zadel voor weke korte rug met hoge schoft.... ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

zadel voor weke korte rug met hoge schoft.... ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 17:33

Hoi,

Ik ben aan het rond kijken naar een ander zadel voor mijn paard. Maar dat is nog niet gemakkelijk !
de meeste zadelbomen zijn niet gebogen genoeg voor zijn rug. Merken als Kent & masters, thorowgood, wintec, anky vallen allemaal om die reden al af.
Zaldi was mijn zadelmaakster niet weg van omdat die schijnen te kunnen knijpen bij de schoft ---> ??

Wie heeft er ook een paard met een behoorlijk curved rug ? en welk zadel ligt daar dan op ?

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 06:49

Hallo, probeer eens een Ainsley, wel opletten dat de ruimte tussen de kussen genoeg ruim is. Een Stubben zadel is ook een mogelijkheid. Anders is een Prolite Pad met 6 vakken misschien een oplossing? Die leg je onder het zadel en met het middelste vakje gevuld wordt de leemte onder het zadel ook gevuld.
Succes.

Princesj

Re: zadel voor weke korte rug met hoge schoft.... ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:06

Kieffer wil vaak wel passen bij dit soort paarden.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:08

Ik denk euroriding, een meisje wat ik ken heeft ook een paard met een erg hoge schoft, en haar euroriding ligt daar prima op :) Zadel zit ook nog eens heerlijk!

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:11

Wij hebben een massimo voor ons paard,met een hoge schoft en een wat holle rug

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 12:11

M_hartje_M schreef:
Ik denk euroriding, een meisje wat ik ken heeft ook een paard met een erg hoge schoft, en haar euroriding ligt daar prima op :) Zadel zit ook nog eens heerlijk!

Helaas kon ik op mijn euroriding zadel niet langer dan een half uur zitten, daarna mega pijn in mijn liezen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:29

Zaldi zijn anders hele goede zadels, en je hebt ze ook met terug gesneden kamer. Zeker het proberen waard. Anders Stübben, maar met een hoge schoft zal dat wat lastig worden. Jaguar, Exselle of Albion is welicht ook een optie.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:37

Oei dat is wel erg vervelend ! ja sommige vinden die zadels heerlijk, sommige niet.

WonderWanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:50

Ik weet niet of je paard zo'n weke rug heeft als mijn merrie maar daar heb ik een Wow op gehad (die helaas nog te weinig ronding had achteraf ) en nu een op maat gemaakte Arno Brandt. Zit zelfs voor mij erg fijn! Wat ik geprobeerd heb: prestige lucky dressage, Ainsly en Kentaur, helaas allemaal nog te recht.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:54

Ik heb PRECIES zo'n paard.

Heb nu een Pessoa. Euroriding Luxor lag ook goed. www.oldehietmoat.nl heeft me geholpen. Niet duur en dan weet je zeker dat het goed past :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 18:04

Mandarijn12 schreef:
Ik heb PRECIES zo'n paard.

Heb nu een Pessoa. Euroriding Luxor lag ook goed. http://www.oldehietmoat.nl heeft me geholpen. Niet duur en dan weet je zeker dat het goed past :)

Hmmm pessoa wordt gemaakt door ruiz diaz, die maakt ook de anky zadels. En anky heeft een te rechte boom..... Geen idee of ze voor pessoa dan een andere boom gebruiken ?

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:17

Ik ook niet. Maar dat is een aanname dus zou ik niet op af gaan. ;) ik zou een kenner zoeken. Want een niepassend zadel is helemaal horror.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 08:45

MIjn MSFC fitter weet heel veel van zadel(bomen ). Maar ik kan moeilijk bij ieder zadel dat ik tegenkom aan haar vragen of het zou kunnen passen. Vandaar mijn vraag hier op Bokt.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:02

Voor een weke rug kan je het beste een zo'n flexibel mogelijk zadel hebben om het zadel echt goed te laten passen.
Ik zou een kijken voor een boomloos zadel. Dit past zich beter aan de vorm van de rug aan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 09:15

Bedankt voor de tip, maar boomloos durf ik niet meer. Heb ik een paar jaar geleden mee gereden, maar zat te strak over de schoft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:43

hangt ook wel erg van het merk boomloos af denk ik....

