bit problemen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kagiwaga

bit problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 10:27

Ik rij momenteel met een dubbelgebroken bustrens van hkm,
Mijn paard is 3,5 jaar en word pas net bereden.
Ze strekt vaak haar hals en opend dan de mond en vroeg me af of dit ligt aan het bit of aan het wennen van het bit.
En als het aan het bit ligt gan dan een myler of k&k bit het oplossen?

karlli

Re: bit problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:27

Ik denk dat je verschillende bitjes moet proberen en kijken waar ze het fijnst mee rijdt,
Ik zou niet gelijk een duur bit aanschaffen, kijk even of je het van iemand kunt lenen?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:49

Je zou een Rotary bitje van Busse kunnen proberen. Deze liggen stil in de mond, misschien is dat fijner voor je paard en maakt dat het wennen aan het bit iets makkelijker..
Verder is het juiste bit helaas een kwestie van ondervinding en uitproberen..

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:20

ik ben het myler bir en is erg fijn!
bij myler kun je trouwens de bitten 3 weken uit proberen.
maar hou er rekening mee dat je niet alles kan oplossen met een bit, neem gewoon goede les.

GwenEllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:22

Wat voor een neusriem heb je? Misschien dat een sperriem ook helpt als het niet aan het bit ligt?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:40

Als ze haar hals strekt en daarbij de mond opent is dat een teken van "tegen de hand" in komen. Ze probeert daarmee de druk in haar mond te verminderen door je uit t zadel te trekken. In dit geval geeft je paard duidelijk aan dat je een zachtere hand moet hebben.

Oplossing is niet in een bit te vinden, maar in goede les waardoor je beter leert rijden.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 14:06

LenaBaars schreef:
Als ze haar hals strekt en daarbij de mond opent is dat een teken van "tegen de hand" in komen. Ze probeert daarmee de druk in haar mond te verminderen door je uit t zadel te trekken. In dit geval geeft je paard duidelijk aan dat je een zachtere hand moet hebben.

Oplossing is niet in een bit te vinden, maar in goede les waardoor je beter leert rijden.

Ik heb echt wel goed les
Ik rij klassieke rijstijl...
Ze doet het met name als ik mijn teugels volledig lang heb,
Mijn lesgeefster zecht dat het teugel lente proberen te nemen.
Ik rij met een zachte hand wat ik ook vaak te horen krijg...
Ik heb een sperriempje eraan maar deze zit niet strak je kan er geloof ik zoiezo vingers tussen doen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:15

Africhtingsneusriem eraan doen en idd een rotary bit is ook een goede,die ligt stiller in de mond.

BarrieVabis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:49

misschien is het gewoon ontspanning en kauwen op het bit? mijn paard doet dit ook vooral het kauwen en openen van de mond als ik lossere teugel geef

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:02

Bij die jonkies zie je ook vaak dat er een knevelbitje gebruikt wordt (wat naar klinkt maar het niet is) Een knevelbitje is eenvoudig en ligt erg stil in de mond. Heb ik bij mijn paard ook gedaan, hij had ook de neiging te strekken en zijn muil daarbij te openen. Ik heb toen een half jaartje met een knevelbitje gereden en daarna weer op de gewone dubbelgebroken. Geen centje pijjn meer.
Nog tip, kan het zijn dat je bit wat te dik is voor je paard? Moet ik ook zomaar aan denken.