op zoek naar het juiste bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Exponent

op zoek naar het juiste bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 16:03

Samen met een vriendin ben ik op zoek naar het juiste bit voor haar paardje.
Aangezien we graag voldoende geinformeerd zijn vooraleer we iets ondernemen zouden
we hier graag enkele tips & adviezen vragen..

het probleem :

Paardje werd eerst met een dubbel gebroken koperen watertrens gereden tijdens het parcours.
Dit bit bleek te zacht, ze had niets van controle. Nu rijden we met een dubbelgebroken pessoa bit.
Dit gaat 100x beter, maar hij gaat nog steeds lopen in de lijnen en wringt enorm tegen als je hem na de sprong
terug vraagt. Hij doet zn hoofd in de lucht en is erg moeilijk terug te krijgen.
Indien er een bocht is is hij wel veel beter terug te nemen, probleem vormd zich dus enkel in de lijnen...

Hij is absoluut niet hard in zn mond, dressuur (L1) gaat vanzelf met een dubbel gebroken koperen watertrensje.

wat we dus nodig hebben :

Een bit waarmee we hem na de sprong goed kunnen terugnemen zonder dat hij hierop gaat wringen.

Even wat extra info over paard & ruiter

*paard is een 4jarige Quadrillo
* tandarts en da controle zijn ok!
* loopt probleemloos parcours 1m maar door deze problemen gaat hij fouten maken in het 1.10

*ruiter is een 27jarige
* heeft altijd Z gesprongen en M2 dressuur gereden
* dit is het 5e paard dat ze heeft opgeleerd

foto van de combinatie voor een beeld te krijgen :
Afbeelding
foto genomen op Nationaal Kampioenschap jonge paarden

Annabel

Re: op zoek naar het juiste bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:06

Ik denk het enige wat helpt is les nemen.
Het paard leren rustig op de hindernis af te rijden zonder zijn hoofd omhoog te gooien,
en aan de tempo controle te werken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:07

Een ruiter die zoveel paarden opgeleid heeft weet toch hopelijk wel dat je dit probleem niet met een ander bit oplost?

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 16:10

Dat is dus juist het probleem, thuis allemaal geen enkel probleem en 2x per week les van iemand die de vormingen en cursussen van lrv (belgie :) ) geeft!
We lopen dus enkel tegen het probleem aan als we op wedstrijd zitten. En nu kan hij zich nog redden aangezien het niet hoog staat, maar als hij blijft wringen in de lijnen kan je hem nooit op de correcte afstand zetten en gaan er fouten gemaakt worden..

@caira, we willen enkel een ander bit testen om hem op wedstrijd meer terug te krijgen, en we willen voor hem ook het juiste bit vinden daar er nu nog iets niet juist zit

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:07

Een ongebroken bit zonder scharen. Ook vriendelijk maar andere werking.
Daarnaast sluit ik me bij caira aan.

En kun je geen les nemen in een parcours?
Bij diverse plekken staan die er de hele week.
Dan kun je dressuurmatig dit jonge paard leren te remmen omdat je dan geen verplichte lijnen hoeft te rijden. En 10 keer een lijntje kunt pakken tot het goed gaat.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:09

Caira schreef:
Een ruiter die zoveel paarden opgeleid heeft weet toch hopelijk wel dat je dit probleem niet met een ander bit oplost?

_/-\o_
zit wel een martingaal om? kan het niet zo best zien op de foto`s al meende ik van wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:10

Een ongebroken bit nemen. Dubbelgebroken knijpt en duwt overal waar het maar kan dus dat zorgt enkel voor meer spanning. Misschien ook een optie om te kijken wat je zo anders doet als je thuis/vreemd terrein een parcours rijdt, gezien het feit dat het paard dan anders reageert.

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 19:44

@schrikdraad, we rijden inderdaad veel parcours buitenaf, mijn overbuur heeft er altijd eens staan waar we gebruik van mogen maken.. Maar we zitten nu vooral met het probleem dat de ruiter dus merkt dat er naar haar gevoel iets niet klopt.

@missanita, er zit een martingaal om ja! En ik kan zeer goed begrijpen dat de meeste problemen rijtechnisch opgelost moeten worden, maar zelf ben ik van mening dat een ander bit ook wonderen kan doen. Daarmee vooral dat het voor het paard fijner kan zijn in zijn mond en hij dus minder protesteerd als hij terug moet komen.

@bizzybijtje, stress is er natuurlijk altijd, zal wel een meespelende factor zijn. Al heeft de ruiter ondertussen wel massa's ervaring..

We gaan nu eens op zoek naar een ingebroken bitje, iemand een idee wat voor een we best kunnen nemen ?

alvast bedankt voor het meedenken & de tips!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:27

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 21:30

Zit de teugel dan aan je neusriem ? Heb nog wel een lage neusriem liggen,
Dus dat kan gesprobeerd worden! Dankje voor de tip!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:34

ja je moet wel een lage neusriem hebben met enigzins grote ringetjes aan de zijkant, daar had ik een extra teugel aan.
ik weet verder niet wat jullie regels zijn betreft harnachement op wedstrijden

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 21:38

De neusriem hangt hier al heel lang, zal er morgen eens naar kijken.
Heb inderdaad geen enkel idee of het toegestaan is, maar eerst even uittesten :-)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:03

klopt ook ben er mee eens dat een bit ook verschil uit kan maken!
maar lost natuurlijk niet het hele probleem op ook omdat het enkel gebeurd op wedstrijd en vooral op rechte lijnen ,
proberen kan altijd!
had ik het dus toch goed gezien van de martingaal haha mischien die iets "strakker" maken?
bv mijn martingaal werkt enkel in als ie onnozel zijn hoofd omhoog doet die van een stalgenoot haar martingaal is EEN BEETJE korter en werkt dus meer in
mexicaanse neusriem kun je ook proberen

suc6

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:30

Hackamore?