Welke boomloze zadels zitten heel erg fijn?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

BillieJean

Welke boomloze zadels zitten heel erg fijn?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 13:34

Een jaar geleden kocht ik al een boomloos Barefoot London zadel voor mijn oningereden merrie, maar nu ik er sindskort mee aan het rijden ben valt hij me toch wat tegen. Ik zit er niet helemaal lekker op, nu heb ik ook een liesblessure dus ik moet sowieso erg rustig aan doen. Sinds kort heb ik een Hipsaver overgenomen van een Bokker (nog super bedankt!!), een soort pad die je in plaats van de normale seatsaver doet van het boomloze zadel, die ervoor zorgt dat je wat zachter en wat minder breed zit, voor mensen met heupproblemen. Heb ook even een fotootje toegevoegd van mijn paardje + London + Hipsaver /3
De hipsaver lijkt wel enige verlichting te bieden, het zit in ieder geval een stuk beter dan eerst. Maar ik vraag me af of het voor mezelf niet verstandiger is om in de toekomst toch een wat steviger (waaraan ik wat meer steun heb) en smaller zadel te hebben zodat ik mijn liesblessure in ieder geval niet vererger (stoppen met rijden heeft namelijk geen zin, ik heb een jaar rust gehouden en nog steeds heb ik er last van).

Ik kan 20 minuten rijden en daarna voel ik steken in mijn bovenbenen. Op dit moment is dat niet zo erg, want ik rijd mijn merrie nu nog maar maximaal een half uurtje per keer, dat is voor haar nu voldoende (net een maand onder het zadel). Maar in de toekomst wil ik toch endurance gaan rijden en dan wil ik het zelf ook al die uren vol kunnen houden!! Ik ben helemaal een beetje krakkemikkig lijkt wel, want eerder had ik ook knieproblemen, en daarvoor nog een blessure aan mijn scheenbenen, daar heb ik nu steeds minder last van, dus nu zit ik nog met mijn liezen, maar ik denk dat ik met mijn blessures misschien toch goed doe aan een zadel die mij goede steun biedt.

Daarnaast blijft mijn zadel ook maar verschuiven als ik opstijg, terwijl ik mijn pony tot vervelens aan toe erg goed aangesingeld heb. Ik dacht eerst dat de singel misschien nog een gaatje strakker moest, maar dat gaat gewoonweg niet eens meer. Waar kan het aan liggen dat mijn zadel verschuift? Ze heeft geen rare bouw, het enige wat ze nog wel heeft is een wat hoge schoft. Het is een kruising tussen een Arabier en een Appaloosa, dus ze is best slank.

Nu ben ik toch aan het denken om misschien een ander zadel voor haar (en mij!) te kopen, en ik heb een beetje gegoogled naar andere boomloze zadels. Voor goedkopere boomloze zadels van "rare" merken (of merkloze) wil ik het niet doen (die ook amper steun bieden aan de ruiter). Aan de andere kant wil ik niet riskeren om een peperduur zadel te kopen waarvan ik nog niet eens weet of hij wel beter zit dan de London waarmee ik nu rijd. Op het moment lijken me de Solution Saddles wel heel fijn, maar die kosten dan ook gelijk weer 2150 pond. Ik lees daar wel goede verhalen over ook van mensen met heupproblemen.

Ook wil ik eigenlijk niet "van mijn geloof vallen" door over te stappen naar een boomzadel, maar af en toe lijkt me dat voor mezelf in ieder geval wel veel lekkerder! Misschien is het wel een idee om dat tijdelijk te doen tot mijn liesblessure weg is (als hij ooit weg gaat?)

Welke goede boomloze zadels gebruiken jullie, en is misschien een zadel met een flexibele (leren) boom misschien een gulden middenweg tussen boomloos en boom? (van Heather Moffett, the FlexEE saddles?)

Ik denk dat ik de London sowieso wel wil blijven houden (of ooit om wil ruilen met iemand voor een Lexington), maar als ik besluit om een tweede zadel erbij te nemen wil ik graag een veelzijdigheidszadel. Ik merk namelijk dat ik liever met wat kortere beugels rijd, en met een dressuurzadel zit dit ook al niet helemaal lekker omdat het niet echt de bedoeling is om heel kort te zitten. Maar als ik met lange beugels rijd heb ik nog veel eerder last van mijn liezen. Lastig allemaal weer! Mijn paardje heeft nergens last van en is super fit, nu ik nog!! :)

