springschoenen goed of slecht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

springschoenen goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 17:42

zijn springschoenen slecht voor de voeten van je paard? en wanneer kan je ze het beste om doen? en dan hoelang?

roombolletje

Re: springschoenen goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 19:50

Waarom zouden ze slecht zijn voor je ponyy?

DemiCruijff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 19:51

Springschoenen zijn juist een hele goede bescherming voor je paard! Ik zou ze gewoon om doen zodra je intensief gaat springen!

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:28

Ik heb nietzoveel ervaring met springschoenen maar waarom zouden ze slecht zijn ?
Je moet ze omdoen als je intensief gaat springen en dan gewoon tot wanneer je klaar bent ;)

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 20:36

yape schreef:
Ik heb nietzoveel ervaring met springschoenen maar waarom zouden ze slecht zijn ?
Je moet ze omdoen als je intensief gaat springen en dan gewoon tot wanneer je klaar bent ;)

Als ze bijvoorbeeld met een cross training nat worden en je rijdt ermee door, kan de kroonrand dan niet beschadigd raken of een ander deel omdat het gaat schuren?

En is het verstandig om ze om te doen met een buitenrit of niet?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:38

mijn paard staat 24-7 met springschoenen op de wei.......
Al een paar maanden nu......
Kan echt geen kwaad hoor....geen zorgen maken om dingen die er niet zijn :)

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:38

wij hebben 2 paarden op stal en die hebben ze dag en nacht om ivm ijzers eraf trappen en hoefbalbetrappingen. een heeft wel eens kale plekjes gehad maar met een maatje groter zo opgelost.

zie dus geen enkel probleem

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 20:40

Oke want ik hoorde dat een keer iemand zeggen dat je nooit springschoenen aan moet doen als je naar buiten gaat want dat zou slecht voor de kroonrand zijn
Laatst bijgewerkt door Flyskyhigh op 12-08-12 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:41

Slecht zijn ze niet, vaak wel nutteloos. Met springen zijn ze erg handig en dan zou ik ze ook zeker omdoen. Bij een paard wat zichzelf met de achterhoeven op de voorhoeven trapt, zijn ze ook geen overbodige luxe. Sommige mensen doen ze om in de paddock of wei. Als dat nodig is om het paard buiten te krijgen; prima!

Wat ik wel vaak zie is springschoenen in combinatie met bandages. Dan heb ik altijd meer het idee dat het iets is van 'mooi plaatje'. Overbodig dus.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:57

Ik gebruik ze bij het springen (altijd) en bij het losrijden outdoor (dressuur) ivm de stoten.
De achterkant komt soms sneller dan dat de voorkant weg is en heb nu 2x de hoefbal kapot gehad.
Met training thuis en indoor dressuurwedstrijden heb ik er geen last van, komt denk ik door de wiebeligheid op het gras en de extra spanning.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:01

Springschoenen zijn er eigenlijk alleen voor de paarden die met de achterhoeven tegen de voorste hoeven aantikt. En omdat dit sneller gebeurd met springen, doen springruiters deze vaak om, in veel gevallen nutteloos omdat maar weinig paarden dit echt hebben. Maar baat het niet schaadt het niet.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:09

IJslanders tikken met regelmaat in tolt of telgang de voorhoeven aan. Vandaar dat in de IJslanderwereld bijna iedereen springschoenen gebruikt met wedstrijden en/of training. Tevens is het ook bescherming van de kootholtes en het eventueel aftrappen van de hoefijzers.

Ik heb ze veel gebruikt bij de training van mijn IJslandse merrie en bij het rijden van wedstrijden. Verder heb ik ook vaak springschoenen gebruikt bij een Fries die ik reed.

Slecht zijn ze niet, maar zelf ben ik geen voorstander van springschoenen met een bont randje. Hier kan (vind ik) alleen maar zand en modder in vast blijven zitten wat gaat schuren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:16

mijn paard staat nu ook noodgedwongen in het land met springschoenen. heb eigenlijk nog geen schuurplekken ontdekt. Moest het het slecht zijn dan werd het in de cross niet gebruik en daar springen ze toch ook in waterbakken ed

Ik zou persoonlijk wel nooit versies met bont nemen
1 met contact met water worden ze zwaar
2 moeilijker te reinigen
3 eenmaal ineen geklit meer kans op schuren (naar mijn gevoel dan toch)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:19

petitparis schreef:
mijn paard staat nu ook noodgedwongen in het land met springschoenen. heb eigenlijk nog geen schuurplekken ontdekt. Moest het het slecht zijn dan werd het in de cross niet gebruik en daar springen ze toch ook in waterbakken ed

Ik zou persoonlijk wel nooit versies met bont nemen
1 met contact met water worden ze zwaar
2 moeilijker te reinigen
3 eenmaal ineen geklit meer kans op schuren (naar mijn gevoel dan toch)

Dat valt wel mee, maar je moet
1. water vermijden
2. net als modder
3. laten drogen en schoonborstelen
4. echt bont, klit niet

mooi maar niet handig voor in het bos

:)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:23

@aaronyve: dus niet handig voor crosstrainingen

oh ja ik maak soms speciaal mijn neoprenen springschoenen nat om de hoef vochtig te houden.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:25

Nee dat zeg ik ook, niet handig voor in het bos ;)
maar voor de rest wel mooi en leuk om mee te rijden.
goeie tip dat natmaken!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:27

ik moet wel zeggen niet alle types nemen evenveel vocht op, maar kan echt verschil maken bij paarden met droge hoeven.