Welk springzadel, ik zie door de bomen het bos niet meer!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Welk springzadel, ik zie door de bomen het bos niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 11:06

Ik heb mijn paard nu ruim 2 jaar en we hebben al heel wat zadels (en zadelmakers!) versleten. En zo'n vreemd paard heb ik niet volgens mij :+

Ik ben begonnen met een Kieffer (nieuw aan laten meten!!) ik heb een paard nog nooit zo zien bokken op een zadel, kortom paard was het niet eens met de zadelmaker. Naar mijn paard geluisterd en verder gekeken. Toen werd het een schumacher, paard gelukkig, ik gelukkig! Maar hij groeide en werd breder maar mijn zadel niet -O- Dus weer een (andere) zadelmaker laten komen en toen werd het een kent & master. Ideaal voor de jonge paarden ivm de verwisselbare boom. Op advies van mijn zadelmaker heb ik altijd netjes met bontje gereden want de boom was iets te breed maar ivm het groeien qua spieren was een smallere boom geen optie volgens haar. Ik was dat bontje echter wel een keer zat dus heb haar wederom laten komen, ja nou misschien dan toch maar een mediumboom erin ipv wijd. Zadel ligt prima maar schuift hem dus strak op de schouder tijdens het rijden, zucht. Advies: eerste en laastste singelstoot gebruiken en met springsingel rijden. Resultaat: Paard drukt zijn rug weg en wil niet eens meer naar voren!

Conclusie; Ik ben zo klaar met zadels en zadelmakers. Ik weet het niet meer! Hoe doen de mensen dat die meerdere paarden rijden? Welk merk zadel ligt nou over het algemeen (uitzonderingen daar gelaten) goed op de meeste paarden :7

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 13:23

Niemand? :+

Hannepan

Re: Welk springzadel, ik zie door de bomen het bos niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 13:30

Hoe is de bouw van je paard?
heeft hij bv een hoge schoft of een erg brede rug?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 13:35

Hij heeft een flinke schouder, verder geen extreme schoft of brede rug.

Afbeelding

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 13:41

Gezien de schoft zou ik een zadel met uitgesneden boom doen.
Zijn rug lijkt niet al te lang, dus zou ik een niet te lang zadel doen..
Ik heb een Kentaur 17,5 inch met uitgesneden boom, veelzijdigheidszadel
die heel fijn is.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 13:49

Uitgesneden kamer heb ik idd vaker gehoord maar ik wil liever geen vzh :o Die van mij kan soms onwijze wappers maken op de sprong en dan zit ik op een springzadel toch veel fijner!

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:18

Kijk eens naar een springzadel van stubben. Er zijn een paar modellen w.o. de Juventus die misschien best geod kan liggen! De laatste oplossing voor mijn paard en mij... misschien ook voor jou!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 14:20

Die schrijf ik op Biskwie! Thnx!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:21

Ik rij zelf met een kieffer norbert koof meerdere paarden. Ik heb er 2. 1 met een smalle boom en 1 met een middel boom. Ik kom met beide goed uit de voeten om eerlijk te zijn. geen bokkende paarden en beide willen ook gewoon ontspannen en de rug lopen. De norbert koof heeft een uitgesneden kamer. Ik heb zelf de koof AT

Prestige zou je nog kunnen proberen. Die schijnen ook een fijne pasvorm te hebben

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:23

Owja, mocht stubben voor je paard goed liggen, maar mocht je er zelf een zere kont in krijgen... (zijn harde zadels)... even een tijdje doorbijten, na een paar weken zit je er perfect in!

Stubben is trouwens 2e hands ook redelijk goed verkrijgbaar!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 14:24

Top, dankje Marcella! Genoteerd :)

Haha, ik bind wel een kussentje op mijn kont Biskwie. Als mijn paard maar een goed passend zadel heeft, de rest kom ik wel overheen (hoop ik).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:25

Stubben is idd een fijn en goed merk!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:46

Biskwie schreef:
Owja, mocht stubben voor je paard goed liggen, maar mocht je er zelf een zere kont in krijgen... (zijn harde zadels)... even een tijdje doorbijten, na een paar weken zit je er perfect in!

