Weer droge plekken bij nieuw zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Weer droge plekken bij nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 19:48

Mijn paard heeft door een oud zadel, die 2x door een zadelfitter opnieuw aangepast is, aan weerszijden van de schoft witte plekken gekregen. Na een vachtwisseling zijn de meeste witte haren gelukkig weg. Heb sinds een week een nieuw goed merk zadel door een goede zadelmaker laten aanmeten. Het is ongelovelijk hoeveel ruimer mijn paard met dit zadel loopt. Echter, na het rijden gisteren, zag ik dat aan beide kanten van de schoft weer droge plakken zijn, zie foto's. Wat is jullie mening? Heb reeds de zadelmaker met foto'S gemaild, maar ben geinteresseerd in meerdere meningen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 06:38

Het lijkt erop dat het zadel geen contact heeft met die droge plekken. Dus dat het 'brugt' op die plaats. Ik zie wel een donkere lijn langs de schoft naar boven lopen. Rust je zadel niet te veel op de voorkant?
Heb je het gevoel dat hij naar voren kiepert?
Wanneer er te veel druk op komt dan heb je ook kans op droge plekken, de zweetkliertjes worden dichtgedrukt. Maar dat lijkt me in dit geval niet logisch, omdat je zelf zegt dat je paard wel ruimer loopt met dit zadel.
Het hoeft niet zo te zijn dat dit zadel te groot is. Wanneer je paard iets ingevallen is naast de schoft, bij de schouders, dan is die ruimte goed op te vullen met bv een Prolite Pad. Hij heeft die ruimte dan nodig om de spieren weer te laten bijkomen.
Wanneer je nog vragen hebt kun je me ook een PB sturen.
Succes.

Misschien een leuke site met veel info: http://www.zadelpasservicelibertad.nl

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 06:44

Ik ga mee met Marjolijnvdh, het zadel drukt nu nét iets tegen het schouderblad aan en maakt naast de schoft geen contact. Maar je hebt hiervoor natuurlijk met een zadel gereden dat te krap was, dus geef het idd even de kans met een prolite aan de voorkant eronder, zodat het naast de schoft iets wordt opgevuld daarmee en de voorkant wat ruimte krijgt bij het schouderblad. Als je paard er nu ruim onder loopt, ligt het wat hem betreft al zoveel beter dan je oude zadel.

Woody2015

Re: Weer droge plekken bij nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:09

Ik geef je een tip, de enige manier om te ontdekken of het wel of niet goed is:

Laat een drukmeting doen met een speciale pad met sensoren, kost 75 euro in de meeste gevallen exclusief benzine.

Ik had dezelfde olekken, en daardoor al vaak een nieuw zadle want het ws toch echt niet goed volgens jan en alle man inclusief de zadelmeter, dus zadel platen aanmeten nog steeds droge polekken, en uit de test kwam dat het zadel perfect paste, dus droge plekken zijn zeer onbetrouwbaar!

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:24

een teken dat die spieren nog niet aan het ontwikkelen zijn(gebruuikt ie nog niet) en het zadel daar dus "vrij" ligt komt vanzelf wel, al hangt het van je paard af hoe snel hij/zij die spieren ontwikkeld, ivm steile schouder of juist weer niet.
zolang even met schapenbontje oa rijden .
(zoals ik lees is er een proffesionele zadelmaker bijgeweest en daar ga ik vanuit met mijn mening)

Flash80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:33

Loes's Corner:
Waar kan je dat laten doen, bij je zadelmaker of?
Wel intressant btw ;-)

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:16

Ik wil ook graag een zadeldrukmeting laten doen.
Wie weet iemand in Zuid holland?

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 06:33

Een zadeldrukmeting kan ook gebeuren door te rijden met een Impression Pad. Dit is een soort gelpad waar het zadel indrukken achterlaat. Je kunt idd niet zien hoeveel druk er op een plek komt, maar wel zeer duidelijk waar en of het zadel aan beide kanten gelijk draagt.
Succes.

Een site waar de werking van de Impression Pad uitgelegd wordt: http://www.zadelpasservicelibertad.nl

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 06:35

het kan zijn dat je voorover zit op je zadel
als ik oplet dat ik rechtop zit is mijn paard overal nat
zit ik met rijden voorover dan heb ik ook droge plekken.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 07:33

Marjolijnvdh schreef:
Een zadeldrukmeting kan ook gebeuren door te rijden met een Impression Pad. Dit is een soort gelpad waar het zadel indrukken achterlaat. Je kunt idd niet zien hoeveel druk er op een plek komt, maar wel zeer duidelijk waar en of het zadel aan beide kanten gelijk draagt.
Succes.

Een site waar de werking van de Impression Pad uitgelegd wordt: http://www.zadelpasservicelibertad.nl

Ja maar zij zit in noord brabant ;(

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 07:52

Wat voor zadel heb je.?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 08:01

Bij veel paarden heb ik dit,ook bij speciaal passend gemaakte zadels.
Verder zijn er helemaal geen klachten dus zal het wel goed zijn.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 09:51

Ik heb het ook wel gehad, het zadel was ook aangemeten, maar het paard kreeg nergens drukplekken of last. Zoals eerder gezegd, drukmeting laten doen, dan weet je het zeker.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:38

Ik heb een msfc zadel van 2 jaar oud op hem gekocht. Hij geeft kleine signalen die ik serieus opvat en ga toch maar naar Bodegraven voor de zadeldrukmeting volgende week.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 20:46

Heb al een tijdje geleden met de zadelmaker overlegd. Mijn paard heeft inderdaad daar ruimte om spieren op te kunnen bouwen. We houden het wel goed in de gaten. Tot zover loopt hij erg goed onder het zadel.