ik wil weer rijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LadyDaily

ik wil weer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 20:40

Hallo Bokkers!
Ik heb een zadel probleem.
Al vanaf het begin heeft mijn pony een moeilijke rug en hadden we ook nog eens een moeilijke zadelmaker.
Allemaal problemen en ook had ik nog eens school dus de moed opgegeven en alleen maar bosritjes gedaan zonder zadel met barebackpad en longeren.
Ik heb/had het gewoon te druk (mijn pony kreeg wel aandacht hoor!) alleen het zoeken naar alles en het beste vinden lukte gewoon niet.
Zadels die ik had van de zadelmaker paste gewoon weg niet en zelf had ik door mijn onervarenheid een wintec gekocht die ook niet paste.
Toen was ik het zat want het koste alleen maar geld en ik wou plezier hebben met mijn pony. Later heb ik nog ook nog een boomloos zadel cherokee maat 1 getest maar dit was het ook niet helemaal en durfe het niet aan om te kopen om dat er nooit iemand na gekeken had.
Maar ik wil zo graag gewoon weer rijden. Nu ik mijn pony weer een beetje intensief aan het longeren ben lokt het ook steeds meer.
Ik wil daarom graag jullie mening en advies over wat ik het beste kan doen zoals welke zadelmaker/ zadel soor/merk.

Mijn pony:
Is nogal een brede new forest wat qua omvang steeds weer veranderd. Dit heeft ook te maken met het seizoen.
Ik rij niet heel erg regelmatig maar wil wel 3 keer per week proberen te rijden.
De pony heeft nu weinig bespiering en zal dat dus nu steeds weer een beetje meer krijgen.
Ze staat 24/7 buiten en er staat nu een veulen bij.

Wat is jullie mening/advies wat ik het beste zou kunnen doen?

alvast bedankt
groetjes kyllie

furyke

Re: ik wil weer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 07:55

Je kunt eens naar kent &masters kijken.
Die zijn redelijk aanpasbaar.
Ik heb er net een gekocht en zijn wel fijne zadels, tot nu toe.

Ook zou ik een andere zadelmaker vragen. De ene is de andere niet.
Succes met je zoektocht, ik ken helaas t probleem.

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:52

Aangezien je pony zoveel veranderd qua omvang, is het denk ik sowieso handig om een zadel te kiezen met genoeg aanpassingsmogelijkheden. Dus bijvoorbeeld een zadel met een verwisselbare boom. Denk aan Wintec en Thorowgood. Of de leren varianten hiervan: Bates en Kent & Masters. Of een Wow, maar dat is niet zo goedkoop.
Of misschien een zadel met een verstelbare boom zoals een Deuber zadel.
Andere optie is misschien een ander type "boomloos" zadel, zoals een Hidalgo zadel met een lederboom? Die passen zich ook aan aan het paard.
Zorg in ieder geval voor een goede zadelpasser die de pasvorm van het zadel op je paard kan beoordelen.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 11:05

Ik laat nu eerst een fysio/osteopaat komen. Maar ik zit indd te denken aan Kent & masters, thorowgood of massimo.
Kent iemand toevallig een zadelmaker die deze zadels verkoopt? (het liefst tweedehands maar nieuw mag ook)

Mijn budget is 750 - 1200 euro. Exclusief osteopaat.
Nog iemand advies?
En zou ik misschien beter eerst kunnen longeren met pessoa teugels om de spieren sterker te maken?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 19:19

Voor dat budget heb je al een Hidalgo :j Als je paardje zo van vorm verandert zou ik kiezen voor een (semi) boomloos zadel, zoals Hidalgo of Trekker.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:05

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 09:04

Maar dat zijn boomloos zadels. Kun je daar ook mee springen?
Ik zie echt door de bomen het bos niet meer met al die verschillende soorten zadels.
En wat is nou echt goed voor mijn steeds veranderende new forest en waar ik wel mee kan springen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:23

Waarom zou je er niet mee kunnen springen? :)

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 09:29

qua drukverdeling, lijkt me niet prettig voor de pony.
Ik ben trouwens nu aan het kijken naar een hidalgo, freeform of trekker flexibel. Lijken me erg mooie zadels.
En ik heb de barefoot zadels een keer geprobeerd. Waren erg massaal vond ik, en niet mijn ding want je zit erg breed. En wil geen o benen :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:33

Ik ben bang dat geen 1 zadel een perfecte drukverdeling geeft tijdens het springen :)

Kijk maar eens wat springfoto's, dan komen de (boom)zadels aan alle kanten los van de rug. En als de boom niet perfect past (wat je al snel hebt, zeker tijdens allerlei spring-bewegingen) dan heb je bovendien nog eens gemene puntdruk die je met een soepel zadel niet hebt :)

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 09:40

Ja dat is wel weer zo! Dan kun je indd nog beter met een barefoot springen als met een boomzadel.
Maar daarom ben ik aan het kijken naar een semi- boomloos zadel.

