een nieuwe zadel kopen, hoe en wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

een nieuwe zadel kopen, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 18:13

Hai

Ik ben nu wat aan het rond kijken voor een nieuwe pony, en de kans is groot dat we er eentje kopen waar geen zadel bij zit.
maar hoe kom ik nou aan het goede zadel? Als ik in de EJ sta kan ik zo echt niet zien welke op mijn pony zou passen :+
een op maat gemaakt zadel word ook wel wat duur.
Hoe kan ik opmeten welke maat mijn pony heeft? en hoe weet ik nou dat ie goed ligt?
om nou 10 keer op en neer te rijden voor we het goede zadel hebben is ook wel een beetje duur.

Sjolvir

Re: een nieuwe zadel kopen, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:18

Zadel passer/maker laten komen en zadels laten passen op je paard.

Zomaar een zadel kopen levert zelden een passend zadel op.
En aangezien je het zo vraagt, heb ik niet het idee dat jij heel snel goed gaat zien of een zadel wel of niet past.

Wat je wel kan doen is in ieder geval al bedenken wat voor zadel jij fijn vind.
Dus wat vind jij lekker zitten?
Dressuur, vzh, springen?
En dan zijn er binnen de soorten nog weer soorten, diepe zit of juist vlak, veel of weinig wrong etc.
Bovendien heeft jouw achtereind en jouw beenlengte weer wat van doen met de inch maat, dus ook handig om te weten hoe groot dat ongeveer moet zijn.

Maar dan komt het belangrijkste, nog belangrijker dan wat jij fijn vind.
Past het zadel op het paard?
Daar komt boombreedte bij te kijken en kussen lengte en vorm van boom en zadel.
Die verschilt vaak van merk tot merk en zelfs van model binnen merken.

Vandaar laat een zadel maker/passer komen, dan heb je kans dat je op je nieuwe paardje goed passend zadel krijgt (overigens nog geen garantie).

_Epplejeck_

Woonplaats: Drachten-Heemskerk-Eindhoven-Zwolle-Groningen-Breda-Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 08:22

Wij hebben verschillende medewerkers die jou goed kunnen helpen bij het vinden van een goed zadel voor je pony en voor jezelf! Wij komen dan bij jou aan huis met diverse zadels (die jij vooraf al hebt geselecteerd) die je kunt proberen. We gaan deze dan passen op je pony en vervolgens kun je er gelijk even mee rijden om te kijken of het zadel voor jou ook goed is. Meer info over het maken van een afspraak en prijzen vindt je op onze site: http://ej.nl/docpages.aspx?pagename=siteterms
Ons assortiment aan zadels staat ook op de site!

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:23

Bedenk ook in wat voor prijsklasse je een zadel wilt en of je wel of geen kunststof zadel prettig vind. Je kunt ook een zadelpasser laten komen die tweedehands zadels heeft, dit kunnen dan zadels zijn die nieuw een stuk duurder zijn dan je budget maar 2e hands wel te betalen. Dan heb je mogelijk een kwalitatief beter zadel als je in een lagere prijsklasse iets zoekt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:45

Je moet ook niet zelf een zadel op de gok gaan kopen.
Daar is het veel te belangrijk voor.
Ga ergens wat zadels uitzoeken en laat een (goede!!!) zadelmaker komen.