Hier een fotootje van mijn paardje met London en hipsaver, hopelijk is het gelukt om hem erop te krijgen :D
Afbeelding

pmarena

Re: Welke boomloze zadels zitten heel erg fijn?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:06

Heb je wel eens een Atlanta of Arizona Barefoot geprobeerd toevallig? :)

Die zitten een stuk smaller omdat je geen zweetbladen en kniestukken (+ wrongen) tussen je been en paard hebt, waardoor je niet nog breder gezet wordt. Past ook beter bij Endurance en bij het wat korter willen zitten dus misschien een idee om de London weg te doen en daar voor te gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:12

Mag ik vragen hoe lang je al aan het rijden bent met dit zadel?
Zelf heb ik een barefoot cherokee (veelzijdigheidsmodel is dat) en in het begin toen het zadel nog nieuw en stijf was zat ik er ook niet helemaal fijn op. Ik heb toch doorgezet, omdat ik op het (al ingereden) testzadel wel fijn en veel smaller zat. Nu ben ik 2 a 3 maanden verder (ik rijd gemiddeld 4x per week, ongeveer 3 kwartier tot een uur per keer) en zit het zadel echt al zoveel beter dan in het begin :) Het voelt nu een heel stuk smaller!
Dus als je je zadel nog maar kort gebruikt, en ook nog maar een half uurtje per keer, dan zou ik nog even wachten tot je het zadel wat meer ingereden hebt :j

Wbt schuiven, weet je zeker dat je de goede maat pommel hebt?

Als je een ander soort zadel wil is een Ghost misschien een idee? Die zat voor mijn gevoel smaller dan Barefoot, is ook boomloos, en zeker een betrouwbaar merk :j Kan met hele korte zweetbladen (allen bovenbeen) maar ook met dressuurbladen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 21:56

Ook al wil je niet van je geloof af vallen, een boomzadel dempt de bewegingen meer en smaller zitten is ook makkelijker. Ik ben zelf wegens klachten terug naar boomzadel om deze redenen.

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 12:37

Thanks!!!

@ pmarena: de Atlanta zadels leken mij inderdaad ook wel mooi voor in de toekomst met endurance, maar wilde nu voor het inrijden iets meer steun bij mijn benen hebben. Wel fijn om te weten dat ze in ieder geval wat smaller zitten, "later" wil ik er zeker eentje hebben om mee te endurancen, ik denk dat dat zadel het paard minimaal belemmert met langere ritten.

@ Blijheid: Ik ben inderdaad de eerste eigenaar van het zadel, en die wordt nu pas 1 maandje op mijn paard gebruikt..ik heb daar eerlijk gezegd niet aan gedacht, dat mijn zadel nog wat meer doorgereden moet worden en dan ook wat soepeler zal worden :roll: 8)7 Haha, ik heb namelijk 2 jaar geleden ook op een London gereden op mijn toenmalige verzorgpaardje, en in mijn herinnering was dit zadel erg fijn. Daarom heb ik voor mijn paardje ook een London gekocht, alleen die van mij is natuurlijk nu nog vrij nieuw. Maar gelukkig is er dan nog hoop voor de toekomst!! +:)+

@ Tamary: ja daar zit ik dus ook een beetje over te twijfelen. Ik denk dat ik aan mijn stalgenootje ga vragen of ik eens haar boomzadel een keertje mag uittesten als ik ga rijden. Als ik het zelf daar wat beter op volhoud is dat ook wel wat waard. Dan schakel ik weer over naar boomloos als mijn benen wat meer kunnen hebben. Ik heb ook al een tijd niet meer intensief gereden, (spierpijn heb ik niet meer hoor), maar mijn liezen zijn nog lang niet de oude. En met een goed passend zadel en goede zadeldekjes valt de schade voor de rug van het paard hopelijk wel mee ... O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 12:41

Dan zou ik nog even doorzetten met je London!
Na één maandje rijden en dan ook nog maar zo kort als jij doet (begrijpelijk hoor, met zo'n jong paard!) duurt het gewoon even voor je zadel soepeler en smaller wordt :)

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 12:44

Haha mooi, ja die nieuwheid speelt natuurlijk ook een rol in hoe ik mijn zadel ervaar. Het voelt gewoon nog niet helemaal lekker maar hopelijk wordt dat dan wel beter _/-\o_

Oh en ik zal inderdaad ook eens die pommelmaten uitprinten en meten op de rug van mijn paard of ik de juiste maat pommel gebruik nu! Misschien dat dat de oorzaak kan zijn van het schuiven, en door dat geschuif gaat dat zadel me ook steeds meer tegenstaan -O- . Als ik ben opgestegen moet ik altijd met mijn hele gewicht in de rechterbeugel gaan hangen om het zadel weer een beetje recht te krijgen, heel irritant zowel voor mij als mijn paard.
Zou ook al schelen als dat niet meer gebeurt :j

