Altijd springschoenen aan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Goos_Horses
Berichten: 1116
Geregistreerd: 02-04-12

Re: Altijd springschoenen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:06

Dahlia, als je tijdens het rijden de achterhand sterker maakt zal het paard zich in de wei ook minder aan tikken. Tevens zeg ik ook dat je het nooit helemaal kan verkomen, doordat het paard vanuit het niets uit zijn dak gaat, schrikt dat zijn onvoorziene omstandigheden die zich in de wei sneller voor zullen doen als onder het zadel in de meeste gevallen althans.

Dahlia
Berichten: 538
Geregistreerd: 20-06-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Altijd springschoenen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:08

Aha, ik snap je nu! :D

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:09

Kan je niet iets met je stalgenoten regelen als de eigenaar ze niet om en af wil doen?
Flauw overigens dat ze dat niet willen doen, het is een klusje van niks.
Met bont moet je ze nooit nemen dat gaat schuren en bij nattigheid gaat de huid helemaal kapot.
Die van mij loopt altijd met schoenen buiten, gewoon van die zachte neoprene, en zijn huid is helemaal in tact. Ze worden wel gelijk afgedaan als hij binnen gehaald wordt.

tippex_
Berichten: 71
Geregistreerd: 15-01-08
Woonplaats: Oudenaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:35

ciskelover schreef:
je hebt ook van die dingen die de hoefballen alleen beschermen dat zijn geen springschoenen maar een soort van plastic (denk ik) in de vorm van de hoefballen die je vast maakt met riempjes. Ik heb ze gezien bij een stalgenoot die ze voor haar paard gebruikt op de wei. Misschien een goed alternatief voor springschoenen ik ben alleen de naam vergeten van die dingen maar ik dacht ze gezien te hebben op de divoza webshop


Veredus heeft zo een soort springschoen, wel vrij duur...

http://www.veredus.it/index.php?lang=en ... rodotto=92

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:40

Sythaa schreef:
Kan je niet iets met je stalgenoten regelen als de eigenaar ze niet om en af wil doen?
Flauw overigens dat ze dat niet willen doen, het is een klusje van niks.
Met bont moet je ze nooit nemen dat gaat schuren en bij nattigheid gaat de huid helemaal kapot.
Die van mij loopt altijd met schoenen buiten, gewoon van die zachte neoprene, en zijn huid is helemaal in tact. Ze worden wel gelijk afgedaan als hij binnen gehaald wordt.

totdat je dertig paarden buiten moet zetten waarvan er 10 springschoenen om moeten, 5 dit, 3 dat, 4 zus en 1 zo etc ...dan zijn al die klusjes van niks een halve dagtaak :+

Luz_ElenaE

Berichten: 2819
Geregistreerd: 15-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:34

tippex_ schreef:
ciskelover schreef:
je hebt ook van die dingen die de hoefballen alleen beschermen dat zijn geen springschoenen maar een soort van plastic (denk ik) in de vorm van de hoefballen die je vast maakt met riempjes. Ik heb ze gezien bij een stalgenoot die ze voor haar paard gebruikt op de wei. Misschien een goed alternatief voor springschoenen ik ben alleen de naam vergeten van die dingen maar ik dacht ze gezien te hebben op de divoza webshop


Veredus heeft zo een soort springschoen, wel vrij duur...

http://www.veredus.it/index.php?lang=en ... rodotto=92


Ja die bedoel ik! O de prijs kan ik niet vinden het zou kunnen dat ze vrij duur zijn. Maar ik dacht dat het misschien een goed alternatief kan op springschoenen.

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Re: Altijd springschoenen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 20:51

Bedankt iedereen! Heb alles gelezen en het is heel wisselend.

Rijtechnisch is het zeker op te lossen en daar zijn we ook heel hard mee aan het werk! Dit neemt echter niet weg dat hij in de wei niet aantikt. Ik denk namelijk niet dat hij hier op dat moment op let.