Stubben is trouwens 2e hands ook redelijk goed verkrijgbaar!

stubbe is inderdaad hard al vind ik dat de edelweis wel zachte kniewrongen heeft. Opzich best een fijn zadel, al heb ik persoonijk graag een zadel met half diepe zit omdat ik nog wel eens wat moeite met recht op zitten heb.

De kieffer CT europe springversie zijn trouwens ook fijne zadels en niet te duur. Je moet dat wel even opletten want deze heb je ook in veelzijdigheid

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:01

Ik heb ook een paard met een brede schouder en heb net een Baines laten aanmeten. Verder kun je naar Symbion kijken. En mijn instructeur rijdt meerdere paarden met een Butet. Succes!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:13

Stubben zijn erg fijne zadels en je bent in elk geval gegarandeerd van een kaarsrechte boom.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:14

Volgens mijn zadelmaker heb je voor paarden met een brede schouderpartij een Engels zadel nodig.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 16:16

FCSA schreef:
Volgens mijn zadelmaker heb je voor paarden met een brede schouderpartij een Engels zadel nodig.

Nou die heb ik dus nu; een kent & master ;)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:17

hmmf.

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:10

Hij heeft bijna exact dezelfde bouw als mijn paard, ik zou je zeker een Stübben aanraden!!! Ik heb hem zelf ook en hij past op heel veel paarden (ook met een erg hoge schoft). Ik heb er al zoveel paarden mee gereden, ik neem nooit meer een ander.

Ik heb de Stübben Siegfried (de luxe) super zadel dus!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:14

Stubben is erg fijn, zeker als je meerdere paarden rijdt. Meestal past het wel goed.

Ik gebruik Passier, past ook op veel paarden, moet bij sommige paarden met een hele hoge schoft een padje ertussen doen.
En ik heb als tweede zadel een Rossner, zit eigenlijk ook vaak heel fijn.

Ook Butet zijn hele fijne zadels, wel prijzig maar je krijgt zeker waar voor je geld, op het werk gebruik ik butet voor meerdere paarden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:19

jaguar :j

of een sommer, sommer zadels kunnen door een goede zadelmaker aangepast worden.
Verwisselbare bomen bestaan niet, je wisselt het kopijzer.
Barnsby zijn wat kortere zadels, maar tegenwoordig heb je weer keuze in wel of geen lange kussens.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:21

Gewoon een keer een goede zadelmaker laten komen, ik weet niet waar je woont, maar bokkers hebben vaak wel goede tips over welke goed zijn en over welke ze minder tevreden zijn.

Je kunt wel zelf gaan lopen proberen en van alles passen, maar zeker weten of het goed ligt doe je dan nooit.
Liever een keer een goede zadelmaker met veel (eventueel 2e hands) zadels langs laten komen en alles passen.
Denk dat je dan goedkoper uit bent dan steeds een nieuw zadel kopen.. Dit zeg ik helaas uit eigen ervaring..

Alle bokkers die een bepaald merk aanraden is leuk, maar elk paard is natuurlijk anders. Ik heb 2 dravers en de ene past m'n Kieffer zadel perfect en de andere absoluut niet, dus daar zou ik zeer zeker niet op afgaan. 'Een *merk* past op heel veel paarden', sja, zul je net zien dat het niet op die van jou past.. :')

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:25

Passier, goede ervaring mee, ligt fijn op het paard, past op veel types paarden en zit voor je zelf ook nog eens heel fijn. Maar ik vind zadels zo ontzettend persoonlijk. Zo vind ik Kieffer niets bijvoorbeeld.
Albion heeft ook fijne zadels.

nathalieD100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:21

ik zeg ook passier, fijne pasvorm doordat ze een teruggesneden kamer hebben. ook makkelijk op paarden met een hoge schoft, wij hebben zelf een passie comet fs en een passie comet, liggen allebij op alle paarden goed.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 18:02

Thnx allemaal voor de tips.

Helaas heeft mijn paard blijkbaar een dure smaak en heeft hij nu een black country op :oo Zit als een kussentje en ligt als een huis! Nog maar even een weekje proberen maar ik vrees (voor mijn portemonnee) dat ie het wel wordt!