Aantal zadelvragen ( KN Allegro - WoW )

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

060606

Aantal zadelvragen ( KN Allegro - WoW )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 15:00

Het gaat hier om een arabisch volbloed met korte rug en ik 175 en een dikke kont :D

Ik heb dit jaar veel te voorduren gehad met zadels.. uiteindenlijk een nieuwe Massimo gekocht via zadelpasser en wil vervolgens de kussens door ander zadelmaker laten aanpassen die zich rotschrikt dat ik met een 18 inch zadel rijd. Veelste lang blijkt.

Ik een nieuwe KN Allegro gekocht, 17,5 inch. Pas ik nog wel in en zal goed liggen. Had ik in de tussentijd tot ik het zadel kreeg ook op KN Allegro gereden van mijn instructrice. Hij liep er goed onder en kon weer dressuur oppakken!

Deze week; paard heeft laatste tijd last met aansingelen terwijl hij er normaal niet naar omkeek. Masseur langs laten komen die gelijk het hele lichaam doet en gelijk even gekeken met zadel op.. hele duidelijke uitleg en daaruit zie ik zelf dat dit zadel eigenlijk ook niet goed ligt! Nog net te lang! Ik leg hem daardoor onbewust naar voren waardoor hij bij zijn schouders problemen krijgt, maar wat als je hem naar achter legt op de ' juiste plek' - dan ligt hij een stuk over zijn laatste rib heen.

Uiteindelijk zal ik daar dus toch problemen mee gaan krijgen. Instructrice vind hem nu goed lopen dis vind een nieuw zadel niet nodig, weet dat ik al veel zadels heb geprobeert en dit de beste was en denkt als ik voor een nog korter zadel ga de druk op een te klein gebied van de rug komt te zitten.

Masseur raad mij absoluut een WoW zadel aan! Uitleg leek mij heel logisch en het leek de perfecte oplossing! Vooral omdat hij in zijn spieren enorm verschilt per week en de ervaringen doe zij erbij heeft! ( met de juiste fitter ).

Mijn instructrice is er niet mee eens aangezien de vele ook negatieve ervaringen met WoW. En zie dan zo een nieuw zadel maar weer is kwijt te raken. Gaan weer duizenden inzitten en heb dit jaar veel verlies gedraait met zadels helaas.. Maar wil toch het beste voor mijn paard.

Wie kan mij raad geven? Ik twijfel nu te erg om die stap na WoW toch te nemen, ik was er namelijk maanden geleden ook helemaal vanaf gepraat door negatieve reacties over drukplekken en de werking met lucht.

aslo

Re: Aantal zadelvragen ( KN Allegro - WoW )

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:42

Tja diverse opties:
1. je gaat afvallen waardoor je wel in een 17 inch zadel past (lijkt mij persoonlijk het eerlijkst tov je pony ook ivm het totaal gewicht op zijn rug).
2. je gaat kijken voor een zadel met 18" zit en korte kussens (er zijn merken die je zo kunt laten maken).
3. je gaat toch voor de Wow, ervan uitgaande dat dit voor beiden past.
4. je rijdt er niet meer op cq verkoopt hem en je gaat op zoek naar een paardje waar je wel op past.

Klinkt mss wat hard, maar zo liggen de feiten nu éénmaal. Wordt een beetje moe van al die ruiters die niet op hun paardjes passen en (mede middels Bokt) naar allerlei oplossingen zoeken. Bezint eer ge begint is m.i. van toepassing.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:44

Ik ben helemaal op en top blij met mijn wow, zou niet anders willen.
Je kan bij wow trouwens 17" kussens nemen en een 18" zitting.. Is dat ook weer opgelost!

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:49

Een KN Allegro is denk ik zo'n 45 cm lang, net als de Symfonie? Een wow met 17 inch kussens is ook 45 cm lang. Dat lost je probleem dan niet op. Je kan er 16 inch kussens onder laten zetten, met een 17 inch zitting, maar dan is je zadel en maar 2 cm korter (is dat genoeg) plus je krijgt veel druk op een kleiner oppervlak. Persoonlijk zou ik niet snel kortere kussens onder een langere boom laten zetten.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:52

2005 schreef:
Een KN Allegro is denk ik zo'n 45 cm lang, net als de Symfonie? Een wow met 17 inch kussens is ook 45 cm lang. Dat lost je probleem dan niet op. Je kan er 16 inch kussens onder laten zetten, met een 17 inch zitting, maar dan is je zadel en maar 2 cm korter (is dat genoeg) plus je krijgt veel druk op een kleiner oppervlak. Persoonlijk zou ik niet snel kortere kussens onder een langere boom laten zetten.

