Corrector pad nodig bij Zaldi zadels?

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jackytje

Corrector pad nodig bij Zaldi zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 11:00

Hoi Bokkers,

Gisteren ben ik in love geraakt met een zadel.. Met name een Zaldi Bereber (endurance), ik vond de zitting geweldig zacht en het uitzicht van het zadel was nog erg mooi ook! Mijn doel is om er voornamelijk buitenritten mee te rijden, die soms toch wel eens een kleine 20km zijn :) Daarom staat comfort dus op de eerste plaats en leek dit zadel erg geschikt! Het enige probleem is dat het met lange singelstoten en dus ik een dressuursingel moet kopen (Geen groot drama, maar had net een nieuwe singel :') ) ook moet je de stijgbeugels onder de zweetbladen bevestigen, ik vrees dus dat mijn beugels er misschien maar nét onder komen en dat nogal vervelend moet rijden. Dit is ook de rede dat ik zat te twijfelen aan de Zaldi Country, maar die is toch al enkele honderden euro's duurder. -O-

Nu zag ik iemand met een corrector pad onder een Zaldi, die ook gewoon kussens had en een boom. Kan je met een Zaldi niet met een gewoon dekje rijden? Zo niet, waarom is het dan nodig om met een corrector pad te rijden? (Ik snap dat het bij barefoot nodig is mits er geen boom is, maar die hebben de Zaldi zadels gewoon wel.. vandaar de vraag)

Edit;

Zaldi Bereber
Afbeelding
Zaldi Country
Afbeelding

~ Gypsy gold doesn't chink or glitter, it gleams in the sun and neighs in the dark. Love my Tinkers
INKY • ORIS •ACKY •OHRA

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:16

Drukverdelende pad voor onder boomloos is iets anders dan een corrector pad of korrector, want dat zijn ook 2 verschillende pads. corrector onder een boomzadel geeft iets flex en demping wat paard meer bewegingsruimte geeft onder de boom. korrector is volgens mij met lucht? en hoe en wat daarvan ken ik niet.

Corrector onder dit zadel kan, of het bij jouw en je paard ook merkbare voordelen geeft is een kwestie van uitproberen. Zadel moet wel passen, want voor (lange termijn) passend maken is geen enkele pad geschikt.

Corrector onder boomloos is lastiger door de flexibiliteit van het zadel.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 11:22

Bedankt voor je heldere uitleg! Er komt zeker een zadelpasser/maker naar het zadel kijken als we het kopen :) Is toch echt belangrijk, mits deze zadels ook niet heel breed zijn. Ik zal het bij aankoop ook eens vragen.. het is niet zo dat paardlief heel kort loopt oid. Ze heeft nooit rugproblemen gehad, loopt gewoon prima ohz. Ze is natuurlijk wel allesbehalve een Salinero, maar dat hoeft voor mij ook niet :P

Ik wilt het beste voor mijn paard, vandaar ook deze vraag. Ik wil haar geen pijn doen oid.

Edit; Ik las dat je met een Zaldi Country ook gewoon eens in de bak kunt rijden, is dit met een Bereber ook mogelijk en zijn deze ook in verschillende boommaten beschikbaar?

~ Gypsy gold doesn't chink or glitter, it gleams in the sun and neighs in the dark. Love my Tinkers
INKY • ORIS •ACKY •OHRA

tamary

Re: Corrector pad nodig bij Zaldi zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:32

Basiswerk kan met elk passend zadel ;) (al is springen met een knop bv niet aan te raden).

Ga je zwaarder/langer rijden of start je wedstrijden heb je een zadel nodig wat volgens de regelementen is toegestaan en/of ontworpen is voor dat soort gebruik/belasting.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Jackytje

Re: Corrector pad nodig bij Zaldi zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 11:36

Wedstrijden ben ik niet van plan, eventueel ooit eens een brevetje rijden, maar dat is dan ook alles. Heb nooit interesse gehad in wedstrijden. We zijn wel van plan haar te laten doorrijden, dus dan is de kans groot dat ik toch zeker 10 lessen in een bak rijd. Maar ik denk dat dat prima te doen is met zo'n zadel?

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie