spullen schoonmaken, tips graag

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

PocoGaucha

spullen schoonmaken, tips graag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-12 09:24

Hallo!

omdat ik bij mijn verzorgpaard ben gestopt, en niet al mijn spullen wou weg gooien ben ik alles aan het schoonmaken. ik wou de dekens en dekjes met de hand wassen, maar de dekens zijn daar te onhandig voor.

het gaat om:
2 fleece dekens mt 165 en 1 fleece deken mt 175.

Ik heb ze al gestofzuigd dus de meeste haren zijn eraf, van mijn moeder mogen ze in het wasmachine. maar op welk programma, hoeveel graden en welke centrivuge getal haha. en wat voor wasmiddel? ik dacht zelf aan gewoon groene zeep en misschien een beetje chloor of dettol voor de bacteriën.

nu heb ik mijn borstels(de meeste heb ik weg gegooit, maar sommige zijn gewoon zonde om weg te gooien en makkelijk schoon te maken), een nacht in het schoonmaakmiddel laten staan om het vet los te weken, dat heeft goed gewerkt, nu liggen ze in de dettol.
is het dan goed? of moet ik ze nog een keer in de dettol of chloor gooien?

mijn halsters en touwen weet ik ook niet wat ik er mee aanmoet, ik dacht zelf om ze gewoon in een chloor sopje te gooien voor een dag, en ze dan schoon te schrobben. of zullen ze verkleuren? want dan pak ik liever cilit bang ofzo. het zijn allemaal nylon halsters. ik heb er 2 van dat longeerlijn achtige spul. en een longeerlijn. en de touwtjes zitten ook een paar katoenachtige bij.

de dekjes ga ik gewoon met de hand wassen, dat komt wel goed.

alvast bedankt voor de tips!.

braooop

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:27

in de wasmachine 30 of 40 graden, tenminste dat doe ik altijd en gaat altijd goed :j

www.Best4Paws.nl

Flint05

Re: spullen schoonmaken, tips graag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:29

In de wasmachine op 30 graden en dan met gewoon wasmiddel eventueel een scheut azijn in het bakje voor de wasverzachter

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:29

Dekens en dekjes gewoon in de wasmachine op 40 graden met vloeibaar wasmiddel
en de borstels en halsters in een emmer heet water met dettol, dan een paar uur laten staan en daarna goed uitspoelen en laten drogen

weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet!
http://www.degoeforum.nl
Devon in mijn profiel

Paardrijden > De edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-12 09:31

oke, en wat doe ik met de gespen van de dekens? kunnen die de wasmachine beschadigen?

braooop

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:32

Ik gooi de halsters ook altijd gewoon in de wasmachine.

Alleen dekens die waterdicht zijn laat ik schoonmaken.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:36

Halsters was ik altijd met de hand. Wil niet dat de wasmachine beschadigd raakt van de metalen onderdelen. Ik leg ze gewoon een tijdje te weken in een erm met warm water en biotex. Daarna goed uitspoelen en evt opnieuw wassen met wasmiddel of weer biotex. Doe ik ook met vliegendekens.
Dekjes doe ik wel in de wasmachine, fijn wasmiddel, koud of 30*C en laag toeren. Winterdekens was ik niet, gaan onder de hoge drukspuit. De binnenkant kan evt wel met fijn wasmiddel en goed uitspoelen.
Fleecedekens gebruik ik niet, maar mijn wollen dekens altijd eerst goed haarvrij maken (kan ook in de droger, die verwijderd heel goed haren van droge dekens) en dan wassen. Ook weer fijn wasmiddel, koud of 30*C en laag toeren.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-12 09:37

oke, dus ik hoef niets met de gespen te doen?

braooop

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:38

ik doe hier altijd washandjes om de gespen(en dan een elastiekje oid). die gespen kunnen je wasmachine wel beschadigen.

