Beenriem VS staartriem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje_007

Beenriem VS staartriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 17:49

Vandaag een nieuwe deken gekocht, deze heeft alleen maar beenriemen. Nou heb ik ooit al eens enge verhalen gehoord dat paarden als ze gaan liggen kunnen blijven haken in die riemen en de deken of het paard daarbij beschadigt wordt. Van mijn andere dekens heb ik ook alleen een staartriem en geen beenriemen.
Maar als dat echt zo is, waarom zitten er dan nog beenriemen aan dekens?
Wat is jullie ervaring met beenriemen gaat dat gewoon goed? Of moet ik er zelf een staartriem aan maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 17:52

Ik neem aan dat je de bilkoorden bedoeld?
Zelf heb ik van beide soorten wel dekens (gehad), beiden blijven even goed liggen. Ik heb nog niet meegemaakt dat een paard er met zijn benen in blijft haken, en die van mij ligt elke nacht te slapen en rolt ook regelmatig met deken :)

Britt_S

Re: Beenriem VS staartriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 17:53

wat een onzin van die bilkoorden die in de benen verstrikt raken :n en een paard met exceemdeken? die heeft 'm 24/7 op dus dat moet wel goed gaan! en dat gaat goed geloof me :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 17:58

Britt_Mara schreef:
wat een onzin van die bilkoorden die in de benen verstrikt raken :n

Tot het Nee, bilkoorden raken niet in benen verstrikt maar benen wel in bilkoorden.. ;) Dan kan het gebeuren dat je je paard vind met een been wat al een paar uur omhoog klem zit in een bilkoord. Ik heb altijd alleen een staartriempje bij mijn dekens en die blijven prima liggen.

Overigens heeft een eceemdeken meestal geen bilkoorden, bedoel je geen vliegendeken?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:00

Daarom doe je juist ook vaak die bilkoorden gekruist om, zodat ze er niet in kunnen blijven haken.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:02

Daarom moet je ook goed kijken hoelang je die bilkoorden maakt.
Ik zie welleens scheefliggende dekens met enorm lange bilkoorden eraan. Doodeng.
Als een paard gaat liggen trekt ie de hakken in en schuift het bilkoort zo onder de hak langs.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 18:05

Sorry inderdaad bilkoorden..
(ik vond het al vreemd dat ik niets vond met beenriemen, bij bilkoorden lees ik er wel wat van op bokt).

aerdenhout1 schreef:
Als je je bilkoorden nodig hebt om het dek op zijn plaats te houden, dan past je dek niet goed! Ik haal bij al de paarden de bilkoorden eraf omdat ik het levensgevaarlijk vind als ze met de achterbenen in de koorden komen als ze opstaan. Een dek dat gaat schuiven en dus de koorden nodig heeft om recht te blijven liggen, snijd altijd in de liezen van het paard, of je ze nu kruizelings of recht vast maakt. Een buiten dek vind ik een ander verhaal omdat ze daar wel eens uit hun dak gaan en een loshangend dek dan weer gevaarlijk is.

@ Fransje23, bij mijn winterdekens heb ik dat ook. Maar ik heb nu een regendeken, en die is natuurlijk een stuk lichter, dus ik dacht zou dat wel alleen kunnen met een staartriem (niet dat die opwaait oid) en waarom maken ze dan dekens met bilkoorden als die niet 100% veilig zijn.

@ Barvrouwke enm Smeetjoew, dus bij gekruiste en de koorden op goede maat zou het goed moeten komen? En hoe strak is dat dan? Te strak kan ook niet goed zijn lijkt me.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:32

die van mij zit alles strak ook de bilkoorden een klein boogje zit erin voor bewegingsvrijheid. Ook de kruissingels zitten strak langs de buik die zie je bij veel ook in een enorme boog zitten. Ik zie ze er dan al in verstrikt raken

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:34

Britt_Mara schreef:
wat een onzin van die bilkoorden die in de benen verstrikt raken :n

Kan alleen gebeuren als je ze gewoon veel te los hebt hangen, dan kan het om de spronggewrichten komen & dan komen ze er inderdaad soms lastig uit, maar dit gebeurt bij normaal op maat gemaakte bilkoorden echt niet hoor! :)

En natuurlijk doe je ze gekruist, dan kan er al helemaal weinig fout gaan.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:37

Ook in buikriemen en borstriemen kunnen ze verstrikt raken. Als je een volledig veilig deken wilt, raad ik je eentje aan die je gewoon op z'n rug legt en hopen dat paardlief braaf wilt blijven staan :')
Oke, flauwe grap. Ikzelf heb mijn dekens aangepast. alles zit vast met klittenband, als hij blijft hangen gaat het los, in het ergste geval zit enkel het borststuk nog vast, maar als ze daar dan op gaat staan gaat het klittenband alsnog los. Is ook nog nooit losgekomen door haar, wel een keertje door haren die erin zaten omdat het in de buurt lag toen ik ze had geschoren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:39

Marietje_007 schreef:
@ Fransje23, bij mijn winterdekens heb ik dat ook. Maar ik heb nu een regendeken, en die is natuurlijk een stuk lichter, dus ik dacht zou dat wel alleen kunnen met een staartriem (niet dat die opwaait oid) en waarom maken ze dan dekens met bilkoorden als die niet 100% veilig zijn.

