werking enkelgebroken liverpoolstang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke_draver

werking enkelgebroken liverpoolstang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 15:17

zoals de titel al aangeeft:

wat is de werking van een enkelgebroken liverpoolstang ?
en verschilt dat veel met een gewone liverpoolstang ?

Mizora

Re: werking enkelgebroken liverpoolstang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 15:30

Ja, dat verschilt veel. De kaak wordt namelijk behoorlijk samengeknepen bij een gebroken bit met hefboomwerking. Hierdoor wordt het een veel scherper bit.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 16:13

aha oke bedankt !

ik heb een momenteel 5 jarige fries. ( net beleerd)
het probleem is dat ze nu nog hengstentanden heeft (ondanks dat t een merrie is) maar nu is de laag tussen de hengstentand & de eerste kies helemaal verhard.

volgens de tandarts moeten die hengstentanden er uit en dan goed laten genezen. dan is die laag weer goed.
nu zei hij dus dat ik een iets scherper bit kon gebruiken om te mennen. ( het gaat hier om maximaal 3 keer mennen tot dat de tandarts er is.) ik moet met haar mennen want de moet doorgereden worden.
ik rijd wel met een zachte ruiterhand met het achenbach systeem.

ik heb een gewone liverpoolstang, en een enkelgebroken liverpoolstang. beide met maar 1 gaatje voor de leidsels. waar zou ik dan het beste mee kunnen mennen ?

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 19:38

Enkelgebroken liverpools zijn erg scherp, ze knijpen.

Als t tot nu toe goed ging met ongebroken, waarom zou je t dan voor die paar keer nog veranderen, enkel omdat de tandarts t zegt?

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 20:52

niet speciaal omdat de tandarts t zegt.
meer omdat ze erg graag wil drammen & ze nu niet meer te houden is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 08:06

Ik zou toch doorgaan op de ongebroken liverpool, of ergens een ongebroken liverpool met 2 of 3 sleuven kopen c.q. lenen. Het kan namelijk ook zijn dat het gewoon wat pijn doet en ze daardoor vervelend is.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:07

ikke_draver schreef:
aha oke bedankt !

ik heb een momenteel 5 jarige fries. ( net beleerd)
het probleem is dat ze nu nog hengstentanden heeft (ondanks dat t een merrie is) maar nu is de laag tussen de hengstentand & de eerste kies helemaal verhard.

volgens de tandarts moeten die hengstentanden er uit en dan goed laten genezen. dan is die laag weer goed.
nu zei hij dus dat ik een iets scherper bit kon gebruiken om te mennen. ( het gaat hier om maximaal 3 keer mennen tot dat de tandarts er is.) ik moet met haar mennen want de moet doorgereden worden.
ik rijd wel met een zachte ruiterhand met het achenbach systeem.

ik heb een gewone liverpoolstang, en een enkelgebroken liverpoolstang. beide met maar 1 gaatje voor de leidsels. waar zou ik dan het beste mee kunnen mennen ?

Hengstentanden, eigenlijk hoektanden, zijn ook bij merries vrij gewoon. De meesten hebben ze, al komen ze niet vaak door. Ze zijn dan te voelen als een hard stukje onderhuids.
De stang of trens ligt altijd zover naar achter dat de hoektanden nooit geraakt worden. Daarom worden hengstentanden eigenlijk nooit verwijderd; het is rijtechnisch nooit nodig en het is een vel grotere operatie dan het verwijderen van wolfskiesjes.
Over een gebroken liverpoolstang:
Dat zijn zeer scherpe bitten. Een nog scherper bit in een harde mond is niet de juiste oplossing, maar juist een stap achteruit.
Kortom; je gebitsverzorger heeft ongelijk omdat het verwijderen van hengstentanden rijtechnisch niets oplevert.