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 17:34

Christ barebackpad. Het is niet een echt zadel, maar voor de hoeveelheid die jij waarschijnlijk nu met je paard rijdt, is het goed. Daarnaast is het zeer confortabel voor zowel ruiter als paard.
Voor meer informatie het Christ iberica BBP topic

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 17:48

Ik heb sinds kort een zadel , niet voor mezelf maar voor mijn dochtertje. Het blijkt een heel fijn zadeltje die zit als een gewoon zadel, dus veel smaller. Voor de prijs hoef je het niet te laten.

Afbeelding

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 09:17

Citaat:
En met een goed passend zadel en goede zadeldekjes valt de schade voor de rug van het paard hopelijk wel mee ...

Je hebt je toch niet laten aanpraten dat boomzadels slecht voor de rug zijn he?
Zoals je nu met je eigen boomloze zadel aan het rommelen bent is ook niet goed voor de rug. Als jij niet goed kan zitten is dat niet goed voor je paard.
Stap alsjeblieft van het idee af dat boomzadels slecht voor je paard zijn. Het enige wat slecht voor je paard is is een zadel, al dan niet boomloos, wat niet past.

Dat rode zadel op de schimmel past niet want die ligt/schuift te ver naar voren.

Ik denk dat je er verstandig aan doet eens wat testzadels op te vragen en aangezien je endurance wilt gaan rijden het eens in die hoek gaan zoeken. Dus zadelmakers die speciaal zadels voor endurance verkopen ipv naar de plaatselijke zadelverkoper.

succes.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 09:26

Op een boomloos zadel zit je breder dan op (veel modellen) boomzadels. Ook op een smal paard. Heb je wel eens gekeken voor bijvoorbeeld een Startrekkzadel, die zien eruit, en zitten, als een boomzadel maar er zit geen boom in, je kunt ze ook met een gewoon zadeldekje gebruiken.

Vwb opstijgen: ik heb een ronde IJslander en een boomloos zadel, en kan prima vanaf de grond opstijgen. Kwestie van je gewicht zo gauw mogelijk bóven je paard krijgen, goed afzetten en grip zoeken aan de manen. En een niet te groot paard :P Niet bij nadenken en vooral zo vlug mogelijk opstijgen, dat blijkt heel goed te werken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:05

Ik zweer bij de bob marshall zadels. Zit heel stevig en schuiven niet, maar dan heb je het wel over westernmodellen en een andere prijsklasse als bijv barefootzadels.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:31

Startrekkzadels zitten een stuk smaller dan de meeste boomloze zadels. Maarre, endurance gaat op den duur zelden samen met boomloos, dus kijk gewoon wat breder rond naar een fijn zadel voor jullie beiden. Een passend boomzadel is voor je paard vele malen comfortabeler dan een boomloos zadel waar jij niet goed op zit (en volgens mijn paard sowieso comfortabeler dan een boomloos zadel) :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:33

Waratje schreef:
Startrekkzadels zitten een stuk smaller dan de meeste boomloze zadels. Maarre, endurance gaat op den duur zelden samen met boomloos, dus kijk gewoon wat breder rond naar een fijn zadel voor jullie beiden. Een passend boomzadel is voor je paard vele malen comfortabeler dan een boomloos zadel waar jij niet goed op zit (en volgens mijn paard sowieso comfortabeler dan een boomloos zadel) :j

Dat is volgensmij ook een vooroordeel. Zie bijvoorbeeld het fototopic van de Tevis Cup, 160 km over heel ruw terrein. Daar zie je meerdere paarden met een boomloos freeform zadel.

Verder ben ik het met je eens hoor, boom of boomloos, als het maar past voor paard én ruiter.

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:09

Of misschien dat een wat steviger boomloos zadel wel bevalt. Zoals Trekker of Hidalgo.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 07:11

Ik denk dat dit topic beter staat op [HAR], dus bij deze verplaats ik het topic :).

