zadel EV 10jaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

zadel EV 10jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 18:55

Hallo iedereen!

Ik ben op zoek naar een zadel voor mijn verzorgpaard EV. Wij rijden recreatief, 2 à 3 x week piste (waarvan 1x les) en de rest buitenrit of longe of rustdag.

Aangezien mijn lesgever al had aangegeven dat het zadel mijn houding absoluut niet helpt (vooral mijn stabiele en correcte beenligging). Daarnaast heb ik het zadel 3 weken zonder gel onderleger gebruikt (gel was verdwenen) waardoor hij nu 2 wondjes op de schoft heeft. Het zadel past dus zowel voor mij als voor hem niet.

Mijn vorig zadel is een simpel zeer goedkoop winteczadeltje, 3jaar geleden gekocht om verschillende paarden 1x per week te rijden. Mijn verzorgpaard is zeer zeer mager aangekomen in december en sinds zijn we enorm bezig geweesd met het bijkomen van spieren en vetmassa. Hij ziet er nu 100 x beter uit, zijn bespieirng zal waarschijnlijk nog lichtjes veranderen door evolutie in pistewerk. Maar momenteel is zijn werk stabiel en dus ook de spier-en vetmassa.

Ik zelf ben 21jaar, 1m65 en +/-56 kg. Budget (tweedehands) <700 euro

Ik heb ook al gemaild naar een winkel die nieuwe en 2dehandszadels verkoopt ivm zadelpas-service en informatie.
Welk zadel kunnen jullie mij aanraden?? Ik had graag veel opties bekeken en me goed geinformeerd in de verschillen.

siskeh

Re: zadel EV 10jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:04

Misschien een barefoot lexington? Een boomloos dressuurzadel.
In jou geval een maat 1, en je kan de zadels gewoon testen voor ze te kopen!

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 18:20

Ok, bedankt. Zal het zeker eens bekijken en bespreken met zadelmaker waar ik zondag langs ga.

Het is me ook al opgevallen dat mijn vzp niet (weinig) beweegt met borstelen en klaar maken. Zodra ik het zadel vast heb loopt hij er van weg. Dit zowel in de stal (los) of aan de muur (vast gemaakt). Volgens de eigenares heeft hij dit altijd gedaan (zij gebruikt een renzadel).

Ook zei ze me vorige week dat vzp al jaren blokkades heeft in de rug. Ze hebben er ooit een osteopaat voor laten komen en die zei dat dit paard eigenlijk zowat maandelijks een behandeling nodig had. Spijtig genoeg was het financiële plaatje te kostelijk en heeft hij dus geen behandelingen meer gehad. Het is wel zo dat hij toen in training stond als koerspaard, en dus daar werd geen/weinig rekening gehouden met correct rijden voor betere (rug)bespiering. Sinds 8 maand rij ik hem 4/5 dagen per week waarvan 4 maand piste werk (wekelijks les). Hierbij werken we aan het vwnw en dus de correcte bespiering, in dit geval ook zeer belangrijk voor zijn zwakke rug.

Nu vind ik dit allemaal toch maar onaangenaam, wetend dat mijn vzp zeer waarschijnlijk rug blokkades heeft.. Langs andere kant, vraag ik me af of het veranderen van werk methode zijn zwakker rug niet kan helpen. Maw: nu dat hij correct wordt bereden, kan het misschien zijn dat maandelijkse osteopaat niet meer nodig zal zijn?

Ik wil geen discussies over het wel/niet goedkeuren van de maandelijkse behandelingen.. het is ondertussen al meer dan 4jaar geleden. Ik wil het vooral over het laatste hebben, kan het zijn dat zijn zwakke rug verbeterd door het pistewerk? Kan dit dan zijn dat indien osteopaat langskomt, deze na 1à3 sessies zijn rug voor lange periode los krijgt? En dus geen maandelijkse behandelingen nodig zijn?