Welk bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tinekuhh

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 15:18

Hey, heb onlangs een pony gekocht, en ze heeft altijd een enkelgebroken bustrens gehad.
Maar op wandel gaat ze nogal goed vooruit, en soms is ze moeilijk tegen te houden.
Ik dacht eraan misschien van bit te wisselen, maar ik zou niet weten welkeen te nemen.

Iemand een idee?

aeolusnr1

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:30

Er zijn bitten bij de vleet, en jaaaa idd soms kan het een grote verbetering geven gewoon een ander bitje te gebruiken.
Maar toch dien je dit met heel grote voorzichtigheid te doen, eerst kijken hoe werd het paardje vroeger gereden ???? welke basis heeft het paardje geleerd en moet er daar eventueel niet wat aan bijgeschaafd worden ????? dus extra training, even opnieuw een correcte basis aanbrengen.
Dit op zich kan soms best al een hele tijd in beslag nemen, doe dit ook niet zelf op eigen houtje maar samen met een instructeur/trainer, die zal via les, training en uitproberen, trachten te zoeken waar de oorzaak zit dat het paardje moeilijk te stoppen valt, pas dan kan je eventueel ook andere bitjes indien dit dan nog nodig zou zijn samen met die instructeur gaan uittesten.
Maar als eerste zoek het probleem niet in het soort bit, eerst zoeken naar jouw rijstijl en eventuele fouten daarin, en uiteraard nagaan of er wel een correcte basis in het paardje zit.
Dus niet zomaar van bit veranderen, eerst echt werken met dit paard op een heel correcte manier.

tinekuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 19:33

Ok :) bedankt voor het antwoorden

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:19

sluit me aan wat aeolusnr1 zegt..mijn paard accepteerd het bit niet goed door zijn verleden en ben ik overgestapt naar hackamore..bitloos rijden was een wereld van verschil bij mijn paard..maar ook hiermee moet je oppassen ook al is het bitloos wil niet zeggen dat per definitie zachter is als bit..het ligt er ook vaak aan hoe je er mee omgaat.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 00:40

Bij een hackamore (zeker met lange scharen) is een zeer zachte hand nodig, dus die zou ik persoonlijk niet zomaar aanraden.

TS, hoe oud ben je en hoe is je ervaring? Betekent 'moeilijk te houden' dat je pony er echt vandoor gaat of kan je haar toch wel inhouden?

xMacFlurry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 16:38

Om een ander bit te gebruiken is het wel handig om haar verleden te kennen
En wat bedoel je precies met niet meer houden?
Een hackamore moet je ook op een goede manier gebruiken, als je een harde hand hebt is een hackamore niet echt een fijne oplossing voor het paard.

Heb je ook les? Zoja, misschien kun je je instructrice vragen wat zij vind?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:08

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden over de hackamore, dus goed dat xMacFlurry het ook nog even zegt. Ik kende iemand die een pony met een verlamde neus had, omdat iemand een flinke ruk aan de hackamore had gegeven.

Ik had ook al gevraagd wat je precies verstaat onder 'niet te houden', maar ik zal je ff pb-en.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:44

ik rij al jaren met hackemore en je moet echt behoorlijk hard trekken wil je een paard zijn neus breken of een verlamde neus bezorgen..het maakt niet uit met wat je rij je moet met alles een zachte hand hebben!..mijn paard heeft een naar verleden met bit en reageerd nogal heftig op bit en met hackemore loopt hij erg fijn en altijd met oortjes naar voren..

ik zeg niet tegen haar dat ze over moet gaan op hackemore maar wil er alleen maar mee zeggen dat als ze teveel problemen met bit heb ook andere oplossingen zijn..een paard dat het bit niet fijn vind lijkt me ook niet zo leuk om mee te rijden.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:32

Dit gaat om een pony die zich moeilijk in laat houden, niet over een onplezierig bit.
Zeker als een pony wil rennen, is het vaak 'gewoonte' om flink wat kracht op de teugel te zetten, dus ik vind het persoonlijk niet verstandig om met hackamore te gaan rijden.

Maar goed, voordat we verder discussiëren is het mss handig dat ts de vragen beantwoordt :-)

Wanneer het paard weliswaar trekt maar er niet vandoor gaat, zou ik zelf niet scherper gaan rijden, maar concentreren op opvoeding en kalmeren.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:42

-> HAR

tinekuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 10:45

Ze is gekruist met een volbloed, en als ik op wandel ga, loopt ze liefst zo snel mogelijk, dus soms kan ik haar echt niet houden, het is niet dat ze niet reageert op het bit

tinekuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 10:47

En in de galop gaat ze er nogal vaak vandoor en wil ze echt rennen, in draf houdt ze haar iets meer in en kan ik haar beter tegenhouden