Paard draagt op stal ook een deken straks van de winter en ook buiten overdag. Is het dan het beste 2 winterdekens aan te schaffen? Stal is wel tochtig.
En kan je bv ook een winterdeken doen met hals en 1 zonder hals als 1 erg nat is geworden of iets dergelijks dat je het kan afwisselen. Of is het vervelend en koud voor het paard als het paard dan in 1x een deken op heeft zonder hals?
gr
Odetje92
Geplaatst: 07-09-12 12:36
Je kan best een buitendeken ook oplaten op stal. Betreft de hals, je hebt genoeg dekens zonder hals met bevestiging voor een losse hals, ze kun je kiezen of je hem eraan doet of niet
Leonieke
Geplaatst: 08-09-12 12:10
Wat betreft de dikte van de deken denk ik niet dat het nodig is. Je paard staat vaak overdag buiten en 's nachts als het kouder wordt binnen. Het binnen/ buiten staan compenseert dan weer met de temperatuur daling .
Wij doen alleen wel altijd 's nachts op stal een staldeken op en overdag buiten een outdoor deken. Of een staldeken en als ze 's morgens naar buiten gaan daar een regendeken over welke we dan weer af halen als ze binnen komen. Puur omdat een staldeken vaak iets beter kan ademen dan een outdoor deken.
Het hebben van 2 dekens (en/ of een halsdeel) om te wisselen als de deken nat is vind ik altijd enorm fijn werken. Als je ze binnen zet met zo'n natte (vaak zware) deken vind ik ook nooit prettig. Het enige nadeel is wel dat een deken in de winter maar langzaam droogt. Als ze hem op hebben gaat het vaak sneller door de lichaamswarmte. Je lost dit "probleem" ook als op als je buiten een regendeken over de staldeken heen doet zoals ik hierboven heb beschreven .