Welk bit voor jong paardje met gevoelige mond ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daniquend

Welk bit voor jong paardje met gevoelige mond ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 14:41

Ik heb een jong paardje staan die nog niet gewend is aan het bit. Hij heeft een paar keer een bitje ingehad (een gebroken watertrens) maar die vond hij helemaal niks. Ik ben er achter gekomen dat hij heel gevoelig in zijn mond is en daarvoor zoek ik een bitje voor hem dat heel zacht is en niet te dik, het liefst juist dun. Heeft iemand hier ervaringen mee en tips over bitjes ?

Angela

Re: Welk bit voor jong paardje met gevoelige mond ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:44

Voor ieder paard is er een ander ideaal bit.

Mijn paard wilt ook liever geen bewegende dingen in zijn mond, en loopt erg fijn op een ongebroken trens. Enkelgebroken gaat ook, maar net iets minder, en dubbel gebroken is bij hem een ramp.

pshirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:42

Heb voor m'n 4 jarige Arabier een appelbitje

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:45

ik heb de mijne ingereden met een kneveltrens..
Is een dunbitje.. veel paarden kunnen niet tegen zo een dikke.
En met de scharen aan de zijkant, "trek" je het bit niet door zijn/haar mond
ook gaat het sturen makkelijker omdat je dan zijn neus het ware een beetje verplaatst..

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:45

Je zou een KK scholingsbit kunnen gebruiken. Ik gebruik hem ook bij mijn jonge paard en die loopt er heel fijn op. Liep ook niet fijn op een enkel gebroken bit. Een vriendelijk bit, D-trens, dubbel gebroken met een stukje in de midden wat zoveel graden gedraaid is. Paard loopt er fijn op.

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:49

ik heb er ook een dun dubbelgebroken kneveltrensje in hangen loopt hij super op en door het koperen balletje gaat hij ook lekker schuimen
ook zijn de ongebroken trensjes met appelsmaak fijn

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:20

een leerbitje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:23

Mijn jonge paard heeft een dun enkelgebroken trensje met koperen lijntjes erop, dat smaakt lekker.

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:31

Ik dacht dat een dun bit juist scherper inwerkt. Op advies van mijn instructrice heb ik voor een dikker bit gekozen bij mijn paard met mondproblemen (inmiddels opgelost, maar de ontspanning moet nog komen)
Je kunt er ook voor zorgen dat de neusriem en sperriem voldoende strak zitten, zodat het bit rustig in de mond ligt. Succes!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:32

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:33

_Gerdien_ schreef:
Ik dacht dat een dun bit juist scherper inwerkt. Op advies van mijn instructrice heb ik voor een dikker bit gekozen bij mijn paard met mondproblemen

Dat is een heel bekende fabel, maar de voorkeur voor een bit verschilt dus per paard en is ook onafhankelijk van de grootte van de mond. Ik heb een Paint met een kleine mond en een dik bit zou er niet eens goed in passen. Het dunne bitje is juist fijn omdat ze niet meteen een hoop in haar mond heeft. Een KWPN-er pakt dat wellicht anders op maar is nog steeds afhankelijk van de voorkeur van je paard :j

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:05

[/quote]
de voorkeur voor een bit verschilt dus per paard en is ook onafhankelijk van de grootte van de mond. Ik heb een Paint met een kleine mond en een dik bit zou er niet eens goed in passen. [/quote]

afhankelijk bedoel je denk ik;)
Daarom wordt je zoektocht soms ook zo moeilijk.. Mijn paard reageerde vol paniek op een dun bit. Een dikker bit neemt ze beter aan. Bij mij werd de fabel dus bevestigd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:32

Sorry, mijn iPad pakte weer eens zelf een woord, dat bedoelde ik inderdaad.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:32

Ik heb een rotary bit voor een paard met een gevoelige en kleine mond..dit bit blijft heel stil in zn mond liggen en werkt niet in op het gehemelte,hij loopt hier veel fijner mee dan met een normale dubbelgebroken watertrens.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:35

Ik zat ook aan bitloos te denken.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:36

.....ik ook....geen dus.....
jong paard met gevoelige mond zal het bitloos super doen.....heb er hier ook 1.....

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:45

Een bit moet gewoon goed in de mond passen, zoals de rest van het harnachement ook gewoon goed moet passen. Ik heb zelf een mylerbit, een dun bit met een rolletje in het midden, dat nooit te ver kan scharen. voor jonge paarden neem je een level 1 bit, zonder tongboog, waardoor de druk vooral op de tong komt, en minder op de gevoelige lagen.

Bij een enkel gebroken bit gebeurt dat scharen wel en waarbij het scharnierpunt vervolgens ook nog eens in het verhemelte van je paard/pony prikt.

Elk bit is overigens zo scherp als de hand van de ruiter, maar dat is inmiddels al aardig breed bekend hier op bokt . ;)

romiley_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 19:09

Ik heb wel een dubbelgebroken bitje, maar het is natuurlijk maar net waar het paard goed op reageert. Ik zou wel op letten dat je hem niet té dun neemt, want ik heb altijd geleerd. Hoe dunner hoe scherper de werking. Succes !

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:05

dat is ondertussen achterhaalt.. Dunner is niet persee scherper, het licht puur aan de mond.
Want een klein mondje met een dik bit, werkt ook averechts

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:06

Ik heb mijn pony ('s) ook altijd met D-trens gereden, heb altijd begrepen dat die stabiel en stil in de paardenmond liggen

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:42

Toen ik met mijn (niet jonge) paard van enkelgebroken naar dubbelgebroken wisselde, merkte ik veel verbetering. Meer ontspanning.
Verder moeten paarden wennen aan een bit in hun mond, en dat ze een beetje maf gaan doen met hoofd en mond is heel normaal in het begin.

Verder sluit ik me aan bij hierboven: het bit moet goed passen bij de grootte van de mond.
En als je ook zacht ben met je handen, zou een paard met gevoelige mond geen problemen moeten hebben.

Met bitloos heb ik geen ervaring, maar dat kan je ook proberen als je het zelf niet fijn vindt om dit paard met bit te rijden.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:12

Ik heb een kneveltrens van Trust die lockt (en dus heel stil en rustig ligt) voor mijn 4-jarige. Zijn in 12 en 16 mm te krijgen. Myler zou evt ook een optie kunnen zijn.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:14

ravellie schreef:
Ik heb mijn pony ('s) ook altijd met D-trens gereden, heb altijd begrepen dat die stabiel en stil in de paardenmond liggen

Wel oppassen met D-trens > hefboomwerking (ivm grotere bitringen)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:42

Jonge paarden vinden het vaak prettig te kunnen 'spelen' met het bit, dan is een bit met losse ringen fijner.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:43

De mijne loopt juist veel beter op een stiller liggend bit (bustrens/kneveltrens). Wordt door veel leveranciers ook aangeraden.