Weer begonnen en nu (zadelvraag)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

katjawal

Weer begonnen en nu (zadelvraag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 21:44

Hoi allemaal.

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Katja inmiddels moeder van 2 kinderen en heb een heerlijk paard thuis staan.

Heeeel vroeger altijd paardgereden, ik heb toen een behoorlijk ongeluk gehad met het paard en mocht nooit meer op een paard. Op mijn 28e besloten weer te gaan rijden, begonnen op een manege, maar door mijn hoog zieligheidsgevoel voor de beestjes aldaar zelf een paard gekocht. Een Tinkertje (van 1.65 we noemen het ook wel een tanker) zo groen als gras. Een schat van beest. Als snel kwam mijn eerste kindje en de stap op het paard werd letterlijk en figuurlijk behoorlijk groot. Na de geboorte van mijn tweede leek mijn paard net een flatgebouw en heb ik er nooit meer op gedurfd.
Afgelopen weken tijdens de vakantie heeft de oppas van onze dierentuin de stoute schoenen maar eens aangetrokken en heeft het flatgebouw beklommen. Na 7 jaar onbereden geen stap verkeerd gedaan.
Je raadt het al ik ben naar aanleiding hiervan ook weer begonnen. Langzaamaan, eerst zadeltje erop: yes dat heb ik gedurft en na een week (met krukje) erop gestapt!!! en twee dagen later weer. Het ging hartstikke goed dus wie weet blijft het goed gaan.

Nu (pas) komt mijn vraag: ik heb het gevoel dat ik niet stevig in het zadel zit. Ik heb een Stubben dressuurzadel maar heb het gevoel iets stevigers te moeten (ik heb het gevoel dat ik er voorover af vlieg bij halt houden). Dit heeft natuurlijk vooral met mij te maken, maar kan momenteel alle hulp gebruiken als het om vertrouwen gaat.
Ik heb dus een tinker met een lage schoft maar niet zo breed als een reguliere tinker.
Heeft iemand TIPS voor mij.
bedankt voor het meedenken
Katja

Anoniem

Re: Weer begonnen en nu (zadelvraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:46

Zit een stocksaddle of een westernzadel niet steviger voor je gevoel?
Of heb je al eens een rijbroek met leren zitvlak geprobeerd?
(en zitles natuurlijk ;) )

simoneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 11:30

Misschien is het gewoon weer even wennen aangezien je een tijd niet meer hebt gereden? Eventueel met iemand erbij die je ook tips kan geven wat betreft je zit! In ieder geval lekker genieten!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:09

Als ik hoor dat het een tinker is + een stubben zadel lijkt hij me eigenlijk heel fijn zitten. Wat de bokker boven mij zegt, denk ik dat je nog een beetje moet wennen aan hoe je weer moet zitten :j

Ik zou het nog even met deze stubben proberen! En als het echt niet meer wilt lukken, ja dan kan je altijd nog overwegen voor een nieuw zadel te kopen.

Schuift het zadel miss? Dat je daarom denk dat je niet stevig zit? Dan ligt het niet aan jou maar aan het zadel en dan word het sws kijken voor een nieuwe. Succes ermee :)

Super trouwens dat je weer bent gaan rijden!

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:32

Het kan zijn dat het zadel misschien niet meer goed ligt. Als het zadel bijvoorbeeld te breed is, kan je snel het gevoel krijgen dat je voorover valt. Het kan natuurlijk ook gewoon wat onbalans zijn, omdat je net weer bent gaan rijden. Je kan altijd een keer een goede zadelmaker langs laten komen om te kijken hoe het zadel ligt op je tinker en hoe je er zelf inzit. In ieder geval heel veel succes en plezier met het rijden. :)

katjawal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 10:43

Dames ik denk dat jullie gelijk hebben. ik zal eerst kijken of ik mijn balans weer wat kan terugkrijgen. In deze fase is een stevige zit misschien nog wat teveel gevraagd. ik ga gewoon verder en kijken hoe het zich gaat ontwikkelen . eerst maar genieten!!!. dank allemaal voor het meedenken.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 15:19

T.S. Misschien heb je helemaal niet een ander zadel nodig om je zekerder te voelen.

Als je bijvoorbeeld gaat rijden met een rijbroek met een (kunst)leren zitvlak, dan zit je veel vaster.
En als je zadel van zichzelf nogal glad is, kan je hem ook inwrijven met Hamanol van Stubben.

Je hebt de moeilijkste stap al gehad, nu alleen nog even doorzetten!