Ik heb mijn regendek ook zonder bilkoorden, die heeft Horseware sowieso niet.

Waarom iets aan het dek laten hangen wat ik toch niet gebruik?

Ook bij gekruiste en niet heel erg loshangende bilkoorden kan het fout gaan. De kans is kleiner maar het is niet onmogelijk.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:43

Zo kun je niks meer met je paard, als je het ongeluk in ieder hoekje ziet zitten. :)

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:47

inderdaad. Nu kunnen ze de deken ook gewoon uittrekken doet die van mij ook kom je op stal ligt die ergens in een hoekje gedumpt geknabbelt en al want hij moet natuurlijk in dat hoekje komen te liggen -_-
Je zou inderdaad niks meer met je paard kunnen ze kunnen in alles verstrikt raken

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:50

Daarom hebben bijna al mijn winterdekens rekbare bilkoorden! Rekt gemakkelijk mee :)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:43

Ik heb eigenlijks alleen maar dekens met bilkoorden zit ik me te bedenken, behalve mijn vliegendeken.
Ik heb vroeger wel een deken gehad met een staartriem maar dat paard klede zich uit :=
Gelukkig met mijn paarden nooit problemen gehad met dat ze hun benen in de bilkoorden stonden.
Wel een pony van een vriend die kon dat altijd kunstig, maar die dingen waren 'lam' waarbij ze dus steeds uitzakte en groter/langer werden dat die regelmatig met zijn achterbeen vast stond, gelukkig was het geen paniekerige pony, hij bleef altijd staan totdat iemand hem kwam redden.
Ik controleer regelmatig of de bilkoorden nog goed zijn en niet 'lam' zijn en een juiste lengte ervan is denk ik ook belangrijk en dan lijkt het met niet "gevaarlijk"

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:47

ik heb mijn bilkoorden gewoon op de juiste hoogte(in de winter dan :Y) ). paard ligt er elke dag mee, als jij ze op de goede hoogte vast maakt gebeurt er niks.

Alleen een staartriem vind ik weer niks ( nu heb ik ook rhino/rambo dekens waarbij ik alleen een staartriem heb, maar het fijne bij dit merk,der zit aan de staartflap zelf ook nog iets waar je de staart doorheen moet halen, hierdoor werkt het wel heel fijn :j

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:18

echt nooit ontdekt ook bij de amigo dekens? of bedoel je die riem die vrij laag hangt waar de staart doorheen moet. Wel heb ik ooit een hele aparte winterdeken gekocht merkloos voor 25 euro super kwaliteit, maargoed die had gewone riemen op de borst alleen moest je die met een klip vastmaken super handig vind ik dan normale kruissingels en bilkoorden en dan echt heel raar nog nooit gezien zat er bij de staartaanzet nog een staartriem. hele klus om dat ding om te krijgen maar hij blijft wel super liggen en de pasvorm is ook geweldig voor dit paard (de andere had een kapotte schoft en vreselijke schuurplekken)

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:24

Ik maak de bilkoorden aan de deken vast met dunne tie-wrapjes. Als er dan toch per ongeluk iemand in de koorden blijft haken, dan knappen de tie-wraps.
Overigens nog nooit meegemaakt dat de bilkoorden los zijn gegaan door een ongelukje.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:28

Luz_ElenaE schreef:
echt nooit ontdekt ook bij de amigo dekens? of bedoel je die riem die vrij laag hangt waar de staart doorheen moet. Wel heb ik ooit een hele aparte winterdeken gekocht merkloos voor 25 euro super kwaliteit, maargoed die had gewone riemen op de borst alleen moest je die met een klip vastmaken super handig vind ik dan normale kruissingels en bilkoorden en dan echt heel raar nog nooit gezien zat er bij de staartaanzet nog een staartriem. hele klus om dat ding om te krijgen maar hij blijft wel super liggen en de pasvorm is ook geweldig voor dit paard (de andere had een kapotte schoft en vreselijke schuurplekken)

amigo had het wel aan de staartflap van de vliegendeken,verder geen idee want ik heb geen amigo :)
mijn rhino regendeken heeft het ook, en mijn rambo sweet itich hoody heeft het ook.
(echt aan de staartflap zelf)

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:37

O nee dan heeft de gewone amigo dekens die niet (dus dat maakt die dekens dus goedkoper :o )