ik ben van.plan om een dubbel gebroken bit aan te schaffen Maar nu loop ik tegen t volgende aan wat moet ik kopen Moet ik een kopen met een.bol tussenstuk of plat T moet vriendelijk zijn en wil ook zo dun mogelijk want ze loopt fijner op een dun bit dan.op een dikke weinig ruimte in de mond denk ik Maar wat kan ik t bete nemen bol of plat Mij lijkt dat t platte recht op staat en een bol stukje wat meer druk op de tong geeft met afwenden oid? Wat geeft meer tongdruk en is fijner voor een paard
Oke ik ga er vaavond 1 uitproberen dus ben benieuwd
magda_90
Geplaatst: 10-09-12 13:10
Een plat tussenstuk brengt veel meer druk per mm2 op de tong over t.o.v. een bol tussenstuk.
Een platte heb je in 3 uitvoeringen; horizontale, verticale en gecombineerde (robart/dr. Bristol). Horizontale brengt dan weer minder druk per mm2 over t.o.v. verticale.
Praktisch is het platte tussenstuk dus 'scherper' dan de bolle.
Uhm ja lichte bolling heeft ie wel, maar niet echt olijf dik zeg maar. Zal vanavond eens nauwkeurig kijken. Was sowieso een ramp om een bit te vinden. Paard is 1.70 en heeft de mond van een D pony. Vind maar eens een 10,5 inch dubbelgebroken bustrens met koper/messing mondstuk. Heeft half jaar geduurd dus veel keuze had ik niet
Koper
Geplaatst: 12-09-12 12:13
10,5 inch lijkt me inderdaad een moeilijke maat. Mijne heeft 5 inch...
Die tussenstukjes zijn er in zo veel verschillende soorten en maten, denk ik ze net allemaal te kennen, zie je op Ebay bijvoorbeeld weer andere varianten.
Ik heb er eentje met een plat middenstuk. Ik wilde een bol middenstuk omdat die toch vriendelijker schijnt te zijn dan de platte. Maar ze neemt zo goed dit bit aan dat ik het niet meer ga veranderen. Wist trouwens niet dat er in dat platte een verschil is tussen vertikaal en horizontaal, weer wat geleerd. Eens kijken wat mijn merrie in haar mond heeft.