Dressuurzadel kopen. Ervaringen?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

DutchRiders

Dressuurzadel kopen. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-12 09:18

Ik heb een e pony, een KWPN'er, een stevig ding met weinig schoft.
Omdat ik heel fanatiek ben in de dressuur, ben ik van plan een dressuurzadel aan te schaffen :)

Iemand ervaring met overstap van veelzijdigheids- naar dressuurzadel? Rijdt het anders?
Is het verstandig om een dressuurzadel te kopen, puur omdat ik me toch alleen ga richten op de dressuur?
Welk merk heeft goede zadels, of ken je een goed bedrijf dat een passend zadel bij je paard kan vinden in de omgeving van Nijverdal, (dichtbij Almelo)
Wordt je beenligging ook nog anders bij een dressuurzadel? Bij mijn huidige zadel heb ik soms het probleem dat ik m'n benen te ver naar voren steek.

Alvast bedankt :)

10 oktober Ride for Alexander sponsorrit op de Sallandse Heuvelrug! INFO PB

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:12

Ik vindt een dressuurzadel veel fijner dan een vzh zadel. Ik rijdt gewoon recreatief dus vooral basiswerk maar maar zit is beter op een dressuurzadel dan vzh zadel, het zit lekkerder ik heb mijn beugels altijd vrij lang en dat vindt ik met een vzh zadel minder fijn, kan beter ontspannen.
Voor mijn eigen paard heb ik een wintec 500 dressuur, heerlijk zadel moet ik zeggen. Maar een ander paard heeft een kieffer Wien is al een wat ouder zadel maar daar zit ik helemaal lekker op. Geweldig zadel, niet te veel wrong daar houdt ik dan weer niet van. Verder weer ik zou gauw de merken niet waar ik allemaal opgereden heb. Hulsebos zadel lijkt me ook wel lekkere zadels maar nog nooit opgezeten. Ik zou eens langs een ruitersport rijden waar ze wat zadel hebben en waar je op mag zitten even het gevoel en verschil voelen. Dan kun je zelf een beetje selectie maken wat jij fijn vindt en dan kun je kijken wat er goed ligt op je paard en dan kijken of het ook nog zo lekker zit.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

FHS

Re: Dressuurzadel kopen. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:40

Kent & Masters; Engelse makelij, wolgevuld, verwisselbaar kopijzer. Veel verschillende modellen, ook voor het type paard dat jij omschrijft.

Onze doelstelling: een passend zadel voor ieder paard én elke pony!
Flevo Horse Support: Zadelmakerij ~ Zadelpasservice (gecertificeerd) ~ Sportmassage voor Paarden
www.flevohorsesupport.nl ~ info@flevohorsesupport.nl
Dealer van: Thorowgood, Kent & Masters en Fairfax zadels én gebruikte western (merk-)zadels, Prolite en LeMieux

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-12 19:52

Tigra_ schreef:
Ik vindt een dressuurzadel veel fijner dan een vzh zadel. Ik rijdt gewoon recreatief dus vooral basiswerk maar maar zit is beter op een dressuurzadel dan vzh zadel, het zit lekkerder ik heb mijn beugels altijd vrij lang en dat vindt ik met een vzh zadel minder fijn, kan beter ontspannen.
Voor mijn eigen paard heb ik een wintec 500 dressuur, heerlijk zadel moet ik zeggen. Maar een ander paard heeft een kieffer Wien is al een wat ouder zadel maar daar zit ik helemaal lekker op. Geweldig zadel, niet te veel wrong daar houdt ik dan weer niet van. Verder weer ik zou gauw de merken niet waar ik allemaal opgereden heb. Hulsebos zadel lijkt me ook wel lekkere zadels maar nog nooit opgezeten. Ik zou eens langs een ruitersport rijden waar ze wat zadel hebben en waar je op mag zitten even het gevoel en verschil voelen. Dan kun je zelf een beetje selectie maken wat jij fijn vindt en dan kun je kijken wat er goed ligt op je paard en dan kijken of het ook nog zo lekker zit.

Fijne omschrijving, dankjewel!
Ik heb soms ook moeite met de ontspanning in het zadel, zet te veel spanning op m´n benen met het gevolg dat ze naar voren gaan steken.
Heb het idee dat het bij een dressuurzadel beter zal gaan, ook omdat je de beugels net iets langer kunt doen en het is natuurlijk een heel ander zadel.
Ben zeer benieuwd, ik ga de winkels af in de buurt en kijk en vergelijk :)

Bedankt voor je duidelijke uitleg ;)

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-12 19:53

FHS schreef:
Kent & Masters; Engelse makelij, wolgevuld, verwisselbaar kopijzer. Veel verschillende modellen, ook voor het type paard dat jij omschrijft.

Ok, bedankt. Ik zet hem op mn lijstje en ga er zeker naar kijken! :)

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:26

Een dressuur zadel zal heel erg anders gaan zitten. Ik heb zelf op ongeveer alle merken van de regenboog gereden maar ben eerlijk gezegd niet zo'n fan van Wintec maar er zijn genoeg mensen die er wel super blij mee zijn dus tja smaken verschillen. Als ik jou was zou ik gewoon een zadelmaker met veel verschillende merken laten langskomen. Helemaal omdat het je eerste dressuurzadel word en nog niet echt weet wat fijn is voor jou en je paard. Op die manier kan je kijken en vergelijken naar wat nou het beste zadel is voor jou en je paard. Plus je krijgt ter plekke advies en uitleg wat natuurlijk voor de toekomst ook erg leerzaam kan zijn.

Maar alsnog een advies, ik vond in het begin een JC erg lekker omdat het een erg lekker zacht zittend zadel is die je ook nog de vrijheid geeft. Als je overstapt van een veelzijdigheidzadel kan je wel meteen een diepe Fryso willen maar denk dat je daar helemaal niet blij van word. Dus waar het op neerkomt kijk een beetje naar zadels die je vrijheid geven (halfdiepe zit)

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 20:35

muis_lover schreef:
Een dressuur zadel zal heel erg anders gaan zitten. Ik heb zelf op ongeveer alle merken van de regenboog gereden maar ben eerlijk gezegd niet zo'n fan van Wintec maar er zijn genoeg mensen die er wel super blij mee zijn dus tja smaken verschillen. Als ik jou was zou ik gewoon een zadelmaker met veel verschillende merken laten langskomen. Helemaal omdat het je eerste dressuurzadel word en nog niet echt weet wat fijn is voor jou en je paard. Op die manier kan je kijken en vergelijken naar wat nou het beste zadel is voor jou en je paard. Plus je krijgt ter plekke advies en uitleg wat natuurlijk voor de toekomst ook erg leerzaam kan zijn.

Maar alsnog een advies, ik vond in het begin een JC erg lekker omdat het een erg lekker zacht zittend zadel is die je ook nog de vrijheid geeft. Als je overstapt van een veelzijdigheidzadel kan je wel meteen een diepe Fryso willen maar denk dat je daar helemaal niet blij van word. Dus waar het op neerkomt kijk een beetje naar zadels die je vrijheid geven (halfdiepe zit)

Ok, bedankt! Zat zelf ook al aan een halfzit te denken!
Vandaag bij m´n instructeur een paar zadels gepast, puur voor de zit..
Ik was helemaal fan van een Stübben dressuurzadel.
Stukken en stukken beter dan m´n Knigt Rider VZH zadel, de beenhouding en ontspanning in zit voelde al stukken beter.

Van de week maar een zadelmaker langs laten komen met veeeeel verschillende merken! :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:29

Inderdaad verstandig om wat verschillende zadels te proberen via zadelmaker/passer.

Iets om over na te denken:
Er zijn momenteel erg veel dressuurzadels met een badkuidmodel: diepe zit, hoge wrong. Dat is zitten en niet meer kunnen bewegen voor mijn gevoel. Ik heb een tijd met zo'n zadel gereden en ik vond dat toen prima. Totdat ik in een zadel terecht kwam met een open zitting en weinig wrong. Wow, wat zat dat in een keer lekker.

Inderdaad is het bij dressuurzadels makkelijker om je onderbenen goed op de plek te houden (de schouder-heup-hakken op een lijn). Maar veel van die "badkuipzadels" hebben de bevestigingshaak voor de beugelriemen ver naar voren zitten. Daardoor krijg je nog je hakken niet onder je heupen en zal je steeds bewust je onderbenen naar achteren moeten leggen.

Ik weet dat de Bates een fijne ophangpunt heeft voor de beugelriemen. Zelf rij ik met een Massimo-trail (dressuurmodel) en hier zitten het ophangpunt ook wat verder naar achteren (niet zover als bij de Bates, maar wel verder dan bij de meeste dressuurzadels) .

Ik zou zeker ook zo'n type zadel proberen, zodat je weet hoe dat aanvoelt.
Succes met het kiezen van het juiste zadel.

rust zacht lief zusje van me, 2011

liespower94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 09:25

Ik rijd ook een paard met een overgebouwd kruis en een lage schoft.
De zadelmaker heeft toen een fryso zadel aangeraden en na wat passen en meten zit het prima op mijn paard
En ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook heerlijk vind zitten!

Dag lieve Jip, Larix en ik zullen altijd van je blijven houden
[IM] De liefde van mijn leven is er niet meer, dag lieve Jip

readyornot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:05

Als je fanatiek dressuur rijdt is een dressuur zadel wel een stuk fijner
Voor paard en ruiter. Ik adviseer om daar een zadel passer naar te laten kijken. Voor het juiste zadel
Want een niet goed passend zadel is echt heel slecht voor je paard. En je moet op
Zo veel dingen letten of het goed ligt

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:15

Ik heb de eerste twee jaar met een vzh zadel gereden,omdat we ook wilden springen, maar geen twee zadels wilden aanschaffen. Helaas een maandagochtend zadel waar veel aan mankeerde en is uiteindelijk teruggegaan naar de fabriek. Hiervoor in de plaats heb ik een dressuurzadel gekocht Kieffer Lusitano met een diepe zit. Ik moest wel helemaal opnieuw leren 'zitten' met dit zadel, maar heb er geen moment spijt van. Ik maak met mijn paard ook buitenritten van een paar uur, met mijn oude zadel kreeg ik nog wel eens een 'houten kont' met dit zadel nooit... Springen doen we ook met dit zadel, maar dat is echt niet ideaal.

Ik zou in ieder geval advies inwinnen bij een zadelmaker / zadelpasser, want het hebben van een goedpassend zadel is voor je paard echt het allerbelangrijkste, dat het voor de ruiter lekker moet zitten is punt 2 denk ik...
Succes met het vinden van een goed zadel !

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie