Rijden zonder singel...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SaskiaE

Rijden zonder singel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 07:44

Ik ben al een tijdje aan het googlen naar het rijden zonder zadel. Ook op bokt heb ik verhitte discussies gelezen....Mijn probleem is nl, dat mijn pardje geopereerd is en op de singel plek een giga bult heeft, die waarschijnlijk ook niet meer weggaat.

Ik dacht mij dus toe te leggen op het zonder zadel rijden, maar na al die reacties en eigenlijk logische anatomische uitleg (antwoord met die tekeningetjes) lijkt het mij toch niet zo'n goed idee....

Iemand tips voor het rijden op een zadel maar dan zonder singel??? Kun je zonder singel op een bareback rijden?

Leliex

Re: Rijden zonder singel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 07:46

het lijkt me dat dat heel erg gaat schuiven of het valt er af denk ik, dus denk niet dat het kan

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 08:27

Rijden zonder singel lijkt me inderdaad niet mogelijk. Wat mischien wel een mogelijkheid is, afhankelijk van waar de bult zit, is een speciale singel laten maken die de bult vrij laat. Ik weet dat er mensen zijn die heel veel van leer kunnen maken, dus zoiets zal mischien ook kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 08:29

Zou je niet iets van een rijdeken kunnen maken met een borsttuig om het op z'n plek te houden?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 08:36

Waarom zit er een singel aan het zadel?
Volgens mij heb ik ooit eens geleerd dat die er alleen omzit omdat je anders niet op je paard komt.
In principe moet je zadel ook zo goed passen dat deze ook in normale omstandigheden zonder singel blijft zitten.

Waar zit de bult exact? En heeft ze er pijn aan. Nu snap ik dat ze er last van heeft. Maar straks na de revalidatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 08:38

Ik denk dat je zadel zonder singel door de bewegingen van het paard niet zo mooi zal blijven liggen, maar naar achteren zal verplaatsen.

Wonderstruck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 08:45

Barebackpad zou wel moeten kunnen denk ik.. Ik rij eigenlijk altijd (als ik met barebackpad rij) met de singel heel los, eigenlijk zo los dat het geen nut meer heeft. Helemaal zonder singel zou denk ik dus ook wel moeten kunnen.

SaskiaE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 08:59

ponyparadijs schreef:
Volgens mij heb ik ooit eens geleerd dat die er alleen omzit omdat je anders niet op je paard komt.
In principe moet je zadel ook zo goed passen dat deze ook in normale omstandigheden zonder singel blijft zitten.

Waar zit de bult exact? En heeft ze er pijn aan. Nu snap ik dat ze er last van heeft. Maar straks na de revalidatie?

De plek heeft rust nodig, dus elke druk erop moet worden vermeden....dit kan zeker een half jaar duren....daarna moet hij er geen pijn aan hebben als het goed is...

Mij lijkt ook dat als je zelf in balans zit, dat het zadel dan ook goed blijft liggen.....

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 09:06

ponyparadijs schreef:

Ik heb wel eens iemand zien opstijgen op een zadel zonder singel. Dat was in IJsland en ik was zwaar onder de indruk. Ik vraag het me wel af, of een goed passend zadel inderdaad zou verschuiven zonder singel?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 09:12

Natuurlijk kun je rijden zonder singel, er moeten alleen geen gekke dingen gebeuren.
Ik ken wel iemand die met zo'n bontzadel (crist) zonder singel rijdt.
Een boomzadel zou ik niet doen. Door zijn gewicht is het moeilijk corrigeren als het zou schuiven ( door struikelen bijvoorbeeld).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 09:32

Soms gebruik ik enkel een westernpad als ik een buitenrit met mijn paard ga maken, een beetje het barebackpad idee maar dan zonder singel. Het blijft best goed liggen, zakt soms een stukje naar achter bij draf maar dat heb je gemakkelijk teruggelegd. Als het voor een half jaar is, zou ik zoiets proberen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 10:51

wat ik me dus afvraag ....

paard is dus geopereerd en heeft gewoon een half jaar herstel tijd nodig
wat je m niet gunt want jij wil rijden ..

wat als die geopereerd was aan een bult op de zadel plek ?
had je dan ook een mogelijkheid gezocht om toch te gaan rijden ?

of had je dan dmv bv in een round pen , bak wat ever , hem zonder (extra) lijntjes dus zonder dat
je een singel nodig hebt wat grondwerk , longeren , gewandeld om hem in conditie te houden , lekker met m bezig te zijn etc ?

als je geluk hebt en een paard hebt die zo gebouwd is dat een goed passend zadel zonder singel goed blijft liggen
(die zijn er genoeg , maar er zijn er net zoveel waar ook een goed passend zadel niet goed blijft
liggen en makkelijk naar voren naar achter of door rondheid op zij schuift)
kan dat

echter moet er dan niks vreemds gebeuren , wat niet aan jou of paard hoef te liggen
een mis stapje , struikelen , enthousiast moment , al is het bij de overgangen net ff te snel etc

wil je wel iets tussen je paard en jou in voor de rug van je paard wat te beschermen
zelf comfortabeler te zitten

als je ook zonder zadel goed op m kan rijden is (een simpel is dan al voldoende) bbpad
of een western pad een betere optie
als bescherming voor het paard voor jouw zit knobbels

als er dan "iets"zou gebeuren is dat met zoiets een stuk veiliger (vooral voor je paard
maar ook voor jou ) dan als wanneer je met een zadel en al zou vallen

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:05

Als je een goed passend zadel opdoet zou het inderdaad zonder singel moeten kunnen blijven liggen in theorie, in de praktijk is dit vaak wat lastiger door je eigen bewegen in het zadel en het bewegen van je paard kan het zadel gaan schuiven, vooral naar achteren, een borsttuig zou hiervoor een oplossing kunnen zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:11

in hongarije rijden de zogezegde "cowboys" op de puszta allemaal op zadels zonder singels. Alleen het opstappen is pittig, ik heb er toen ook opgezeten, even een voetje om er op te komen. Je zal alleen goed stabiel moeten zitten en een zadel moeten hebben dat perfect past.
In hongarije wordt het gedaan omdat de paarden tijdens het werk moeten kunnen liggen en zitten en dan kan een singel in de weg zitten.

wietskewin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:13

Wat ik altijd doe is gewoon een hele lange beugelriem... daar 2 beugels aan en die over de rug hangen met een dekje met een dekensingel eromheen... werkt prima! door je eigen gewicht verplaatst deze dus ook niet! geen singel nodig en je kan dus gewoon rijden!

SaskiaE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 11:35

nickyu schreef:
wat ik me dus afvraag ....

paard is dus geopereerd en heeft gewoon een half jaar herstel tijd nodig
wat je m niet gunt want jij wil rijden ..

wat als die geopereerd was aan een bult op de zadel plek ?
had je dan ook een mogelijkheid gezocht om toch te gaan rijden ?

of had je dan dmv bv in een round pen , bak wat ever , hem zonder (extra) lijntjes dus zonder dat
je een singel nodig hebt wat grondwerk , longeren , gewandeld om hem in conditie te houden , lekker met m bezig te zijn etc ?

als je geluk hebt en een paard hebt die zo gebouwd is dat een goed passend zadel zonder singel goed blijft liggen
(die zijn er genoeg , maar er zijn er net zoveel waar ook een goed passend zadel niet goed blijft
liggen en makkelijk naar voren naar achter of door rondheid op zij schuift)
kan dat

echter moet er dan niks vreemds gebeuren , wat niet aan jou of paard hoef te liggen
een mis stapje , struikelen , enthousiast moment , al is het bij de overgangen net ff te snel etc

wil je wel iets tussen je paard en jou in voor de rug van je paard wat te beschermen
zelf comfortabeler te zitten

als je ook zonder zadel goed op m kan rijden is (een simpel is dan al voldoende) bbpad

als er dan "iets"zou gebeuren is dat met zoiets een stuk veiliger (vooral voor je paard

Op advies van de arts moet ik hem juist laten lopen/stappen om weer conditie op te bouwen....

Dus voordat je überhaupt stelt dat ik mijn paard geen rust gun, zou ik eerst even vragen hoe de zaken liggen.

Aangezien hij een stapmolen verschrikkelijk vindt, longeren o.i.d. ook maar het heerlijk vindt om naar buiten te gaan, kies ik hiervoor.....en uiteraard wissel ik dit af met andere bezigheden..mijn paardje is mijn alles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:37

wietskewin schreef:
Wat ik altijd doe is gewoon een hele lange beugelriem... daar 2 beugels aan en die over de rug hangen met een dekje met een dekensingel eromheen... werkt prima! door je eigen gewicht verplaatst deze dus ook niet! geen singel nodig en je kan dus gewoon rijden!

Ik hoop dat jij een goede Dierenarts kent want op die manier rijden is natuurlijk funest voor de rug..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:43

ponyparadijs schreef:

En zelfs daarvoor heb je 'm niet nodig. Tijd geleden was bij een trailwedstrijdje één van de opdrachten om zonder singel op te stijgen en zelfs een boomloos zadel wat op een rond paard ligt kom je nog wel veilig en normaal op als je opstijgt (weliswaar met singel) Als je paard niet te groot is en je je stijgbeugel minimaal gebruikt moet dat lukken. En als het je niet lukt kun je altijd nog een krukje oid gebruiken.

En rijden lijkt me al helemaal geen probleem. Als het zadel goed past en je in balans rijdt.

Ik heb een boomloos zadel (en dus ook dat ronde paard, waar ik vanaf de grond op kan komen zonder dat de boel verschuift) en ik ga volgende week eens in de bak rijden zonder singel heb ik net besloten. Lijkt me wel een experiment. Pas nog zonder bit gereden en ja, dat vind ik echt een enger idee.