Ik snap van de stal eigenaar dat het geen optie is om het elke keer te doen! Dan moet ze het namelijk straks bij iedereen gaan doen. Ik denk dat ik het een tijdje probeer, en mocht hij wondjes/slechte huid krijgen kan ik ze altijd weer af doen.

xNK

Berichten: 3037
Geregistreerd: 28-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:55

tippex_ schreef:
ciskelover schreef:
je hebt ook van die dingen die de hoefballen alleen beschermen dat zijn geen springschoenen maar een soort van plastic (denk ik) in de vorm van de hoefballen die je vast maakt met riempjes. Ik heb ze gezien bij een stalgenoot die ze voor haar paard gebruikt op de wei. Misschien een goed alternatief voor springschoenen ik ben alleen de naam vergeten van die dingen maar ik dacht ze gezien te hebben op de divoza webshop


Veredus heeft zo een soort springschoen, wel vrij duur...

http://www.veredus.it/index.php?lang=en ... rodotto=92


Daar zat ik ook aan te denken,
Hier nog een "versie" van die dingen http://www.horseshopinternational.nl/in ... oenen.html

Zucchero

Berichten: 2493
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:02

Toch even reageren: mijn paard staat al 9 jaar (ja, je leest het goed) 24/7 met rubberen springschoenen om. Ook op stal. Ze heeft nog nooit, maar dan ook echt nog nooit plekjes gehad. Mijn andere paard momenteel ook en die heeft ook nergens last van. Zelfde geldt voor paard van een vriendin van mij. Van haar heb ik de tip.
Ik heb juist rubberen. Let er wel op dat je ze koopt waarvan het randje boven naar buiten krult! Die van norton zijn fijn, niet te duur en in leuke kleurtjes :)

Edit: gezien mijn eigen ervaringen verbaast het me echt dat mensen hier zo fel tegen zijn. Waarom eigenlijk? Ik vind het een ideale oplossing! :))

Marleentje99
Berichten: 2
Geregistreerd: 22-08-12

Re: Altijd springschoenen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:33

hoi,
mijn paard staat ook altijd met springschoenen om hoor
volgens mij kan dat gewoon, ik doe geen peesbeschermers omdat de pezen daar aardig warm van worden.

die van mij staat trouwens met de 'normale' eskadron springschoenen zonder bont.

EvaH
Berichten: 75
Geregistreerd: 22-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:25

Ik zou het zelf niet doen. Als er zand tussen komt of iets dergelijks gaan ze schuren, met eventuele wondjes als gevolg. :)

Zucchero

Berichten: 2493
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:20

EvaH schreef:
Ik zou het zelf niet doen. Als er zand tussen komt of iets dergelijks gaan ze schuren, met eventuele wondjes als gevolg. :)

Nee hoor, valt reuze mee. Die van mij mogen nog steeds in de zandbak spelen met springschoenen om en daar krijgen ze helemaal niets van. ;)

Luz_ElenaE

Berichten: 2819
Geregistreerd: 15-09-08

Re: Altijd springschoenen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:20

als ze goed passen en ze tegen de stof van je springschoenen kan is er meestal niks aan de hand. Die van mij heeft ook tijdens het rijden in de zandbak ook altijd springschoenen ook bij endurance door het zand daar en nooit een schuurplek gezien

Goos_Horses
Berichten: 1116
Geregistreerd: 02-04-12

Re: Altijd springschoenen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:59

enkel met de training of tijdens een paar uur los in de paddock is een wereld van verschil met 24/7 met springschoenen om.

Ik vind het not done en pak het probleem bij de oorzaak aan en hou op met die symptoom bestrijding!

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 22:00

Goos_Horses schreef:
enkel met de training of tijdens een paar uur los in de paddock is een wereld van verschil met 24/7 met springschoenen om.

Ik vind het not done en pak het probleem bij de oorzaak aan en hou op met die symptoom bestrijding!

Hoe moet ik dan de oorzaak bestrijden als hij in de weide zich aantikt?

Goos_Horses
Berichten: 1116
Geregistreerd: 02-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:08

zoals ik al eerder zei is het wat anders bij een paar uur op de wei of paddock. Ronduit belachelijk dat er daadwerkelijk mensen zijn die 24/7 springschoenen om doen.

Ook in de wei kan het beperkt worden door het rijtechnisch op te gaan lossen, voorkomen kan je het nooit maar wel verbeteren tijdens de momenten dat het paard los loopt.
Persoonlijk zou ik de kroonrand en bal van de hoef nog flink in de sudocreme zetten zodat het soepel blijft en dus minder snel wondjes/ krasjes worden dan met springschoenen om zetten

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Altijd springschoenen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:09

Mijn merrie staat ongeveer 20 uur per dag buiten met springschoenen geen plekje te bekennen en hou het heel goed in de gaten!

Anoniem

Re: Altijd springschoenen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:22

Maar, lopen jullie paarden dan zo lomp,of slecht,of wat?
Ik probeer het te begrijpen waarom je dag en nacht springschoenen zou omlaten?
Geen kritiek,wel verbazing..

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Re: Altijd springschoenen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 22:25

Lomp wil ik bij mij niet direct zeggen.. maar hij tikt zeer snel aan!
Mijn vraag kwam hier uit voort omdat de stal eigenaar niet elke keer de springschoenen aan wilt doen naar de weide.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:25

Mijn paard trapt er anders makkelijk een ijzer onderuit. Is een tijd niet geweest maar onze weide is heel nat geweest en toen deed ze weleens flink gek en zoog d'r been de modder in of als een idioot door de modder.
Toen het droger was heeft ze er nog 1 afgetrapt en dan loopt ze gelijk slecht. Dus durf ze er nu niet af te halen...
Blootvoets is geprobeerd maar was geen optie. Ik zou ze graag zonder ijzers willen.

Zucchero

Berichten: 2493
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:49

Hier en vergelijkbaar verhaal. Niet alles is rijtechnisch op te lossen. Merrie is 24, heeft speciaal hoefbeslag en ik zie geen enkele reden om de springschoenen af te doen. Heb het een keer gedaan bij een blessure en toen lag meteen het ijzer eraf. Never change a winning team!
Paard heeft idd ruime gangen. :)

Goos_Horses
Berichten: 1116
Geregistreerd: 02-04-12

Re: Altijd springschoenen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:59

heeft niks met ruime gangen te maken, puur dat het voorbeen te traag is ten opzichte van het achterbeen.

Maarja praten tegen de muur hier bij sommigen. Mag hopen voor de paarden dat het altijd goed blijft gaan en anders een dure les voor de eigenaren.

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Re: Altijd springschoenen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:19

Mijn vorige pony had ook een traag voorbeen vergeleken bij het achterbeen, hij trapte zichzelf en de ijzers en wel onderweg.
Hij stond in de trainingen dan ook rondom in springschoenen, maar in het weiland absoluut niet.
Mijn hoefsmid heeft wat aanpassingen gedaan aan het hoefbeslag en het ging veel beter.
Mijn paard staat in trainingen ook rondom in de springschoenen en heeft hele lange tijd (bij vorige eigenaar als begin bij mij) de ijzers er soms na een dag al weer onderweg getrapt.
Andere hoefsmid erbij gehad en die heeft er voor gezorgd dat dat ook niet meer kon, rij technisch is er ook veel verbeter, maar 24/7 met springschoenen zal ik nooit doen.
Heel af en toe een wondje nog maar ja je kunt ook niet alles voorkomen ;).

astritos

Berichten: 539
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:08

Ik heb altijd zijn hoeven nat gemaakt elke dag na het rijden en dan ingesmeerd met hoefcreme, dat hield de hoeven in ieder geval soepel en daardoor geen scheuren (enkel in de zomermaanden was dit nodig bij droogte enzo)
Wat het aantikken betreft, ik ben van smid veranderd, ben bij Marcel van Beem gegaan en inderdaad met rijden veel geschakeld om de achterhand beter onder te brengen zodat hij van voren sneller en lichter werd. Toen was het probleem zowel met rijden alsook in de wei weg.
Wel zeer op tijd weer naar de smid doen ! (hier had hij van het aantikken echtelijk nooit wondjes , enkel wel eens een ijzer minder)

Springschoenen had ik voor die tijd ook regelmatig in gebruik maar daar kreeg hij bij mij mok van met alle gevolgen weer vandien, open kootholte ect...