Rijden met elastiek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisantjuuh

Rijden met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 06:34

Hallo!

Ik heb sinds een jaar mijn paard mark, we zijn hard aan het trainen om volgend jaar waarschijnlijk een b - wedstrijd te gaan starten. Maar nu loop ik met rijden tegen een probleem aan, eigenlijk al een heel jaar. In stap is meneer ontspannen en gaat hij stofzuigen, met zijn neus over de grond dus. Maar zodra ik aan ga draven is heel de ontspanning weg, duikt meneer met zijn hoofd de lucht in en drukt zijn rug weg. Iets meer druk op de teugels heeft geen zin, en de druk helemaal weg ook niet. Hij vind altijd de uitweg naar boven. ( Ik heb les maar ben opzoek naar iets anders omdat dit niet helemaal werkt voor Mark en mij.) Nu heb ik hem een paar keer gelongeerd aan het elastiek, en hier liep hij goed om. kwam mooi ontspannen in de draf en liep over zijn rug heen. Nu vroeg ik me af, of ik ook kan rijden met het elastiek, of dat er nog na of voordelen zijn, en waar ik op moet letten.

Even voor de duidelijkheid: Het gaat me er dus niet om, dat hij in de perfecte houding moet lopen, maar ik zoek voor hem de manier dat hij ontspannen is en zo goed mogelijk zijn lichaam gebruikt.
Graag een reactie met onderbouwend informatie!
Alvast bedankt! :Y)

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 06:44

Hey, klinkt als een typisch balans probleem. Waarschijnlijk valt hij over één schouder en kan daardoor de rug niet ontspannen. Vastknopen zal niet helpen (probleem is groter met ruiter op de rug omdat het zwaartepunt hoger ligt dan zonder ruiter op de rug). Ik zou eerst proberen uit te vinden naar welke schouder hij 'valt' en dit vervolgens op lossen met rechtrichten. Is helaas niet van internet te leren, je moet er iemand naast hebben die het ziet en die je op het juiste moment de juiste aanwijzingen kan geven. Google maar eens op verticaal rechtrichten en instructie. Succes!

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 06:52

Hoe heb je je elastiek vastzitten? Beste manier (vind ik) om hem over het hoofd, door het bit (van buiten naar binnen) en dan tussen zijn benen door aan de singel vast te maken. Sommige zetten hem vast bij de singelstoten maar dan worden ze naar mijn idee te veel gedwongen, en staat er bijna continu druk op door de haakse bocht die het elastiek maakt.

Met mijn bijrijdpaardje (haflinger) rijd ik ook met elastiek omdat hij het lastig vind ontspannen te komen, zit het elastiek er om heen dan ontspant hij gelijk. Merk dat ik daar heel veel profeit van heb met rijden. Net dat stukje dat hij zijn hoofd in de lucht kan steken is weg en dan kan ik hem er door rijden.
Rijd hem nu 4 weken en merk al veel verschil (is ook de manier van trainen, hiervoor was het elastiek om zijn hoofd laag te houden dat hij niet kon gaan rennen zonder dat je nog iets te zeggen had) en ben erg tevreden. Toen ik hem ben gaan rijden ben ik ook gelijk opzoek gegaan naar een instrecteur en al in de 2e week les genomen, ben hier ook zeer tevreden mee en hij zegt zelf dat voor ons voorlopig het elastiek goed is.
Als het goed gaat doe ik het elastiek ook nog wat losser zodat hij eigenlijk tot op dat punt kan komen, maar dat gebeurd dan niet :)

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 07:04

Gooi dat elastiek in de prullenbak en zoek een goede instructeur, dan heb je het elastiek niet nodig!

lisantjuuh

Re: Rijden met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 15:42

Ik heb al een andere instructeur gevonden hoor, en voor de rest ook alleen maar elke week gelest met de oude die ik eerst had, maar daar werd het probleem niet mee opgelost.
@pieps Hij valt inderdaad over de schouder weg, dit ook veel geoefend met hem, maar ik vind dat zelf behoorlijk lastig ook, omdat dit om de 2 weken ongeveer van kant veranderd.
ik heb dus een instructeur, maar ik wou in de tijd dat ik bijvoorbeeld geen les heb misschien een keer het elastiek er aan doen om dan te zorgen dat hij alsnog ontspant en over zijn rug loopt.
heb hem inderdaad achter de oren, door het bit en dan tussen de benen, had niet nagedacht om hem aan de singelstoten te doen omdat ik dan niet het effect zal bereiken wat ik wil ( lang en laag). wel bedankt voor de reacties al!

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:45

Ik ben niet zo weg van het rijden met een hulpteugel en al helemaal niet eentje waarbij je zelf geen invloed heb op de spanning en ontspanning ervan (zoals bijvoorbeeld een slofteugel welke je naar gevoel langer/korter kan maken naar mate je paard los laat).
Daarbij heb je ook grote kans dat je paard zich er juist in vast gaat zetten en dan werkt het dus juist verkeerd.
Ik zou inderdaad op zoek gaan naar een goede insructeur die dit rijtechnisch met je op kan lossen. Het longeren met een pessoa teugel (welke werkt op katrollen en dus niet blokkeert) kan wel voor de nodige ontspanning en balans zorgen.
Als je met het rijden echt de controle verliest kan je een martingaal om doen welke alleen "inwerkt" als je paard zijn hoofd echt omhoog gooit.
Maar liever gewoon lekker door trainen onder begeleiding van een goede instructeur.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:30

Sorry dat ik even binnen kom vallen. Ik heb gister een manegeles gehad en daar liep het paardje waar ik op reed met een elastiek. Nu is echter mijn vraag, wat is het nut van rijden met elastiek en waarom in hemelsnaam bij een manegepaard?

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:39

@purny: Manegepaarden worden over het algemeen door heel veel verschillende mensen gereden.
Doordat iedereen net wat anders rijd en dus de hoofhouding van het paard constant veranderd hebben sommige maneges liever dat een paard dat daar nukkig over wordt, met een elastiek (dus constant in de zelfde hoofdhouding) loopt.

Ik vond het lastig deze zin kort te formuleren dus als je het niet snapt Pb dan, dan kan ik de volledige uitleg geven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:29

Ben idd wel benieuwd naar de uitleg ja!

Maar is het niet zo dat het paard daardoor meer nageeflijker gaat lopen? Dus een betere ontspanning in de rug aanneemt? Met een hulpmiddel is het toch niet goed om te rijden? Ik heb ook op een andere manege gereden en daar reed ik wel eens op een paardje dat automatisch wanneer hij ontspannen was al nageeflijk ging lopen. Ik vind dat een paard vanzelf ontspannen moet kunnen lopen, zonder elastiek ed.

Misschien snap ik de ballen er niet van hoor, correct me if i'm wrong.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 13:53

Wat je zegt klopt hoor, ook zo uit mijn gevoel. maar ik heb het nu een jaar geprobeerd met meer 'downs' dan 'ups' ook dus gewoon als ik les had, de pest is eigenlijk dat meneer het zichzelf heeft aangeleerd toen hij op een manege liep voor verstandelijke gehandicapten. (voor proef maar hij bleek hiervoor toch niet geschikt te zijn) en het afleren is gewoon moeilijk. ook is het moeilijk om hem al ontspannen te krijgen omdat hij altijd zo loopt dat hij zijn rug wegdrukt. Volgende week heb ik les van een nieuw instructeur, dus ben benieuwd hoe alles dan gaat lopen!