Hoe heet de buikband voor het paard tegen doorrijden sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charmedwoman

Hoe heet de buikband voor het paard tegen doorrijden sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 16:04

Goede middag,

mijn paard heeft een heel dun velletje , maar heeft wel een spoortje nodig.
Zonder veel gebruik te moeten maken van de sporen rijdt ik haar al door.

Op wedstrijden heb ik wel al eens mensen zien rijden met een elastische band om de buik.
Nu ben ik daarnaar opzoek, wie weet waar ik deze kan kopen en hoe dat die heet??

gezien bij o.a. Piet Raijmakers jr.

alvast bedankt

MaritB

Re: Hoe heet de buikband voor het paard tegen doorrijden sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:06

En waarom heeft jouw paard dan een spoor nodig?

imo heb je nooit een spoor nodig met de juiste consenquentie van de ruiter.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:07

Ik heb zo'n band nog nooit gezien? Kan me niet voorstellen dat zo'n band toegestaan is op wedstrijden overigens...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:09

Maritje1991 schreef:

Wat een brutale vraag! Dat gaat jou toch niets aan?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:10

Hoe scherp zijn de sporen dan wel niet? Of hoe hard gebruik je ze? Tenminste als ik het goed begrijp, rijdt jij je paard zijn buik open met je sporen, misschien ben je dan wat te hard in het gebruik... Mss zelfs onbewust :j

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:11

GamblersCup schreef:
Maritje1991 schreef:

Wat een brutale vraag! Dat gaat jou toch niets aan?

En waarom is dat brutaal?

Het gaat immers om het paard!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:11

Maritje1991 schreef:

Nou seg, denk jij dat je elk paard zonder sporen kan rijden? Mag je wel eens even op die van mij komen zitten hoor..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:14

Maritje1991 schreef:
En waarom is dat brutaal?

Het gaat immers om het paard!

Omdat het jou niets aangaat. Ook al gaat het om een paard. Het paard van een ander.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:15

lienbono schreef:
Maritje1991 schreef:

Nou seg, denk jij dat je elk paard zonder sporen kan rijden? Mag je wel eens even op die van mij komen zitten hoor..

:Y)

Een spoor is niet voor het vooruit rijden, maar voor verfijning. Je moet een paard ook niet constant drijven.

Britt

Als je sporen nodig hebt op je paard omdat ie anders niet loopt heb je ze sowieso om voor de verkeerde reden :+ Maar dat is offtopic.

Heb je al verschillende sporen geprobeerd? Ik heb al vaker goede resultaten gezien met dit soort spoortjes, omdat je daarmee niet prikt, maar rolt:
Afbeelding

liberty22

gut gut wat een gezeik om sporen zeg , sporen zijn er niet om een paard mee lek te prikken , roep niet zomaar wat maar verdiep je er eerst eens in.
Sporen daarmee kriebel je tegen de buikspier van het paard om deze tot actie over te laten gaan , sporen gebruik je opdat het inzetten van hulpen met je been geen afbruik hoeft te doen aan je houding , sporen werken veel verfijnder in dus kun je preciezer werken als met een dikke hak aan de achterkant van je laars.

Ik ken wel paarden met die zijdenhuidjes , die kunnen echt niets hebben idd , maar hmmh als je het paard dirct doorrijd moet ie idd beter aan de hulpen staan , iig dat zou mijn priotriteit zijn als het mijn paard was.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:16

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:18

lienbono schreef:
Maritje1991 schreef:

Ik kom van sporen met wieletjes en ben gegaan naar ZONDER, met hetzelfde paard. En nee ik rij niet alleen maar voltes, maar ook zijgangen wissels en heel de reutemeteut. Dus het gaat wel, als je maar consequent bent :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:19

Elk paard wat fatsoenlijk opgeleid is moet ook zonder sporen nog te rijden zijn. Als een paard helemaal niet zonder sporen te rijden is, dan zegt dat imo meer over de ruiter dan over het paard...

Sporen zijn er enkel voor bedoeld om hulpen te verfijnen.

Als je ermee om kunt gaan dan zijn sporen met een draaiend bolletje of een wieltje vriendelijker voor de huid dan een stomp spoortje.

Lieuwkje_90

Re: Hoe heet de buikband voor het paard tegen doorrijden sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:22

Mensen alsjeblief, wat een vriendelijke reacties, ik nam het gewoon op voor TS. Ik vind niet dat hier zo'n gezaag moet komen over sporen.. Ze vroeg gewoon waar je zo'n band kan kopen, als je dat niet weet moet je hier toch ook niet antwoorden zeker. En ja, ik weet het, ik heb hier ook op geantwoord, maar ik vond gewoon dat hier geen discussie over sporen moest komen. Is weer typisch bokt,..

ellend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:23

Vraag van TS was of iemand wist waar je een buikwand kunt kopen. Niet of ze wel of niet met sporen rijd op haar EIGEN paard! Wel of geen sporen daar zijn al topics genoeg van......

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:25

Lienbono, ellend e.a. : Die mensen geven gewoon de makkelijkste oplossing; paard zonder sporen rijden of met een ander type spoor; wat is daar mis mee..? Beter een oplossing die voorhanden is dan een oplossing die misschien helemaal niet te krijgen is (en dan ook nog eens symptoombestrijding is). ;)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:26

Maar bokt is toch ook een informatief forum. Als je je paard al doorprikt met sporen, wetende dat ze al een vliegje voelen, dan doe je toch iets niet juist. Ik vind dat je daar iemand anders toch op kan wijzen.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 30-08-12 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:27

Inderdaad waar bemoeien mensen zich mee zeg. TS fijn dat iemand je heeft geholpen aan de link en verder niets van aantrekken!

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:29

Je kunt op je klompen aanvoelen dat dit soort vragen bepaalde reacties oproepen op bokt.
Terecht of niet terecht.
In dat geval kun je beter met je vragen naar een ruiterzaak gaan. Of ben je bang dat je dan ook zulke reacties krijgt en je niet kunt verschuilen achter een computer scherm?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:32

Natuurlijk voelt TS dat aan, vandaar dat ze al direct in haar OP gezet heeft waarom en hoe het komt.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:34

Ongelofelijk deze reactie's... Jullie vinden het dus heel normaal dat iemand zijn paard met sporen wonden bezorgd? Komop man, met normaal rijden krijgt een paard echt geen wonden. Wat een gelul... Paard heeft een gevoelige huid, maar moet wel met sporen vooruit gereden worden? Want als je sporen gebruikt als verfijning, dan krijg je het echt niet voor elkaar om een paard ''door te rijden''.

Logisch dat mensen hier commentaar geven én andere tips geven om te vóórkomen dat het paard wonden oploopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:34

Tja ik kan duidelijk opmaken uit de tekst dat TS haar paard voorwaarts moet schoppen hoor! :z
Ipv dat we nou lekker antwoord geven op haar vraag ipv meteen van het ergste uit te gaan, wie weet gebruikt
ze ze juist om haar hulpen te verfijnen.. het is haar paard.

ontopic:
Ik denk dat dat andere spoortje wat iemand liet zien evt. ook een goede oplossing is!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:37

Als je op Bokt niks meer zou mogen zeggen over het paard van een ander of zelfs maar geen tip mag geven kunnen ze 80% van het forum wel deleten. Maar TS heeft inmiddels de link van de band en nu moet ze zelf maar zien waar ze zich het beste bij voelt denk ik ... ;)