Kalkoenen aanschaffen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lauwtjuhh

Kalkoenen aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 14:50

Hallo, hier een kalkoenen vraag.

Voor een wedstrijd op gras wil ik graag kalkoenen gaan aanschaffen, maar hier heb ik totaal geen kaas van gegeten }:0 Ik heb al een aantal topics doorgelezen maar blijf toch met een paar vragen zitten.

Wat is een goede basis set? wat moet er minimaal in zitten? welke hebben jullie en hoe bevalt het?

Welke kalkoenen voor welke ondergrond? ik heb ook verschillende namen en afmetingen voorbij zien komen, dus welke behoren tot de basis en welke zouden jullie nog extra aan schaffen?

Ook heb ik goede en minder goede verhalen gehoord over zelfreinigende kalkoenen van Taxc, wat zijn jullie meningen/ervaringen over? mijn paard schrikt om niks en ik heb een aantal horror verhalen gelezen over taps die vast bleven zitten! dus wat is aan te raden?

Ik hoor graag jullie ervaringen en mochten jullie nog aanvullende tips hebben dan hoor ik het graag! :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Kalkoenen aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 15:03

Geen vierkante en met wideapunt. Een centimeter is vaak voldoende. Simpele gele oordoppen in de gaten en die dat dag voor concours schoonmaken.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 15:08

Hoezo geen vierkante? En wat is het voordeel van de wideapunt?

ik heb 14 mm, 15 mm 17mm etc gezien, is dat de afmeting van de kalkoen? Neem aan dat de gaten altijd evengroot zijn in de ijzers? (even voor de zekerheid..) en welke afmetingen zouden jullie nemen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:43

Wideapunt slijt veel minder en als je geen vierkante hebt verlies je ze minder snel. Tabmat is altijd hetzelfde. Smeden hebben maar 1 maat boorgat. :+

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 11:39

Ja dat vermoeden had ik al maar toch even voor de zekerheid :)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:11

Met wideapunt is zeker aan te raden, de afmeting is vaak persoonlijk ik heb veelal grote kalkoenen er in zitten.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 14:49

Ik vind de kalkoenen van het merk Tacx (taxc?) hele goede. Die hebben in de schroefdraad 2 geulen zodat je de kalkoengaten niet eerste helemaal voor moet draaien met die schroefdraad voor schoon te maken. Ik heb al eens aan de hand gehad dat dat T-vormige ding er helemaal inzat en dan mijn paard schok van iets en zijn been neerzette en dat dat ding afbrak. Daar kon ik dus geen kalkoen in draaien. Die van Tacx vind ik dus zeer gebruiksvriendelijk.
Ik heb altijd de korte scherpe pieken gehad. Die 'glijden' het beste de grond in en zorgen zo dus voor minder weerstand in de paardenhoef.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:47

Tacx is zeker een aanrader, zeker als je paard schrikachtig is :j .
Thuis even gaten goed schoonmaken, en op wedstrijd draai je ze er dan zo in, zonder eerst schoon te maken of te klieren. Geen risico op vastzittende tap, minder lang been optillen voor je paard.
Je moet wel een speciale sleutel hebben voor die kalkoenen, dus vergeet die vooral niet.

Je kan trouwens in gewone kalkoenen ook zo'n gleufje maken volgens mn hoefsmid, maar heb dat nog nooit uitgeprobeerd ;)

Verder heb je een schoonmaakdingetje nodig, das een prikker met aan de andere kant een borsteltje, kalkoenen en sleutel dus, iets vettigs kan soms handig zijn (hoefvet of vaseline ofzo).

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:55

in het doosje van tacx zitten zowel diverse maten kalkoenen, als een vast/losmaak tool/sleutel en een prikker om vuil uit je gaten te halen, ook een tab zit er bij

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 11:42

Ik neig nu toch wel naar de tacx kalkoenen.