Volgens mijn fitter zou 1" verschil moeten kunnen. 2" of meer raad ze wel af.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 16:57

Afvallen / sporten ben ik sowieso mee bezig. Ben ook niet dik maar heb een Jamaicaanse kont ;)

Over het kortere kussens en langer zitvlak zegt mijn instructice dus ook dat er meer druk op een klein stuk komt en ook problenen zou geven. Dat zou dus met de WoW gebeuren.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:59

Zipporah schreef:
Afvallen ben ik sowieso mee bezig. Ben ook niet dik maar heb een Jamaicaanse kont ;)

Over het kortere kussens en langer zitvlak zegt mijn instructice dus ook dat er meer druk op een klein stuk komt en ook problenen zou geven. Dat zou dus met de WoW gebeuren.

Dan zal mijn fitter het fout hebben. Zal als ze weer langs komt het nog eens aan der vragen en dit vermelden. :j

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 17:01

Prisjee91 schreef:
[naam] schreef:
Afvallen ben ik sowieso mee bezig. Ben ook niet dik maar heb een Jamaicaanse kont ;)

Dan zal mijn fitter het fout hebben. Zal als ze weer langs komt het nog eens aan der vragen en dit vermelden. :j

Ben ik wel benieuwd na of dat echt zo problemen zou geven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:06

Ik kan je niet zozeer de gouden tip geven, maar betreffende de kortere kussens onder een langere boom...ik zou dat echt niet doen :n

Omdat ik al jaren Barefoot-zadels lever heb ik al honderden klanten gehad die vaak toch vanwege allerlei zadel-problemen bij zoiets "raars" als Barefoot terechtkomen, en het komt heel vaak voor dat mensen dus ook al die "oplossing" van kortere kussens hebben geprobeerd.

Vaak lijkt dat best een tijdje goed te gaan. Op Bokt zitten er ook meerdere mensen met bvb. een Massimo met kortere kussens die er wel heel tevreden over lijken, en wellicht werkt het voor hun wel gewoon natuurlijk :j

Maar heel veel mensen komen er toch op terug omdat de kortere kussens er vaak voor zorgen dat het ruitergewicht wat teveel op het achterste randje van de kussens komt te liggen waardoor dat randje erg in de bespiering van het paard gaat drukken.

Het hele idee van een boom is juist dat je er met je billen in het midden op gaat zitten, en dat de boom je gewicht dan verdeelt over een langer vlak dan alleen het vlak waar je billen liggen. De boom steekt onder je zitvlak dus altijd een beetje naar voren en naar achteren onder je uit, zodat je gewicht de hele boom naar beneden drukt, overal egaal aansluitend op de rondingen van het paard als het goed is (en dat al mogelijk is tijdens bewegeing...) en niet alleen het voorste of achterste randje in het paard duwt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:11

de boommaat hoeft niets te zeggen over de lengte van het zadels en of deze het paard past.

Kijk eens naar zadels die korter gebouwd zijn.
Barnsby is oa zo'n merk die relatief korte zadels bouwd (gebouwd heeft) met een grotere inch maat.
Daarnaast is de ene inch maat de andere niet.
Hoe dieper de zit hoe grotere inchmaar je nodig kunt hebben.

onder een willekeurig zadel kortere kussens laten bouwen, zou ik niet doen.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:13

Bij wow fitter kun je het toch vrijblijven uitproberen? Ze hebben vast eea aan onderdelen liggen.

Sommige hebben een testzadel. Zou eens informeren bij een fitter uit de buurt en je probleem daar voorleggen. Kom je er vast wel uit.

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:20

nee je bent idd niet dik !! laat je daarover niet gek maken .
en ik vind jou en je paardje een hele leuke combi!
Ik heb zelf (had) hetzelfde probleem ik heb ook een arabiertje met korte rug
maar heb wel een 17,5 inch zadel nodig ik heb nu 2 maanden een massimo met verkorte
kussens het gaat vooralsnog goeg , heb er veel tramelant mee gehad en alles en iedereen erbij gehad die er
maar te vinden is .
Ik vind een boomlooszadel ook niet zaligmakend hoor heb het ook geprobeerd , en zou het voor vooral een arab
niet snel aan raden wel bij bv tinker haffie of zo .
laat gewoon anders eens een fitter met een wow zadel komen kun je kijken wat er bij jou en je paardje past
De masseur die bij mijn paardje is geweest kwam helaas wel tot de conclussie dat die van mij
eigenlijk geen rug heeft om op te rijden |( dus dat dat altijd een punt zal zijn waar ik aan moet werken
en wat ik in de gaten moet houden idd mijn gewicht ik weeg nu 58 maar wil zeker niet meer gaan wegen
en qua training en massage en fysio ik hoop dat ik daardoor lang van mijn paardje kn genieten
en dat hij daardoor fijn in zijn lijf blijft en pijnvrij is

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:34

Ik heb nu een anky zadel voor mijn arabiertje met ook een korte rug en ben er zeer tevreden over! Heb nog geen ervaring met een wow zadel. succes met je zoektocht!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:25