Gisteren tijdens het buitenrijden zijn mijn beide singelstoten aan de linkerkant plotseling geknapt (dressuurzadel). Een kwartier daarvoor nog aangesingeld en toen leek er niks aan de hand, de stoten zijn ook niet tijdens het aansingelen geknapt.
Nu wil ik erg graag weten hoe ik dit kan gaan voorkomen. Het is me nooit eerder overkomen en heb er eigenlijk nooit van gehoord. Wel eens dat een van de singelstoten knapt, maar nooit beide tegelijk. Dit ongeluk heeft nare gevolgen met zich meegebracht. Pony schrok van het schuivende zadel en heeft een kleine bokkensprong gemaakt waardoor ik er met zadel en al vanaf vloog. Heb met het zadel tussen m'n benen op de grond geleden (ja, daar mag je om lachen

Wie heeft dé tip om dit te voorkomen? Moet ik olie of vet gebruiken tegen scheurtjes in m'n singelstoten? Zal een singel met elastiek er voor zorgen dat er minder druk op de singelstoten komt te staan?
Ik vette mijn zadel ongeveer eens in de 3 of 4 weken in. Zo nu en dan voor een wedstrijd een beetje olie om er voor te zorgen dat het wat meer glimt (zo'n 1 of 2 keer per jaar).
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb nu heel veel geluk gehad en wil voorkomen dat het nog een keer gebeurd.
Groetjes Marloes