[WN] 2 wittere plekken aan weerszijde van schoft

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjojo

2 wittere plekken aan weerszijde van schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 21:29

Hallo ik heb een vraagje, hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik heb eind vorig jaar een dunner western pad gekregen van een vriend en de laatste tijd valt het me op dat mijn paard 2 anders gekleurde plekken vertoont aan weerskanten van haar schoft. Er zijn nooit wondjes of schuurplekjes geweest maar er zijn wel steeds meer witte haren thv die plaats gekomen. Het zadel ligt goed, schuift niet, schoft blijft vrij, en ruggegraad is na het rijden droog en zweetplekken onder het zadel zijn mooi symmetrisch. Nu vraag ik me af of ik een nieuw zadel moet kopen dat beter past of dat ik terug met mijn veel dikker wollen pad moet rijden? Sinds enkele weken is het mij steeds meer beginnen opvallen dat die plekken er zijn . De ritten zijn sinds juli ook steeds langer en intensiever geworden zo'n 30 km. Het zadel wordt best strak aangesingeld, misschien ligt het daaraan?
Kunnen die plekken ook ontstaan door bv warmte verschil? Ze vertoont over haar hele lijf witte haren (stekelharigheid).

Vandaag ook wezen rijden maar met dikke pad; de plekken waren niet dikker na de rit. Na het rijden met dunnere pad heb ik nooit direct na afzadelen echt gekeken, zou ik nog eens met dat dunnere pad rijden om daarna te kijken of het daaraan ligt of niet?

Groetjes.
Laatst bijgewerkt door sjojo op 02-09-12 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:43

Is je pad niet te dik?
Als je een goed passend zadel hebt zonder pad met je er niet een hele dikke pad onder leggen omdat e zadel dan smaller word
Witte haren onder je zadel duid op niet goed passen

sjojo

Re: 2 wittere plekken aan weerszijde van schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 21:44

Het is na overschakelen op het dunnere pad dat de plekken gekomen zijn?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:44

Drukplekken, dus op die plekken is er te veel druk van je zadel, en daar krijg je dat soort plekken van.. Ik zou er even een zadelmaker bij halen om te laten kijken.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:53

wat voor materiaal is je pad ?

loekje

Re: 2 wittere plekken aan weerszijde van schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 23:44

Ik heb het vroeger (25 jaar geleden) eens gehad met een engels zadel, ineens wittere plekken langs zijn ruggegraat (zonder dat het wonden ofzo waren geweest, er zaten ook geen drukbulten, ik had wel altijd katoenen sjabrakken, geen synthetische. Was wel een heel oud hard zadeltje dat ik er toen op had liggen. Nieuw zadel gekocht dat beter pastte en waarvan de kussens ook zachter waren, toen was het na de volgende rui weg.
Dus het zijn drukkingen, maar als je er op tijd bij bent kunnen de haren weer verdwijnen.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 12:42

Ja het is begonnen sinds ik het dunnere synthetische pad gebruik. Ik vond het al zo dun toen ik het kreeg maar mijn vriend zei dat dat geen probleem was aangezien hij ook zo eentje gebruikt. Voordien had ik een dik en zwaar wollen pad met dikkere en dunnere zones. Tijdens het gebruik van dat dikkere was er nooit een probleem.

Gisteren dus met het dunnere gaan rijden en droge ruggengraad en symmetrisch bezwete plek waar pad lag, geen drukbulten. Ik ga het vanaf nu na iedere rit even checken en dat dunne laten voor wat het is. Kan ik dat dunne wel nog gebruiken met een dekje eronderin?

Zou ik het dan verder even aankijken en enkel met het dikke pad rijden of is dit geen oplossing?

Bedankt voor de antwoorden, ik hoop dat de wittere plekken weggaan.