Edit: ik lees net in het profiel van TS dat ze friezen heeft. Ehh ja... dan zou ik ook twijfelen denk ik. Mijn rosje zit wat lekkerder, dat durf ik wel aan :D

SaskiaE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 12:11

Even profiel bijgewerkt....zag dat dat erg achterhaald was :o

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:17

SaskiaE schreef:
Op advies van de arts moet ik hem juist laten lopen/stappen om weer conditie op te bouwen....

Dus voordat je überhaupt stelt dat ik mijn paard geen rust gun, zou ik eerst even vragen hoe de zaken liggen.

Aangezien hij een stapmolen verschrikkelijk vindt, longeren o.i.d. ook maar het heerlijk vindt om naar buiten te gaan, kies ik hiervoor.....en uiteraard wissel ik dit af met andere bezigheden..mijn paardje is mijn alles!

val je niet aan .. vroeg het me af ..vreet je niet op Y;(
en gezien je vraag ging ik er helemaal niet van uit dat je helemaal niet aan je paard dacht
of er rekening mee wilt houden etc etc ..

is juist positief dat je nadenkt over bescherming van de rug ..
met alleen stapwerk , goed op je kunt zittend valt het ook wel mee hoor ,

maar niet goed zittende mensen , hobbellende , stuiterende weinig zit vlees hebbende op de knobbels zittende
op een smal/dun paard met weinig rug bespiering in een draf en dan niet op conditie opbouw stap ritten , maar uren lang , in alle gangen en maten ..is een heel ander verhaal

daar ik hiervandaan niet kan zien hoe jij of je paard gebouwd zijn , en rijd kan ik daar nada niks noppes over zeggen
en heb dat dus ook verder niet gedaan

neem aan dat je arts met stappen / lopen om de conditie op te bouwen niet als 1e aan rijden dacht ivm de lokatie van de wond

stapmolen lijkt me idd dood vervelend voor een paard ,
longeren in de lijnen vinden die van mij ook verschrikkelijk , maar je kan het best wel leuk maken
met wat basis grond werk (kom voor , stay , back , weit(rechts) , hierom (links) , hindernisjes (niet om over te springen
maar voor en achteruit tussen door , slalom etc ) houd je het voor beiden beetje interessant
en buiten wandellen aan de hand , evt met hoofdstel/bit mocht je zonder soms niet genoeg te vertellen hebben

en zoals gemeld in het vorige bericht ..
Citaat:

leek me de meest comfortabele optie voor beiden :j

Zou het zelf DOODeng vinden .. ben al eens gevallen met zadel en al (niet mijn paard of zadel , maar de stoot brak dus ..en paard verstapte in een van buiten niet zichtbaar gat in het zand , konijnen gang oid)
paard bleef met 1 voet aan de beugelriem hangen .. en ik kwam amper onder het zadel vandaan
mijn voeten zaten ook nog vast in de beugels

met dat beeld nog helder voor me ,
lijkt het me velen malen veiliger te vallen met een
bbpad of western pad
en had daarom dus dit gemeld
Citaat:

ik ben niet boos ofzo :o hoop jij ook niet
mijn tekst is helaas duidelijk anders overgekomen dan bedoeld Y;(

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:20

Bij mijn dressuurzadel hangt mijn singel ook zo los dat hij er vooral voor de sier aanzit. Zadel blijft super op zijn plek, dus zonde om dan strak aan te singelen. Met springen is dat natuurlijk anders, maar er zijn ruiters die voor de fun een rondje zonder singel rondspringen zonder dat het paard daar last van heeft.
Kun je op de gevoelige plek geen dikke laag vilt met daarin een gat geknipt tussen de singel en buik schuiven of is de plak daarvoor te groot?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:24

secricible schreef:
in hongarije rijden de zogezegde "cowboys" op de puszta allemaal op zadels zonder singels. Alleen het opstappen is pittig, ik heb er toen ook opgezeten, even een voetje om er op te komen. Je zal alleen goed stabiel moeten zitten en een zadel moeten hebben dat perfect past.
In hongarije wordt het gedaan omdat de paarden tijdens het werk moeten kunnen liggen en zitten en dan kan een singel in de weg zitten.

Hoe blijft een zadel liggen als een paard moet zitten of liggen, dan valt het er zonder singel toch af!!!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:26

wietskewin schreef:

Niet doen!! Is echt de pest voor de paardenrug! Daarom zitten er aan een goede barebackpad ook juist geen beugels, en liefst ook geen singel die over de bovenkant van de bbp heen loopt. Je hebt dan veel te veel druk op een heel klein punt op de rug!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:28

Zou een singel niet ook juist voorkomen dat ze bbp of het zadel naar achteren schuift?
Zelfs als ie heel los zit, zorgt ie er nog voor dat de singel niet over de buik schuift, en dus het zadel ook niet verder naar achten kan.

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:32

ik heb ook eens een tijdje geen singel mogen gebruiken bij een paard. gewoon zadel er op en vragen of iemand je helpt opstijgen. mijn zadel bleef heel goed liggen! wees wel vertrouwd met je paard, en naar buiten.. dat lijkt me een minder goed plan :P