kaptoom.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

kaptoom.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 16:31

Mijn vraag is:

Kan je met kaptoom rijden? En is dit wel de bedoeling?

Ik zelf rij niet met kaptoom. Heb niet eens een kaptoom maar omdat mij altijd gezegt.is dat een kaptoom voor grond werk is en een meisje dat ik ken mrt kaptoom rijd, wil ik weten hoe het nou echt zit.

Sorry als het verkeerd staat!!

ZusJacobs

Re: kaptoom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:20

Waarom zou het niet kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:22

Vooral een academische kaptoom wordt wel vaker gebruikt om bitloos mee te rijden :j
Een 'gewone' kaptoom met bewegende metalen delen op de neus lijkt mij persoonlijk wat onrustig/onduidelijk.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:24

Blijheid schreef:
Vooral een academische kaptoom wordt wel vaker gebruikt om bitloos mee te rijden :j
Een 'gewone' kaptoom met bewegende metalen delen op de neus lijkt mij persoonlijk wat onrustig/onduidelijk.

Zo'n groot ding is ook echt geen kaptoom te noemen, snap niet dat mensen dat kunnen gebruiken.. Zijn echt onzin dingen..

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 18:27

Zij gebruikt het met bit.
Niet bitloos

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:40

Kan ook, maar neem aan met twee teugels dan? Want anders is het hetzelfde als een neusriem.. En heeft het weinig nut.. ;)

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 18:46

Ja met 2teugels idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:55

ZusJacobs schreef:
Blijheid schreef:

Zo'n groot ding is ook echt geen kaptoom te noemen, snap niet dat mensen dat kunnen gebruiken.. Zijn echt onzin dingen..

Vind ik ook :j
Maarja, zo lang ze zo verkocht worden...

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 20:50

Ja ik gebruik voor de rest geen kaptiom of dergelijken, maar vroeg het me gewoon af:)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:03

Twee teugels kan prima, wordt vaak in de klassieke/academische dressuur gebruikt. Kaptoom werkt namelijk in op de bovenkaak en de kandare (of trens bit) werkt dan in op onderkaak. Voor meer informatie moet je maar eventjes googlen op Academische rijkunst.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:41

de grote kaptoom zoals die in het klassieke rijden wordt gebruikt [een breede leren band met opgezette stukken metaal en ringen] is vooral bedoeld voor jonge paarden bij het longeren. Die paarden hebben dan nog geen kennis gemaakt met het bit.

In Spanje gebruiken ze in de barokke dressuur ook een kaptoom waarbij de neusbeugel geheel van ijzer is soms zelfs nog met een kartelrand aan de binnenzijde die op de neus van het paard drukt. Daar wordt doorgaans ook niet mee gereden.

In de Academische Rijkunst gebruiken ze een kleine kaptoom [metalen ketting of beugel met leer bekleed] en rijden daar alle oefeningen mee vaak in combinatie met een heel dunne stang met grote scharen.

In de western sport kent met ook diverse optomingen van neusriemen met een vergelijkbare werking als de kaptoom.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:43

-> HAR

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 06:55

Ik heb mijn paard beleerd met een Weens kaptoom, dat is zonder ijzer in de neusriem en met drie ringen op de neusriem en 2 op de bakstukken (om eventueel een bit met bitriempjes te bevestigen). Het principe werkt hier dus als een sidepull. Ik ben vanaf de grond begonnen met nageven, inbuigen en wegstappen.

Een kaptoom is erg handig tijdens het beleren met het grondwerk. Meestal zijn paarden op die leeftijd volop aan het wisselen (gebit). Met het rijden is het ook heel erg fijn, dus ik zou niet weten waarom je niet met kaptoom zou kunnen rijden.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:45

Abacab schreef:
de grote kaptoom zoals die in het klassieke rijden wordt gebruikt [een breede leren band met opgezette stukken metaal en ringen] is vooral bedoeld voor jonge paarden bij het longeren. Die paarden hebben dan nog geen kennis gemaakt met het bit.

In Spanje gebruiken ze in de barokke dressuur ook een kaptoom waarbij de neusbeugel geheel van ijzer is soms zelfs nog met een kartelrand aan de binnenzijde die op de neus van het paard drukt. Daar wordt doorgaans ook niet mee gereden.

In de Academische Rijkunst gebruiken ze een kleine kaptoom [metalen ketting of beugel met leer bekleed] en rijden daar alle oefeningen mee vaak in combinatie met een heel dunne stang met grote scharen.

In de western sport kent met ook diverse optomingen van neusriemen met een vergelijkbare werking als de kaptoom.

Uh juistum..

Ik heb die grote nog nooit mee gemaakt in de klassieke rijkunst?
In spanje wordt er echt niet alleen met een kartelneusriem gereden.. En nee een kandare is niet super dun en met hele grote scharen.. In de academische rijkunst kun je ook prima met strens rijden of met een mini stangetje of gewoon bitloos/met kaptoom..

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:25

Die grote kaptoom wordt in Wenen veel gebruikt in de Spaanse Rijschool. Daar gebruiken ze 'm ook bij het werk tussen de pilaren.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:11

Ik heb het over de kaptoom bij de Divoza e.d. Niet met leer, die van de SR is een stuk dunner.