Hulpteugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LieveLoes

Hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 16:11

Hallo bokkers,

Ik zie regelmatig langskomen dat iemand met een hulpteugel rijd,
en er zijn ook veel mensen die het hier zwaar mee oneens zijn.
Is dit gegrond, en zo ja; waarom? En zo nee; waarom dan niet?
En wat is dan het verschil tussen hulpteugel en bijvoorbeeld een
martingaal?

Ik ben NIET van plan zelf met een hulpteugel of
wat dan ook te gaan rijden. Gewoon om de redenen dat ik het
niet nodig hebt.

Bedankt in ieder geval!

_aapjex

Re: Hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:29

ik ben niet tegen een martingaal(hoe je het ook schrijft) of een voortuig mits ze gewoon normaal zitten en niet super strak wel ben ik tegen een slofteugel ect (alles waarbij een paard gedwongen word iets te doen) omdat ik vind dat je het moet kunnen oplossen zonder er gelijk allerlei vrutseltjes ed aan hangt. Als een paard heel veel moeite heeft om te ontspannen kan dat ook door zadel,rug komen. Maar niet alle mensen kijken verder dan wat andere mensen zeggen. Want immers weet je zelf hoe je paard in elkaar zit

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 18:38

Een martingaal is een soort hulpteugel.

Op de Wiki van Bokt staat een hoop over hulpteugels.

Als je een slof goed gebruikt doet hij niet veel meer dan een martingaal, dat deze dus altijd slecht is hoeft niet zo te wezen. Net zoals bij ALLES dat men gebruikt: de hand van de ruiter bepaald de scherpte van het hulpstuk....
Wanneer je een slofteugel juist gebruikt, begrenst deze alleen wanneer het paard zijn hoofd veel te hoog doet. Hij is natuurlijk er NIET voor bedoeld om je paard in de krul te trekken. Bij sterke paarden kan hij wel voorkomen dat ze de onderhals erop zetten, want dan ben je als nog geen 10% van zijn lichaamsgewicht gezien...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 18:45

De enige hulpteugel (met rijden) die ik fantsoenlijk vind is een slof. Hier kun je op veel verschillende manieren je training kan verbeteren. (Buigzamer etc)
Martingaal is soort van extra rem om zo maar te zeggen (daar wordt hij voor gebruikt iig) en dat vind ik dan weer een kwestie van africhten...
Gogue vind ik helemaal ondingen heb nog nooit 1 paard daar fijn mee zien lopen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 08:10

De martingaal zorgt ervoor dat de druk van het bit op de lagen blijft wanneer het paard zijn hoofd erg hoog doet. Wanneer je deze niet gebruikt trek je het bit het paard zijn mondhoeken in.
Is dus in sommige gevallen dus voor het paard fijner om met - goed ingestelde - martingaal te lopen dan zonder. Dat deze alleen een extra rem is vind ik dus kort door de bocht.