Zweep voor shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xXxXsasxXxX

Zweep voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 18:08

Ik ben voor mijn shetlander en verzorgster op zoek naar een zweepje voor het rijden.
Het zweepje is niet nodig om de pony een tik op zijn kont te kunnen geven, maar om hem te kunnen begrenzen bij zijn schouder.
Maar nu vroeg ik mij dus af wat voor maat ik nodig heb.
Qua springzweepjes heb je ook nog verschil van 50cm tot 75cm bijvoorbeeld, en dat scheelt toch nog wel een flink stuk.

Wat is dus een goede maat? En wat is een lekker zweepje? Gewoon fijn vast te houden?

Bedankt alvast!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:23

Ik zou kijken voor een degenlijke springzweep 50 cm is genoeg hoor :))

Ik heb voor het springen eentje van 45 cm met zn lang zwart handvat en zeer stevig idd gewoon om te begrenzen

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 18:33

Gentlegiant schreef:
Ik zou kijken voor een degenlijke springzweep 50 cm is genoeg hoor :))

Ik heb voor het springen eentje van 45 cm met zn lang zwart handvat en zeer stevig idd gewoon om te begrenzen

Ik had al gekeken voor een springzweepje, maar daar zit toch ook nog een flink verschil in qua lengte, en ik ben niet zo goed in schatten welke maat dan goed zou zijn. :+
Qua tempo etc. kan ze het gewoon prima regelen met been, daar reageert hij super op, maar hij is soms wat lastiger te sturen. (Lees: hij komt naar binnen rennen, en dan kan je wel sturen, maar hij vouwt zijn nek dan om, en loopt dus gewoon door. :P Als ze een zweepje heeft hoeft ze die alleen tegen zijn hals te leggen en dan krijgt ze hem wel de bocht om).

Zal er nou echt zo'n groot verschil zijn met zwepen? Ik heb nu zwepen van €2 gevonden, maar ook van €60.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:40

Het is maar net waar je je eigen eisen legt natuurlijk
Er zijn zoveel verschillende t zelfde als met dressuur zwepen ik heb zwepen van gemiddeld 30 euro
Mijn duurste zweep was 49,95 dressuur zweep van 130 licht eraan wat je van je zweep verwacht
qwa lengte op een shetlander is 50 cm meeeeeer dan lang genoeg voor het doel waar jullie hem voor willen gebruiken
Als ze hem met dr binnen been en binnen teugel begrenst doet hij dit dan ook?

Ik zal eens kijken of ik een voorbeeld van mijn zweep kan vinden

xXxXsasxXxX

Re: Zweep voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 18:48

Haha ja dan doet hij het ook. Als hij dan in zijn hoofd heeft dat hij naar mij toe wilt komen, dan krijg je hem echt niet de andere kant op. Hij buigt zijn hoofd dus wel in de kant waar ze heen wil, maar hij loopt wel gewoon rechtdoor. Vandaag viel het wel mee, en kon ze het wel goed oplossen, maar ik vind het dan fijner als ze gewoon een zweepje er bij kan houden, voor het geval hij dit dus doet. Ze hoeft hem dan absoluut niet te slaan om hem de bocht door te krijgen, enkel de zweep tegen zijn schouder aanhouden is voldoende. (Ik werk ook aan de lange teugel met hem, en dan begrens ik hem waar nodig ook met de zweep bij zijn schouder, dus dat kent hij, waardoor hij daar heel goed op reageert.)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:52

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 18:59

brechtje122 schreef:
Heb je deze zweepjes al geprobeerd?:
http://www.divoza.com/collectie/ruiter/ ... zweep.html
Ze kosten iets meer dan €4. Mijn bijrijdster voor mijn shetlanders kan er ook goed meerijden en hij is ook niet zo dik als een springzweep.

Is 65cm niet een beetje lang voor een shetlander van een meter? Hij is in principe alleen nodig om hem bij zijn schouder te kunnen begrenzen, dus vraag me af of dat dan niet wat te lang is. Ik heb vorige week een kort springzweepje gebruikt, maar die is verdwenen, dus kan niet meten hoe lang die is. Dat was wel een ideale maat, maar dat was volgens mij nog korter als 50 cm

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:04

xXxXsasxXxX schreef:
brechtje122 schreef:
Heb je deze zweepjes al geprobeerd?:
Ze kosten iets meer dan €4. Mijn bijrijdster voor mijn shetlanders kan er ook goed meerijden en hij is ook niet zo dik als een springzweep.

Is 65cm niet een beetje lang voor een shetlander van een meter? Hij is in principe alleen nodig om hem bij zijn schouder te kunnen begrenzen, dus vraag me af of dat dan niet wat te lang is. Ik heb vorige week een kort springzweepje gebruikt, maar die is verdwenen, dus kan niet meten hoe lang die is. Dat was wel een ideale maat, maar dat was volgens mij nog korter als 50 cm

Tja, het is denk ik wat je zelf fijn vindt, mijn Shetlanders zijn 88 cm. En mijn springzweep is ook 65 cm ;) Het lijkt lang, maar ik denk dat je springzweep ongeveer even lang is. Alleen zijn deze zweepjes wat dunner.

Dit is wel een nog kortere springzweep:
http://www.canter-equipment.nl/zwepen_+ ... zweep.html

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:04

Ik heb nog een leuke liggen voor dr van ik meen 50 cm ik gebruik m niet meer
Met een ster of een paarden hoofd erop met glitters ooit ns gekregen maar hij is voor mij te dun aan het handvat
Mag je wel overnemen licht maar wat te liggen is 1 keer gebruikt

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 19:24

Gentlegiant schreef:
Ik heb nog een leuke liggen voor dr van ik meen 50 cm ik gebruik m niet meer
Met een ster of een paarden hoofd erop met glitters ooit ns gekregen maar hij is voor mij te dun aan het handvat
Mag je wel overnemen licht maar wat te liggen is 1 keer gebruikt

Heb je er een foto van? Wat wil je er voor hebben?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:29

Uhhhm 10 euro incl verzend kosten?
Ik heb geen flauw idee wat die krengen nieuw kosten

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:36