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 22:18

Inmiddels heb ik een maat S pommel overgenomen van iemand om te zien of dat een betere maat voor haar is (want ik dacht, nou die van mij heeft een aardig hoge schoft en is ook best smal). Maar nu ik beide pommels los op haar rug heb gelegd, lijkt de M die ik had toch beter aan te sluiten. De S 'prikte' als het ware wat meer in haar schouders (misschien is ze minder smal dan ik dacht := ).
Om toch te kijken hoe de S was heb ik er even een rondje op gestapt met zadel, maar het leek wel of mijn paardje wat meer gespannen was. Keek een beetje boos achterom en wilde in het begin niet gaan lopen. Beetje hinniken (doet ze altijd als ze in opstand komt). Dus zowel de losse pommeltest als de rijd-test wijzen uit dat ik het toch bij maatje M moet houden. Zucht. Waarom glijdt mijn zadel dan wel met opstijgen? Ik oefen het opstijgen nu wel met een opstapje, dat scheelt toch 20 cm maar toch blijft mijn zadel nooit helemaal recht liggen. En hierdoor blijf ik steeds een beetje scheef zitten met rijden, ook al ga ik eerst met mijn gewicht in de rechterbeugel hangen, dat helpt niet helemaal. Kan het aan je singel liggen? Ik heb voor haar zo'n bontje om de singel heen, misschien dat dat meer glijdt? Maar ja ik neem aan dat er meerdere mensen zijn met zo'n bontje, hebben die allemaal dat probleem, zal toch niet? Ik heb het ook wel eens geprobeerd zonder bontje maar die van mij heeft een beetje een gevoelig velletje :p ze was iig stukken chagrijniger zonder bontje...

Ik wil het het liefst toch wel bij een boomloos zadel houden. Ik geloof best dat een boomzadel goed kan passen, maar ik heb zoiets van, als een rug beweegt is dit heel flexibel, een boomzadel kan toch nooit meebewegen met al die bewegingen van de rug? Want die blijft stug. :?

Het is wel balen dat ik dan wat breder zit (vergeleken met boomloos). Ik hoop dat ik met een half uurtje rijden per keer mijn eigen spieren ook een beetje in shape kan krijgen, zodat ik wat minder last heb van mijn liezen :) Ik ga het in ieder geval nog even aankijken met mijn Barefoot London. Als ik er over 1-2 maanden nog steeds niet helemaal happy mee ben dan wordt het toch tijd voor wat anders!!! Misschien dat ik nog wel een veelzijdigheidsmodel kies uiteindelijk van Barefoot, zodat ik wat korter 'mag' zitten :D

Ik heb idd ook zo'n barebackpad, danwel niet van Christ maar van FRA. Zit wel lekker als je zonder zadel wil rijden en je zit toch iets stabieler dan helemaal zonder/je glijdt wat minder. Gelukkig zet die van mij nog geen stap verkeerd, dus eens in de zoveel tijd is het wel een goede oefening om zonder zadel te gaan rijden voor de balans :P

Oeff wat een verhaal weer, ik maak er een eind aan!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 07:17

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 16:40

Hahaha, sorry, late reactie! Ik had al wel gekeken op de website idd! Maar volgens de checklist is het niet echt een van deze punten!? In ieder geval, ik had eerst een vrij lange singel waardoor ik niet heel strak kon aansingelen, dus had ik een wat kortere gekocht (heb nu 55 cm). Als ik deze heb aangesingeld heb ik niet aan beide kanten lange stukke singelstoten over haar buik lopen, dat is zo kort mogelijk.
De pommelmaat heb ik nu ook gecontroleerd, en die was blijkbaar goed! Het ligt ook niet aan mijn zit (hopelijk!), maar het is echt alleen met opstijgen.

Wel rijd ik steeds wat lekkerder op mijn zadel, denk dat het zadel wat meer in vorm komt :) Mijn liezen voel ik nu gelukkig ook niet meer zo, omdat ze steeds gevoeliger reageert op mijn beenhulpen en ik dus niet meer krom hoef te liggen om haar in draf te krijgen (haha, in ieder geval: toen ik er net op zat was dat uiteraard moeizaam, omdat ze nog niet wist wat beenhulpen waren ). Nou ja, ik heb goede hoop dat mijn zadel vanzelf wat minder gaat schuiven met opstijgen? Ik hoop het wel, want ik heb eigenlijk niet zo'n zin om nu al een nieuw zadel te kopen (laat staan dat ik er al genoeg geld voor heb).

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:35

Hoop met je mee dat het nog gaat liggen . Schuiven met opstappen is naar mijn idee dat het toch niet helemaal lekker past .
Maar als het allemaal wat soepeler is geworden dat het wel gaat ....

