens
vanaf een foto is het niet te beoordelen, maar het past hoogst waarschijnlijk niet
misschien is het van voor te wijd waardoor er teveel druk bij de schouders is

het beste is een goede westernzadelpasser erbij te halen.

PineApple

Re: Westernzadel past niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:07

helemaal eens met mijn voorganger. Haal een goede zadelpasser erbij die echt verstand heeft van westernzadels. Evelien van Eurohorse is een goede! En die is ook eerlijk, als je zadel wel nog zou passen dan zegt ze dat ook.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:10

Het kan zijn dat het aardig lijkt te liggen, maar de boom gewoon niet op je paard past...

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 18:56

Vraag me af hoeveel evelien van oerohorse vraagt om tot bij mij te komen? het is zo'n 1.5 u rijden.
Weten jullie geen zadelpasser in de buurt van Maaseik, belgië?

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 18:57

@mirgino wat bedoel je met nauw passen?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:30

sjojo schreef:
@mirgino wat bedoel je met nauw passen?

dat het precies moet passen, staat er beetje raar zie ik nu.

vroeger werd er geroepen dat een westernzadel altijd past, maar dat is echt niet waa,r heb ik zelf ondervonden.
voor mijn appaloosa kocht ik ook zelf een zadel, na een tijd paste deze niet goed meer en kocht ik weer een ander die ook niet lekker lag later
toen heb ik een zadel op maat laten maken.
ook voor mijn nieuwe paard heb ik een zadel op maat
bij aankoop zat er een zadel bij wat absoluut niet paste
deze was van voor te wijd waardoor hij tever over de schouder zakte waardoor hij kort ging lopen en niet wilde ontspannen,paste geen haar meer tussen fork en schoft,was door de vorige eigenaar niet opgemerkt, zadel was nieuw op hem gekocht 2 jr ervoor maar was dus te wijd.
met mijn nieuwe zadel loopt hij heerlijk met neusje omlaag en geen gevoelige rug meer

je moet er op letten dat degene die bij komt passen dat met de kale boom doet, als deze voor jouw zadel nog te vinden is.

pas dan zie je of de boom goed op jouw paard past.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:53

ik heb ook een op maat westernzadel maar het probleem met haflingers is dat het zadel niet op zijn plek blijft liggen. Dat van mij schuift makkelijk naar voor en dan heb ik ook 2 ronde drukplekken tegen haar schouders aan.
+ het feit dat je neiging hebt om naar voor te leunen (deed ik ook tijdens endurancewdstrijden), geeft ook verhoogde druk en witte haren.
30 km is genoeg om problemen te krijgen, de wedstrijden waren ook zolang.
Westernzadels zijn inderdaad het meest betrouwbaar als de kale boom erop gelegen heeft.
Ik ondervind nu alleen dat een rond paard verschrikkelijk moeilijk is wat zadels betreft. De schouders zijn zo breed ontwikkeld om als "trek"paard te fungeren dat je hier altijd tegenaan zit. De rug is plat en heeft geen vorm. Geen houwvast dus, hier blijft het een probleem

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 09:31

Als je zelf al het gevoel hebt dat je naar voren zit, ligt je zadel vóór te krap; dat verklaart ook de drukkingen aan de voorzijde.
Een zadel wat past en goed in balans ligt, kost een ruiter geen moeite om in balans (recht) op het paard te zitten.
Zodra een zadel uit balans ligt, kan de ruiter niet meer in balans zitten ...
Typisch voorbeeld van een niet passend zadel.

Het is altijd belangrijk je paard in een gelijke conditie te houden vanaf het moment dat het zadel wordt aangepast.
Bij zadels waarvan het kopijzer niet gewisseld kan worden (westernzadels en veel Engelse zadels) loop je het risico dat het zadel op een gegeven moment niet meer past, omdat het paard in conditie of bespiering veranderd is. De enige oplossing is dan een passend zadel aanschaffen of als je paardje nu veel te dik is, zorgen dat 'ie weer op het juiste gewicht komt, zodat het zadel weer past én zorgen dat 'ie op gewicht blijft.

Succes!

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:22

Evelien van Eurohorse is bij ons geweest in Belgisch Limburg voor de gewone prijs. Ze had toen een ronde in de 'buurt'.
Gewoon contact met haar opnenem, dan weet je of ze binnenkort nog in de buurt is.