Voorbreng Hoofdstel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CassieUltra

Voorbreng Hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 21:16

Hallo allemaal,

Wat ik me nou zojuist afvraag is of je nou eigenlijk met een voorbreng hoofdstel eventueel ook kan rijden?

En wat zijn de consequentie's als je daarmee rijd?

Ik hoop hier wat informatie te winnen daarover! :) :)

pillow

Re: Voorbreng Hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:28

Wat is in jou beleving een voorbreng hoofdstel. Die heb je in verschillende soorten. Ik breng voor met een gewoon rij hoofdstel met of zonder neusriem Afhankelijk van hoe het staat bij het paard. Er zijn ook hoofdstelletjes met een half neusriempje en een kettinkje , of met een bitje , of van die witte voor tuigers. Dus welke bedoel je?

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 22:00

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 08:01

Daar kun je mee rijden, dit is niet meer dan een wit leren hoofdstel zonder neusriem.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:48

Natuurlijk kun je daar mee rijden Je moet alleen opletten dat het paard de mond niet opendoet of de tong over het bit gooit of dat je het bit teveel in de mondhoeken of door de mond trekt. Dat kunnen de gevolgen zijn als je zonder neusriem rijd.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:50

Kinbandje? Mijn westernhoofdstellen hebben allemaal geen neusriem, gewoon een kindbandje omdoen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:46

vind de werking van een kinbandje niet vergelijkbaar aan die van een neusriem hoor.. Daarbij rij je met western met lange teugels toch? Is bij engels niet het geval waardoor er constante druk op het kinbandje zal staan.

Ik heb dit hoofdstel en rij er nooit mee.Het hoofdstel is van vrij dun leer gemaakt waardoor 1. ik hem niet helemaal vertrouw en 2. de bakstukken en dus ook het kopstuk misschien wel los komen van de huid wanneer je gewoon je teugels oppakt. De kans dat het hoofdstel daardoor te los zit vind ik te groot.

er is wel een spaans of portugees hoofdstel te bestellen via internet (geen idee waar, moet je maar even zoeken) ook in het wit. Net zo mooi, maar dan wel geschikt om mee te rijden

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:08

Ah, zou kunnen ik rij inderdaad vrijwel nooit op teugel maar waslijnen heb ik ook niet. Misschien kinbandje iets losser? Maar er zijn trouwens toch nog andere types hoofdstellen in het wit zoals die endurance hoofdstellen kleur hebben. Ander frontriempje erbij is misschien een optie?

Daissje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:57

kan hoor!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:54

Kin riempjes bij western is alleen om te voorkomen dat je het bit door de mond trekt(zijwaarts gezien). Ze hangen vrij los en brnegen verder niks in wanneer je de teugels korter neemt.
Misschien verwarren jullie het met een kinketting

Citaat:
Natuurlijk kun je daar mee rijden Je moet alleen opletten dat het paard de mond niet opendoet of de tong over het bit gooit of dat je het bit teveel in de mondhoeken of door de mond trekt. Dat kunnen de gevolgen zijn als je zonder neusriem rijd.

Het zijn eerder de gevolgen van ruw hand gebruik.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:33

Cowgirl schreef:
Kin riempjes bij western is alleen om te voorkomen dat je het bit door de mond trekt(zijwaarts gezien). Ze hangen vrij los en brnegen verder niks in wanneer je de teugels korter neemt.
Misschien verwarren jullie het met een kinketting

oww, wist ik niet :D ja, daar vergeleek ik het mee....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:49

Kinketting werkt ook alleen wanneer er een stangbit gebruikt word.

Weer wat geleerd :D

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:33

wist wel dat het de meeste werking had bij een geschaard bit, hoeft niet per definitie een stang te zijn..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:53

Gaat het om de kleur of om het feit dat er geen neusriem aanzit?

Witte hoofdstellen zijn ook er met neusriem.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:50

-> HAR