bulten op neusriem door bitloos hoofdstel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paulinevld

bulten op neusriem door bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 21:36

hallo beste Brokers,

ik hoop dat t hier goed staat :o

sinds 3 maanden ongeveer rijd ik met Blaze bitloos(kin/kaak gekruist) ze loopt super mooi nagefelijk en geeft zich helemaal gegeven. :)
Toen ik terug kwam met vakantie ( ze is gewoon door gereden) had ze van de een op de andere dag een enorme bult op der neus -O- (foto komt) ik dacht in eerst instantie aan een horzelbeet omdat ze heel erg heftig reageert op steken van insecten. Gevraagt aan de eigenaar van de stal en die adviseerde om het te koelen omdat ze dacht dat het van de neusriem kwam, ook het was heel gevoelig (je kunt er niet aankomen) zo gezegt zo gedaan (ook de neusriem iets lager gedaan)en na 2/3 dagen koelen was de pijn weg, maar de bult bleef nog even groot. Je kon er inmiddels zo hard opduwen als je wou en ze gaf geen kik.
We dachten dat het niet meer weg zou gaan. Maar toch voelde ik me er niet goed bij en ben ik naar de achterbuurvrouw gegaan die kan "praten" met dieren en die heeft contact gelegd met Blaze en zei dat het toch een horzelsteek was geweest omdat het na 14 dagen nog niet weg was en horzelbeten pas na max. 2weken verdwijnen, toen hebben we homeopathische korreltjes gegeven en toen werd het wat minder alleen nog ging die niet helemaal weg. En naar een week of 2 zijn we gestopt met de korreltjes geven en hadden we een fotoshoot op de hei. Om de bult te verstoppen hebben we hem heel even op de bult gelegt (met zo goed als geen druk) en de volgende dag werd de bult weer groter. Nu zag ik gister weer na het rijden een andere bult opkomen vlak onder de neusriem. en ik dacht misschien heeft iemand dit ook (gehad)

Brand los! :)

ietjelover

Re: bulten op neusriem door bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:38

Ik heb dit ook gehad!
Nooit achter gekomen wat het is geweest en is van zelf over gegaan.
Ik heb in die tijd altijd als ze halster of hoofdstel ophad een schapenbontje om de neusriem gehad.
Op dat plekje vaseline of wondzalf smeren en na een week of 9/10 was het over!

margoclinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:44

Denk eens goed na...heb je je hoofdstel soms net ingevet gehad ofzo? Daar kunnen verschillende paarden niet tegen. Dat zou een reactie kunnen geven als jij nu noemt. Soort van allergie dus...

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 21:54

wow snelle reactie's zeg :)

ja ik zal is proberen vaseline of wondzalf en een schapenbondje :)

margoclinton: nee ik denk niet dat het dat geweest kan zijn want ik gebruik dat al heel lang en het zelfde spul.

ik zal ook zo snel mogelijk een foto plaatsen :j

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 10:33

bij deze de foto

Afbeelding

ik zal vandaag proberen een duidelijkere en meer recente foto te maken.

margoclinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:24

Het ziet er een beetje uit als een wondje dat alweer dicht is, met een kneuzing onder de huid. Dus toch drukplekje? Misschien toch maar eens proberen met ander hoofdstel of zonder neusriem te rijden?

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:13

Hé wat naar..

'''Toen ik terug kwam met vakantie ( ze is gewoon door gereden) had ze van de een op de andere dag een enorme bult op der neus'''

Ik pak dit stukje er eventjes bij. De persoon die jouw paard heeft gereden voor je toen je op vakantie was, was die bekend met bitloos rijden? Als die persoon met constante teugeldruk heeft gereden of eens hard heeft getrokken aan de teugels, kan het zijn dat een oorzaak is geweest! Je kan goed de mist in gaan met een bitloos hoofdstel als je niet weet hoe je het moet gebruiken... Misschien heeft je paard zo'n plek omdat het hoofstel verkeerd is gebruikt..

OF..

Je neusriem zit niet goed. (Waarschijnlijk te laag) Pas goed op dat de neusriem niet op het zwevend neusbot ligt. Dit is een heeel smal en dun botje, als daar te veel druk op komt geeft dat heel snel pijn, zwellingen of kan het zelfs breken!

Je kunt gemakkelijk voelen met je vingers waar het botje begint en waar het overloopt in de schedel. Succes!

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 15:12

Hoi Yvonne! bedankt voor je reactie,

het is een vriendin van mij waarmee ik de pony samen heb. En die was ook bekend met het bitloos rijden.
en de neusriem zit zeker niet te laag want daar hebben we juist op gelet ( ik heb hier een foto van )

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:14

Hangt een beetje af van de werking van je bitloze optoming.
Het is bekend dat met bitloos er vaak meer druk uitgeoefend wordt op de neus en met deze bobbel zou ik daar ook aan denken.

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 15:27

F_Orumster dat klopt, alleen je zou denken dat zoiets langzaam groeit en dat je zoiets ziet alleen het was echt van de een op de andere dag

en hier een foto hoe de neusriem (toen nog zonder bobbel) zat (nu net iets lager i.v.m de bult)

Afbeelding

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:46

Zo ver ik het op de foto kan zien zit dat hoofdstel wel goed inderdaad! Dan zou ik het ook niet weten.. Wel gek joh!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:54

Die van mij heeft het onder haar kin (kingekruist hoofdstel) ik vet hem in met zonnebloem olie.
Denk dat het toch door de druk komt.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:59

Mijn bijrijdpaard had dat ook regelmatig, veearts naar laten kijken en ze heeft dus een schiefel op het neusbeen. Door de druk erop gaat dit opnieuw irriteren en krijg je zwelling. Helemaal weg gaat het ook niet meer, net als schiefels op het been. Ik rijd ondertussen weer met bit en zonder neusriem.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:17

Wil je zekerheid, dan is daar een dierenarts voor opgeleid.
Gezien het van de een op de andere dag komt, lijkt het mij irritatie of een ontsteking van het een of ander.

De bult voelt dus hard aan? En verder?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:51

Ik vind het eerlijk gezegt op een dazenbeet lijken, dan krijg je ook zo'n bult met een wondje[ dat is de plek waar de daas de huid wegschraapt om bloed te zuigen.
Zeker omdat je paard nog nooit een buld heeft gehad van je hoofdstel zou ik dus niet raar staan te kijken als het van een daas komt.

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 16:57

echt super fijn dat jullie mee denken :)

@muppet hoevaak vaak je het daar mee in? en ging het daarna over?

@twinklebel kun je met vertellen van een schiefel is? ik heb er namelijk nog nooit van gehoord :o

@magda_90 eerst wel, alleen nu kun je het gewoon '"vastpakken" en bewegen zegmaar, ik zal hier proberen foto's van te maken want het is moeilijk uitleggen.

@uudje dat zou het kunnen zijn alleen ze heeft het nu al een aantal weken en dan zou die toch wel weg moeten zijn al?

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:00

paulinevld schreef:
echt super fijn dat jullie mee denken :)

@muppet hoevaak vaak je het daar mee in? en ging het daarna over?

@twinklebel kun je met vertellen van een schiefel is? ik heb er namelijk nog nooit van gehoord :o

@magda_90 eerst wel, alleen nu kun je het gewoon '"vastpakken" en bewegen zegmaar, ik zal hier proberen foto's van te maken want het is moeilijk uitleggen.

@uudje dat zou het kunnen zijn alleen ze heeft het nu al een aantal weken en dan zou die toch wel weg moeten zijn al?

Ik weet niet hoe het bij paarden zit, maar ik heb na 3 weken nog steeds de bulten van de dazensteken op mijn rug zitten, ookal jeuken ze nu niet meer.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:52

Mij fjordje is laatst op zijn kaak gestoken en heeft daar ook drie weken last van gehad.

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 19:16

maar waarom zou der dan een nieuwe bult zijn ontstaan toen ie lager zat (als het een dazenbeet zou zijn)

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:56

Een schiefel is een botwoekering, die kan ontstaan als het botvlies beschadigd is geraakt, meestal door een trauma van buiten af. Zie je vooral vaak op de onderbenen, als een paard zichzelf eens hard aan heeft getikt of een klap heeft gehad....maar kan dus op elk bot voorkomen, ook op het neusbeen.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:37

paulinevld schreef:
maar waarom zou der dan een nieuwe bult zijn ontstaan toen ie lager zat (als het een dazenbeet zou zijn)

Oh oke, dat heb ik niet mee gekregen.

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 15:35

@twinklebel oh oke ik snap het. En blijft dat dan zo iets?

@uudje maakt niet uit, bedankt voor het medenken iid :j

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:26

Een schiefel is vaak blijvend ja, kan nog iets terug slinken, maar weg gaat het nooit, en door wat druk kan die weer geactiveerd worden.
Wordt de bult al minder nu?

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 22:10

ja hij is iets minder :) hij was eerst min. 2x zo groot als op de 1e foto

nu zo Afbeelding
Afbeelding

en dit kan ik doen met de bult Afbeelding
Afbeelding

en voelt dan na mijn idee helemaal niks als ik dat doe

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:30

Lijkt het alsof er iets in de bult zit? Voelt het ook warmer aan de rest van de neus?

Op de laatste foto kan het als een abces ogen namelijk.