Zou ik in dit geval een zadel kunnen kopen, zonder zadelmake

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Zou ik in dit geval een zadel kunnen kopen, zonder zadelmake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 09:42

Sorry de R paste er niet meer op :D

Ik heb enkele weken geleden een Bates dressage op mijn paard laten meten, door een goede erkende zadelmaker. Het zadel heeft het cair systeem en een witte boom. Het zadel past uiteraard nog steeds hartstikke goed.

Nu bedacht ik me, als ik nou een springzadel zou kopen (wintec of bates, ze zijn van dezelfde fabrikant, en zitten dus ook hetzelfde in elkaar) en daar een witte boom in zou stoppen, en het zadel heeft cair systeem. Zou ik dit dan kunnen kopen (2dehands) zonder een zadelmaker

Dit is niet om gierig te zijn, heb er geen problemen mee voor een zadelmaker bij mijn paard te halen, maar het is gewoon een vraagje :) Gelieve geen afkrakende reacties van zielug, want dat is het in dit geval niet :)

Mungbean

Re: Zou ik in dit geval een zadel kunnen kopen, zonder zadelmake

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 09:44

Nee, dat werkt niet. De vorm van het kussen is erg verschillend.
Zo kan de wintec vz totaal beroerd liggen en de dressuur perfect (of omgekeerd).

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 09:45

Zeker met het Cair systeem, dat kun je ook op een bepaalde manier aanpassen.
Het ene zadel is natuurlijk net even anders dan het andere, dus ik zou het er niet op wagen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 09:46

Ik denk het niet tenzij er echt exact dezelfde boom in zit. Dat kan je navragen bij de producent. Maar ik kan me goed voorstellen dat de vorm van een springzadel boom anders is dan die bij een dressuur. Ze hebben beiden een ander balanspunt en daarnaast hebben dressuurbomen tegenwoordig een andere vorm, omdat mensen graag een diepe zit willen.

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:46

De losse bomen voor een Wintec of Bates hebben verschillende wijdtes maar er zijn geen aparte dressuur of veelzijdigheidsbomen. Het verschil zit hem in de pasvorm , bij dressuurzadels vallen de takken meer naar beneden en bij veelzijdigheidszadels meer naar voren. De cair kan je niets aan doen, zijn zakjes lucht, waar je niet bij kan. Elk model zadel heeft weer een iets andere pasvorm, een Wintec 500 dressuur schoof als een gek naar voren bij mijn paard, de Pro en de Isabell Werth lagen als een huis. Dus je weet nooit echt zeker of de springuitvoering van je dressuurBates ook goed past als je hem zo koopt.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 16:25

ah okee geen probleem :)

en als ik een 2dehands wintec of bates springzadel zou kopen, en er dan een zadelmaker bij zou halen zou dit wel kunnen. of moet ik echt persee een nieuwe kopen ?

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:28

Het is gewoon niet echt goed te voorspellen. Het zou kunnen dat het wel past en het zou kunnen dat het niet past. En zelfs als het op het oog goed lijkt te passen kan het zijn dat je paard er heel anders over denkt. Het blijft dus een risiko. Maar als je nou met de verkoper af kan spreken dat je het terug kan geven als het niet past blijft het risiko beperkt tot de kosten die je zadelmaker rekent om het te komen controleren.

GwenEllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:31

Idd niet goed te voorspellen, kan goed en slecht uitpakken. Zou zonde zijn als het dan niet past en je het zadel niet terug kunt doen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 10:07

dat is een optie, voor zo ver ik weet vraagt mijn zadelmaker geen voorrijdkosten. toen ik mijn bates heb laten aanmeten heb ik alleen voor het zadel betaald..