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 14:45

Ik heb de barefoot cheyenne drytex (te koop staan) en die zit heerlijk, is nieuw maar niet breed voor mijn gevoel. Schuift niet bij mijn paardje. En zit voor mijn bips ook fijn. Dus wellicht is het model van jou zadel niet fijn voor jullie? Maar daar kan ik niet over oordelen gezien ik er weinig verstand van heb verder.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 14:52

Het kan ook zijn dat je zadel scheef blijft liggen omdat je paard eenmaal scheef is,
maar dat hoeft geen probleem te zijn, mss eens wat opzoeken over rechtrichten? :)
weet niet of je antoine de bodt kent?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:30

Hier ook iemand die met een Barefoot London heeft gereden, maar die terug is overgestapt op een boomzadel. Ik kon maar niet wennen aan het breed zitten, na 3 maanden vond ik het nog steeds niet helemaal fijn. En ik rijd niet met een extreem breed paard, maar met een arabiertje :)

Als je zelf niet goed zit geef je dit door aan je paard, en dan kan je paard ook weer niet goed lopen. Zeker als je met je liesblessure in de toekomst zou willen endurance rijden zou je best kijken voor een beter zadel voor jezelf.

En boomloos mag dan wel beter aansluiten op de rug van het paard, maar het is niet vergelijkbaar qua drukverdeling. Als je endurance wil rijden moet je een zadel hebben wat niet alleen goed op de rug ligt maar ook de druk goed verdeelt. Ik heb mijn boomzadel volledig op maat van mijn paard laten maken, en ik moet zeggen dat hij beter loopt dan met de barefoot. Mijn zadel schuift helemaal niet en zijn ruggegraat ligt altijd volledig vrij, en dat was met de Barefoot een probleem, als je zadel verschuift ligt de druk niet naast maar net op de ruggegraat.
Voor sommige combinaties is (semi)boomloos een oplossing, maar in jouw geval zou ik je toch aanraden om je principes aan de kant te zetten en te gaan voor een goed passend boomzadel.

vientijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:49

Ik heb jarenlang op een Phoenix van Heather Moffett gereden, dat is een boomloos dressuurzadel. Zit breed, maar héérlijk zacht en toch heel stevig. Het zadel heeft losse kniewrongen, die je desgewenst kunt verwijderen. Het zadel is gemaakt van memory foam, zowel de kussens (ca. 7 cm dik schat ik) als de zitting.
Zadel schuift niet (lag bij mij op een ronde tinker, ronde fjord en op een andalusiër).

Overigens vind ik de Barefootjes ook heerlijk zitten en deze schoven ook niet op de ronde tonnen van paarden die ik heb gehad. Maar boomlose zadels, net zo heerlijk als de Heather Moffetts heb ik nog niet gevonden.

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 21:28

Bij Heather Moffett was ik inderdaad ook al een beetje aan het kijken (vanwege de hipsaver die ik heb gekocht, door die site was ik op het idee gekomen). Het is alleen net of die zadels helemaal niet zo'n diepe zit hebben? Ik vind het altijd wel fijn als je een beetje lekker in je zadel kunt zitten :) Nu heb ik ze alleen nog maar op plaatjes gezien, dus misschien is juist het tegendeel wel waar. De FlexEE zadels van haar lijken me ook wel wat, maar ik vind het lastig om zadels vanuit Engeland te bestellen (zeker zonder ze een keer gezien of geprobeerd te hebben). Of is er misschien ook een Nederlands verkooppunt?

Maar ik ben er nog lang niet over uit. Want een Zaldi Country lijkt me ook wel wat. Zeker vanwege mijn endurance ambitie, als het waar is dat met langere ritten de druk niet goed verdeeld zou zijn, dan is het wellicht beter om voor een boomzadel te kiezen dat echt op maat is gemaakt en geschikt is voor de endurance. Al moet ik gewoon wel weer wennen aan het idee van een boomzadel, weet niet waarom maar was er helemaal overtuigd dat ik boomloos door het leven zou gaan met mijn paard haha.

Voorlopig blijf ik nog maar met mijn Barefoot London aan de slag, die wel steeds wat fijner zit, al blijft het probleem van het schuiven tijdens het opstijgen. Ik weet niet of een ander model van Barefoot ineens dat schuifprobleem niet heeft (op mijn paard dan). En qua VZH-zadels (want dat model wil ik voor mijn volgende zadel), lijkt me de Cheyenne ook een beetje weinig steun geven (geen kniewrongen?). Dan is een Cherokee misschien beter. Ik denk dat ik maar eens de loterij moet winnen, dan kan ik ieder zadel uitproberen waarvan ik denk jaaa leuk *\o/*