Gewoon (dressuur)zadel vs. westernzadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaR

Gewoon (dressuur)zadel vs. westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 13:14

Ik rijd voornamelijk aangespannen met mijn fjordenbeest, maar zo nu en dan zit ik er ook wel eens op. En dat wil ik dan liefst op een zo comfortabel mogelijke manier doen.

Ik heb momenteel een Tekna (kunststof) dressuurzadel voor mijn fjord en dat zit op zich helemaal niet slecht. Maar als ik westernruiters zie rijden, dan ziet dat er altijd zo relaxed uit... die "zit" is heel anders.

Zit een westernzadel inderdaad meer ontspannen? En moet je manier van rijden/zitten daarop erg worden aangepast?

KM_Ris

Re: Gewoon (dressuur)zadel vs. westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:16

Ik rijd op buitenrit altijd met westernzadel, heerlijk relaxt, net een luie stoel :')
maar als ik echt aan het werk ga rijd ik liever met gewoon zadel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:19

Ik heb op een aantal 'gewone' dressuur en VZH zadels gereden, en op de een zit je veel lekkerder dan op de andere. Afhankelijk van de breedte van de zit, de diepte van de zit, de wrongen, plaats van de beugelophanging etc.
Een keer heb ik een westernles gehad, en dat zadel vond ik vreselijk, voor mij was het veel te breed en ik had naderhand echt pijn in mijn liezen. Maar, net zoals met de Engelse zadels, zal daar ook per westernzadel verschil in zitten.

Echt een kwestie van proberen dus :)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:25

Zelf heb ik bij mijn overstap van dressuur naar western erg moeten wennen aan een westernzadel. Maar nu wil ik echt niet anders meer, het zit (bij een goed passend zadel) echt heerlijk!
Houdt er rekening mee dat er veel verschillende typen westernzadels zijn (net als er veel verschillende western disciplines zijn), dus voor ieders derrière is er wel een zadel op maat te vinden :)

Wel wil ik je in overweging geven dat het voor een Fjord (kort ruggetje) nog best lastig kan zijn om een goed westernzadel te vinden. Vergis je ook niet in de aanschafprijs; goede westernzadels zijn over het algemeen een stuk duurder dan 'engelse' zadels. Over het algemeen zijn de goedkope zadels vaak rommel.......... Koop alsjeblieft nooit een westernzadel op het oog! Het goed aanpassen van een westernzadel luistert namelijk erg nauw. Je past een westernzadel bij voorkeur op basis van een kale boom, of bijvoorbeeld door een mal te maken van de rug van je paard.

Uit je berichtje begrijp ik dat je weinig ervaring met western(zadels) hebt. In jouw geval raad ik daarom een goede western zadelpasser aan. Je kunt bijvoorbeeld bij Eveline van Euro-Horse terecht. Zij heeft veel tweedehands zadels op voorraad en komt aan huis om te passen. Meerdere Bokkers hebben goede ervaringen met haar :)

http://euro-horse.nl/eurohorse/index.ph ... &Itemid=40
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 04-09-12 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:26

Is denk ik ook een kwestie van wennen en smaak. Ik zit zelf heerlijk op de meeste dressuurzadel heb weleens op westernzadels gereden maar is altijd nog een ramp voor mij geweest maar zullen ook niet de fijnste zadels voor mij geweest zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:28

Ik sluit me helemaal aan bij Rumpleteaser. Er zit in westernzadels onderling ook enorm veel verschil. In het begin moest ik erg wennen toen ik van engels over ging op western, ik kon de draf niet netjes uitzitten. Maar toen ik eenmaal gewend was voelde ik me heel wiebelig op mijn vzhzadel. Over het algemeen vind ik westernzadels fijner, maar het valt niet mee om een goed passend zadel te vinden voor een mooie prijs.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:33

In aanvulling op mijn berichtje hierboven even een kleine toelichting op 'goedkope' zadels:

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar de merkloze zadels zijn regelmatig van slechte kwaliteit (denk aan: made in India). Slecht leer, doorstekende spijkers, scheve bomen; dat wil je gewoon niet op de rug van je paard hebben.

Daarom is Eveline bijvoorbeeld echt een aanrader: zij verkoopt gewoon goed spul en is ook kritisch (naar mijn ervaring). Als het zadel niet lekker zit, dan verkoopt ze het ook niet. Ze komt bij mij elk half jaar kijken of het zadel nog goed ligt (dat kost me geen cent!). En tot nu toe is het nog niet nodig geweest om een nieuwe aan te schaffen. Natuurlijk is ook zij ondernemer, maar ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ze me iets heeft aangesmeerd.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 13:54

Rumpleteaser schreef:
Wel wil ik je in overweging geven dat het voor een Fjord (kort ruggetje) nog best lastig kan zijn om een goed westernzadel te vinden.

Mijn fjord is van het modernere type en heeft een wat minder korte rug dan het meer klassieke type. Maar het is zeker een aandachtspunt bij evt. aanschaf van een ander zadel.
Mijn huidige Tekna zadel is ook door een deskundige tuigenmaker bij mij aan huis gepast en geleverd. Dat zou ik bij een nieuw zadel zeker weer zo doen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:56

Heb je wel eens met een Westernzadel gereden?

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 13:57

TurdusMerula schreef:
Heb je wel eens met een Westernzadel gereden?

Nee, daarom ook mijn beginnersvragen. :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:58

Dan zou ik eerst eens kijken of dat te regelen valt, dan weet je enigszins hoe het zit.
Uiteraard zit het ene zadel anders dan het andere, zowel bij vzh/dressuur als bij Western.
Maar er zitten wel algemene verschillen in en het is dan óók een kwestie van smaak. :)