Wie weet toevallig of je ook heel goed buitenritten kunt maken en springen met een hidalgo, freeform of trekker flexibel bascule?
Wil namelijk nu eerst een semi-boomloos zadel kopen en wanneer de spieren sterker zijn eventueel later een boom springzadel. Maar zou wel graag willen weten of een sprongetje en buitenritten goed te doen zijn met een één van deze drie zadels. Liefst hidalgo i.v.m. aantrekkelijke prijs.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:19

Dat ligt maar net aan wat je zelf fijn vindt natuurlijk, is een kwestie van proberen.
En of het zadel goed op de pony past. Hoe stijver het zadel, hoe lastiger de pasvorm :)

De ene ruiter rijdt het liefst urenlang op een keihard zadel, de ander op een hele zachte...enz.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 10:22

heb jij ervaring met één van deze drie zadels?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:22

Kijk eens bij http://oldehietmoat.nl/ zij heeft verschillende zadels met wisselbare boom en ik heb er goede ervaringen mee

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:25

Ik ben voorstander van Bates !

De verwisselbare boom, toch een leer zadel, het cairsysteem voor de drukverdeling en buiten dat zit die heerlijk :) Voor mij echt geen andere meer

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 10:28

Owyeaah kom maar op met nog MEEER zadels!! :(
Maar is dit zijn beide allebei boomzadels?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:29

LadyDaily schreef:
Owyeaah kom maar op met nog MEEER zadels!! :(
Maar is dit zijn beide allebei boomzadels?

De Bates waar ik over vertelde is een boomzadel. In mijn profiel kun je hem zien :) ofja waar ik er op rijd haha

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 10:32

En deze is goed aanpasbaar?
Want mijn pony heeft nu bijna geen bespiering wanneer ik weer zal gaan rijden zal dit dus ook weer meer komen. En zadel ze dus breder zijn.
En hidalgo past zich zelf aan omdat hier een leren boom in zit.
hoe gaat dat met een bates? Ik heb namelijk een wintec gehad en die bevalt me totaal niet ook daar zit een wisselbare boom in.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:34

Wat gebeurt er precies als je met een zadel rijd? Schuift het naar voren, achteren of klappert het? Loopt je pony er niet goed onder? Ik herken je frustratie , ik heb anderhalf jaar gedaan over het zoeken van een goed passend zadel. Nu dan eindelijk een goed zadel gevonden dat niet klappert of naar voren schuift want dat was mijn probleem. De mijne is een kruising new forest, breed in de ribben maar smal in de schouder. Ik heb er nu een kentaur opliggen en dat gaat perfect.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 11:08

bedankt voor het reageren!
Dus jij hebt ook met het zelfde probleem gezeten? Eigenlijk ben ik een beetje blij dat ik dus niet de enige ben en misschien kun jij mij advies geven?
Ik heb nu geen zadel. Maar bij mijn vorige zadel was de boom te small ook heeft mijn pony een keer rodeo met mij gedaan waarschijnlijk omdat het zadel gewoon te krap was.
Mijn pony heeft een heel wisselend postuur doordat ze gauw aankomt. En moet dan dus weer een beetje afvallen. Zelfs het seizoen veranderd haar weer in de omvang (vet gras bijv)

Hoe heb jij een zadel aan laten meten? Heb je eerst getraind om haar spieren sterker te maken? Want anders zal het zadel toch na een tijdje weer niet passen? Doordat de spieren grover zijn geworden.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:00

LadyDaily schreef:
En deze is goed aanpasbaar?
Want mijn pony heeft nu bijna geen bespiering wanneer ik weer zal gaan rijden zal dit dus ook weer meer komen. En zadel ze dus breder zijn.
En hidalgo past zich zelf aan omdat hier een leren boom in zit.
hoe gaat dat met een bates? Ik heb namelijk een wintec gehad en die bevalt me totaal niet ook daar zit een wisselbare boom in.

Heel makkelijk aanpasbaar per cm! En bijna iedere zadelmaker is bekend met het systeem van wintec (bates dus). het verschil bij bates en wintec is dat bates leer is en wintec kunststof.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:15

De schoftbreedte is makkelijk aanpasbaar d.m.v. het verwisselbare kopijzer, maar de boom in zijn geheel is gewoon vormvast en moet nog steeds toevallig goed passen :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:16

Volgensmij kun je wintec bomen ook nog buigen hoor :) Tenminste, dat heb ik eens ergens gehoord. Meende dat mijn zadelmaker het toen had gezegd maar het was bij mijn paardje niet nodig omdat die toevallig heel goed lag met de witte boom

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:22

De gekleurde dingen zijn geen bomen, het zijn kopijzers ;)
Die kunnen inderdaad nog extra verbogen worden als je dat wilt.

De gehele boom zelf zit onder de hele zitting van je zadel.

Ik ben zelf een liefhebber van Wintec zadels maar als de ronding van de boom over de rug / onder je zitting niet overeenkomt met de ronding van de rug van je paard, dan houdt het gewoon op. Geen kopijzer dat daar wat aan kan veranderen.

Je kunt dan nog wat sleutelen aan de vulling van de kussens, maar daar heb je dan toch weer een zadelmaker bij nodig net als bij elk ander zadel :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:23

Ja klopt kopijzers heb je gelijk in !

Ik weet dat ik een wit kopijzer heb en een cair systeem en dat die past :P ik ga gewoon op het advies van mn zadelmaker af.