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 18:03

Kijk ook eens bij Strada zadels, zelf heb ik er 1 voor mijn lusi met een korte wat weke rug en die ligt heel goed. Er kunnen verschillende bomen in (niet alleen de voorkant, maar de hele boom is anders) en de lengte is 16 inch. De boom is bijzonder flexibel en de kussens zijn van een soort traagschuim.

Omdat het vrij platte zadels zijn, zit het minstens zo ruim als de 18 inch hulsebos die ik heb voor mijn kwpn'er. Het zadel geeft wel minder steun als een diep zadel en dat moet je fijn vinden (zelf vind ik dat erg prettig, ik kan er goed op doorzitten omdat het me nergens blokkeert).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 09:41

Inmiddels ben ik iets verder ....

Maris schreef:
Maar ik ben wel wat verder. Voor paarden met een korte rug zijn franse kussens in principe heel goed.
En bij een weke rug moet je denken aan gebogen bomen dus aan merken zoals prestige, passier, JC , County en euroriding. Alleen niet al die merken hebben korte ( franse ) kussens. JC in ieder geval wel.
Massimo schijnt ook te kunnen.

Kent en masters, wintec, thorowgood zijn meer voor een wat rechtere rug.

En voor echt een hoge schoft is een zadel met een teruggesneden kamer wel fijn

Ginoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:46

Mijn paard heeft ook een weke rug, ik heb veel zadels gepast maar kwam uit bij een wintec omdat die een flexibele boom heeft. De andere zadels zonder flexibele boom gingen snel bruggen bij mijn paard.
Ik vond het jammer want ik wilde graag een leren zadel maar paard gaat voor hé ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 11:50

Ginoya schreef:
Mijn paard heeft ook een weke rug, ik heb veel zadels gepast maar kwam uit bij een wintec omdat die een flexibele boom heeft. De andere zadels zonder flexibele boom gingen snel bruggen bij mijn paard.
Ik vond het jammer want ik wilde graag een leren zadel maar paard gaat voor hé ;)

Wat gek ! Wintec heeft echt een rechte boom ! mijn fitter raadde die met klem af !
En zijn echt wel leren zadels met gecurved boom hoor, zie hier boven.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:51

Ik heb goede ervaringen gemaakt met Kieffer zadels :) die hebben volgens mij (bijna) allemaal een terug gesneden kamer.

rsstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:55

Ik heb een amerigo cortina te koop, die heeft een teruggesneden kamer en korte franse kussens. Daarnaast heeft hij ook nog fijne wrongen zodat je goed zit, zonder dat hij gedwongen zit. Je mag m altijd proberen, lag hier op een merrie met een hoge schoft en ronder geribt. Helaas is ze ongeschikt geworden voor de sport.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 12:01

_MG schreef:
Ik heb goede ervaringen gemaakt met Kieffer zadels :) die hebben volgens mij (bijna) allemaal een terug gesneden kamer.

Maar wel bijna allemaal keilkussens , dus te lang voor een korte rug .....

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:25

Hee
ik had hetzelfde probleem met mijn paard.
Ook een hoge schoft.
Nu heb ik een Passier veelzeidigheidszadel richting
. En deze ligt echt helemaal goed ( terug gesneden boom).
Ik heb hem bij Drunens Ruiterhuis gekocht! Echt de moeite waard om daar te kijken.

Aan de hand van een foto kon die man daar het zadel, singellengte etc. inschatten.
Eenmaal thuis alles paste, niks knelde!!
Dus ik zou het zeker aanraden ( was in totaal met nog een dekje, bontje, beugels, singel, beugelriemen) ongeveer 800 euro kwijt. En het zadel was maar 1 keer mee gereden.
En ik kreeg er nog een gratis zadelhoes bij hihi.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 13:32

Hmmm drunens ruiterhuis staat nou niet echt goed bekend :x Maar fijn dat je een goed passend zadel hebt gevonden ! Heeft je passier korte kussens ?
Laatst bijgewerkt door Maris op 25-08-12 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt