sterk paard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

sterk paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 16:32

hallo,

ik heb een paard (schwarzwalder fuchs) die inmiddels al heel wat spieren heeft gekregen
opzich niet erg, maar door zijn vrolijkheid en lompe gedrag is hij soms zo sterk

ik rijd voornamelijk met hem in de bossen en dressuus, af en toe springen

nu was mijn vraag welk bit ik hier het beste voor kan gebruiken, want ik rijd hem nu op een simpel trensje
ik heb vanalles al geprobeerd, andere zit, een rustig paard in de buurt
maar niks helpt

zelf zat ik te denken aan een pessoabit voor het buitenrijden en een liverpool voor het dressuren

ik hoop op een serieus antwoord

groetjess :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 16:34

sanso

Re: sterk paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 16:36

voor buitenrijden heb ik trouwens een dubbelgebroken trens, maar zo'n soort bitje heb ik voor dressuur, maar hij is hard in zijn mond en reageerd er niet op

Paradeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 16:41

Als een paard nergens aan kan vasthouden kan hij ook niet sterk zijn. Ik weet dat makkelijker klinkt dan gedaan, maar je kunt dit zonder andere bitten oplossen. Een strenger bit is ook helaas maar een tijdelijke oplossing, paarden wennen daar aan.
Rijtechnisch valt dit bij een voorwaarts/niet willen stoppen-type paard vaak op te lossen door tempocontrole, dat is met instructie niet heel erg moeilijk.
Heb zelf altijd ditsoort paarden en de enige duurzame oplossing is echt zelf loslaten.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 16:44

@paradeer hoe bedoel je?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 16:46

ik heb dat bitje trouwens niet gebruikt omdat die strenger is maar omdat hij een normale trens niet aannam ookal stond er geen druk op. :)
Kleine pony, klein mondje hé :=

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 16:52

ja klopt maar even terug komend op mijn vraag, is dat een beetje reeel? een pessoa voor buiten en een liverpool voor binnen?

het is maar dat ik meer controle over hem heb dan dat ik nu heb

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 16:57

Zoals paradeer al zegt. Met een scherper bit worden ze enkel nog harder.
Wanneer het paard trekt gewoon loslaten niet terug trekken.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:01

Met een bit los je het inderdaad niet op. Mensen zijn geneigd om er altijd maar zwaardere en scherpere bitten in te hangen als ze een sterk paard hebben. Daar pak je de oorzaak niet mee aan. Beter is om je paard op stem te leren rijden en je zit te gebruiken + les nemen als je dat nog niet hebt.

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 18:03

Een passoa kan een super oplossing zijn, hij is misschien strenger maar als je er goed mee omgaat is dat zeker geen probleem

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 18:05

muis_lover schreef:
Een passoa kan een super oplossing zijn, hij is misschien strenger maar als je er goed mee omgaat is dat zeker geen probleem

Je kan er ook evt. tijdelijk zo'n bitje inhangen (heb ik zelf ook gedaan) en na iets meer dan een weekje weer een normaal bitje indoen. Wat ook natuurlijk helpt is proberen meer op je zit te gaan rijden.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:20

Mijn nieuwe fjord werd door de vorige eigenaars ook gereden met een liverpool, en de teugel op het onderste gat!!

Die heb ik gelijk vervangen door een dubbelgebroken bitje, en ben nu gister met haar voor het eerst op les gegaan, ze deed het super braaf.. Ze is lastig te houden, maar daar werken we aan..

EEn liverpool is een mensbit, en die hulpen zijn heel anders dat onder het zadel dus dat klan je beter niet doen (heb ik mij op bokt laten informeren)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:38

Ik zou eerder gaan werken aan de communicatie tussen jullie, dat hij door je heen wil walsen is iets om aan te werken zeker omdat je hem in bak ook niet onder controle hebt is je basis niet goed en vindt ik persoonlijk beetje raar omdat op te lossen met een scherp bit. Als je basis niet goed is is de kans vrij reëel dat je het alleen maar erger gaat maken met een scherp bit.
Een bit is zo sterk als de hand van de ruiter maar gezien hij nu door je heen loopt is je paard al stug en ga je hem alleen maar stugger maken.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:44

Ik zou eerst beginnen met in de bak met hem aan het werk gaan.
Leer hem op je zit terug komen. Als hij de link legt en je hem op je zit netjes terug krijgt in stap, kun je in draf tempowisselingen gaan rijden. Uiteindelijk lukt dit ook in galop. Als paardlief alsnog de benen wil nemen, zet hem dan op een kleine volte en laat het hem daar maar uitzoeken.

Als hij in de bak de hulpen goed begrijpt, kun je ze ook buiten proberen toe te passen. Natuurlijk zijn de meeste paarden in de bak anders dan op een buitenrit, maar op deze manier heb je iig een goede basis gelegd en kun je hiermee ook buiten aan het werk. Het is inmiddels al vaak gezegd, maar een scherper bit lost het probleem niet op, het stelt het probleem enkel uit.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:47

Inderdaad nooit een scherper bit pakken omdat jij je paard niet de baas kan zijn. :n Je kan beter werken aan jezelf en je paard daar kom je een heel stuk verder mee. :)

stellanoella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:59

Mechien een western bitje

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 17:49

wereld schreef:
Mijn nieuwe fjord werd door de vorige eigenaars ook gereden met een liverpool, en de teugel op het onderste gat!!

Die heb ik gelijk vervangen door een dubbelgebroken bitje, en ben nu gister met haar voor het eerst op les gegaan, ze deed het super braaf.. Ze is lastig te houden, maar daar werken we aan..

EEn liverpool is een mensbit, en die hulpen zijn heel anders dat onder het zadel dus dat klan je beter niet doen (heb ik mij op bokt laten informeren)

ja het klopt dat het een menbit is maar een vrouw op onze manege rijd ook een fries met dressuur op een liverpool

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 17:51

stellanoella schreef:
Mechien een western bitje

Lijkt me niet nee... :')

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 17:54

nee een western bit zowiezo niet ;p

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 17:56

maar om even wat verduidelijking te geven, hij gaat er niet vandoor met me, maar elke keer na een les dressuren, kan ik mijn handen amper bewegen omdat ik hem op rust moet rijden omdat hij zo enthousiast is, dat is dus mijn probleem, hij is ook nog maar jong dus is hij me aan het uitproberen, misschien heeft het daar ook wel wat mee te maken

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 17:57

Je moet sowieso geen ander bit, ga eerst eens fatsoenlijk dressuurmatig aan de slag met een instructeur.

Iedereen denkt maar agh het is een sterk paard, dan hang ik er maar een sterker bit in. Nee zo werkt het natuurlijk niet. Daarvan wordt het paard alleen maar

Advies: neem les van een goede instructeur (geen manege instructeur)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 17:58

ik krijg 2x per week les van een gediplomeerde instructeur die het werk al 40 jaar doet en een eigen manege runt, hij weet echt wel wat hij zegt/doet n heeft er ook echt wel verstand van

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:06

en wat is die instructeur zijn advies dan?

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:09

sanso schreef:
ik krijg 2x per week les van een gediplomeerde instructeur die het werk al 40 jaar doet en een eigen manege runt, hij weet echt wel wat hij zegt/doet n heeft er ook echt wel verstand van

Waarom vraag je dan hier om onze meningen als je instructeur alles heel goed weet? :) Wat zegt hij dat je moet doen?

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:46

Mensen, ts geeft toch al aan dat ze dressuurles neemt?
Waarschijnlijk wil ze gewoon van meer mensen meningen en ervaringen horen, daar is toch niets mis mee?
Dus dat ze geen scherper bit moet gebruiken en les moet gaan nemen weet ze al en doet ze al :)

Ik ben ook benieuwd wat jouw instructeur aangeeft ts?