Yeguada Esplendor; Goedgekeurde valk PRE ter dekking

Mama van de knapste zoon♥️
10-04-2017

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-12 09:39

oke, dan doe ik dat!.

bedankt voor alle tips

braooop

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:41

Ik doe halsters en touwen ook gewoon in de wasmachine, met een sok om de gespen en dan in een oude kussensloop. Doe het al jaren zo en heb nog nooit m'n wasmachine gesloopt ;)
Dekjes en dekens gewoon op 40 graden, dekens ook met een sok om de gespen.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:42

Je kunt eventueel iets om de gespen heen doen, washandje ofzo. Dekjes was ik ook gewoon altijd op 30/40 graden, wasmiddel erin en op een normaal programma, de meeste dekens breng ik weg naar de wasserij. Fleece dekens was ik wel gewoon in de machine.

Eclair dore B+3 - L1+7
Ingmar M2+4 ⭐

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:06

Herkenbaar, toen ik de stal leeg had gehaald had ik ook 4 verhuisdozen vol met van alles en nog wat wat weer schoon moest.

De fleecedekens heb ik zelf inderdaad ook met de stofzuiger grondig gereinigd. Ik heb het toen op een wol-programma gewassen met een eetlepel Halamid (tegen de bacteriën) en een eetlepel groene zeep. Op het laagste toerental gecentrifugeerd en daarna in de zon laten drogen.
Owja om de gespen heb ik toen washandjes gebonden zodat het de wasmachine niet beschadigd.

Met de borstels heb ik het ook zo gedaan, heet water met eerst 2 eetlepels schoonmaakazijn voor het reinigen en daarna met 2 eetlepels Halamid voor het ontsmetten. Beide keren een nacht laten inweken en daarna drogen.

Halsters en (longeer)touwen zijn op dezelfde manier als de borstels gereinig; eerst reiningen met warm water en afwasmiddel en een (zacht sponsje), daarna weken in schoonmaakazijn en daarna weken in Halamid.

Dekjes heb ik zelf flink gestofzuigd en gewassen als de fleecedekens.

Enne, gefeliciteerd met je verjaardag! *\o/*

Mijn project "Paardenneusjes" is te zien via https://flic.kr/s/aHsmn4wpGo.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:10

chloor zou ik nooit gebruiken
gewoon lekker in de wasmachine ben borstels in een sopje en klaar!
neem aan dat je paard geen schurft oid had dan is dat wel voldoende

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:49

je kunt alles wassen in de wasmachine 30 of 40 graden.
Borstels en halsters doe ik ook altijd weken in biotex of vanisch.
Dan in een oude kussen sloop dicht binden met een elastiek, touwtje of klembandje en dan gewoon op een kort programma in de wasmachine.
Vertrouw je het niet dan kun je er nog een extra kussensloop om heen doen.
En alle losse haren blijven in de kussensloop en niet in de wasmachine
Dan is alles lekker schoon en goed uitgespoeld.
Ik neem altijd van duitsland spul mee dat moet je dan ipv was verzachter erbij doen en dat ontsmet meteen de boel.
Kun je voor al je paarden spullen gebruiken.
Of wat detol bij het laatste spoelwater maar dan stinkt de wasmachine helemaal naar detol.
Winterdekens breng ik naar de wasserrij.
Kost me € 8,- en krijg ze schoon en droog terug en hoef zelf niet te knoeien.

p.s. kijk uit met gloor dat tast heel veel spullen aan en je kleuren ook :(
Succes

Waar een wil is is een weg, maar je moet willen

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-12 13:16

bedankt voor alle tips, alles is nu schoon, heb alle dekjes ook maar in de wasmachine gedaan, kreeg ze toch niet zo goed schoon als ik echt wou. halsters heb ik wel met de hand gedaan, eerst een dag laten weken en toen gewoon al het vet eraf geschropt. ze zien er weer uit als nieuw haha.

heb mezelf alleen wel twee keer onder stroom gezet haha, ons tuinhekje grenst aan een koeienweiland, dus ongeveer 30 cm na het tuinhek komt een stroomdraad.

alles heb ik over het tuinhek gehongen omdat het anders te zwaar wordt voor de waslijn. zondag was het al twee raak, toen raakte ik de stroomdraad met een zeiknat dekje, en vandaag had ik het met een halster haha. zelfs een ezel....

braooop

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie