happy mouth-bit : ervaringen en vraagje!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hannepan

happy mouth-bit : ervaringen en vraagje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 08:21

Hoi,
ik ben onlangs 18 geworden, en heb dan een nieuw springzadel en -singel en een nieuw hoofdstel gekregen (jeuh!)
Nu heb ik ook wat centjes gekregen en dacht eraan een happy mouth trens of D-trens te kopen voor bij dit nieuwe setje. Normaal ging ik bitloos proberen ( ze heeft een rozige neus/ mond met dunne huid, gevoelig dus ) maar dat zien mijn ouders nu niet zo zitten, dus...
Zijn hier mensen met zo'n bit? Hoeveel kosten ze ong. , zijn ze dat waard? En zou ik gewone trens nemen of de D trens (die heb ik nu ook, maar wat is nu precies het verschil?)
Alvast bedankt voor het advies!

Hannepan

Re: happy mouth-bit : ervaringen en vraagje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 12:01

Echt niemand?

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 13:12

zo'n happy mouth bitje heb ik geen ervaring mee. Ik heb zelf een dubbelgebroken bitje van harry's horse is ook heel zacht in de mond dat rubber vind ik niks

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 13:15

Ik had ook een HM bitje voor mijn pony, ze liep er prima op. Ik heb een stang ervan en een dubbelgebroken. Die dubbelgebroken vind ik het fijnst! Die zijn erg zacht in de mond. De prijzen kan je online denk ik wel vinden, op sites als divoza etc.

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 14:31

Een happy mouth bitje kan voor sommige paarden fijner en wat zachter in de mond liggen dan metaal. Let er wel op dat je paard niet teveel gaat kauwen op het bit. Dan kunnen er in het plastic namelijk snel scherpe randjes ontstaan. Maar als je paard niet veel kauwt op het bit kun je best zo'n bitje proberen.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 14:31

HM is toch niet van rubber? Kunststof ofzo, toch?
Ik heb enkel gebroken nu wss zal ik dat weer nemen. Heb geen ervaring met dubbel gebroken, hoe dat is

edit : ik lees net dat van plastic is :)
Ze schuimt wel vrij fel, zou het dan stuk gaan?

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 15:18

http://www.paardenwinkel.be/uploads/ima ... 901_sp.jpg
Ik heb dit bitje en heb hem al op verschillende paarden geprobeerd en ze liepen er allemaal heel fijn op
Voor mij dus echt het ideaal bit omdat de druk ook meer wordt verdeeld dan bij een 'gewoon' dubbelgebroken bitje
(het is ook niet echt een dubbelgebroken bitje, meer een stangetje dat op 2 plaatsen wat dunner is waardoor het meer meebuigt)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:05

Oliiviia schreef:
http://www.paardenwinkel.be/uploads/ima ... 901_sp.jpg
Ik heb dit bitje en heb hem al op verschillende paarden geprobeerd en ze liepen er allemaal heel fijn op
Voor mij dus echt het ideaal bit omdat de druk ook meer wordt verdeeld dan bij een 'gewoon' dubbelgebroken bitje
(het is ook niet echt een dubbelgebroken bitje, meer een stangetje dat op 2 plaatsen wat dunner is waardoor het meer meebuigt)

ik heb die ook, mijn eigen merrie loopt er al jaren mee, die had moeite om goed aanleuning te pakken op een metalen bit en op deze durfde ze dat wel...
ik heb er ook eens een ander paard mee gereden, maar die werd er te sterk op, kwestie van uitproberen dus...

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 16:09

Ja dat ga ik dan wel doen denk ik. Degenen met zo'n bit hier zijn er precies wel blij mee.Dubbel of enkel weet ik nog niet...
Maar wat is het verschil tussen D-trens en "gewoon"?

MoosjeWings

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 00:23

Hannepan schreef:
Ja dat ga ik dan wel doen denk ik. Degenen met zo'n bit hier zijn er precies wel blij mee.Dubbel of enkel weet ik nog niet...
Maar wat is het verschil tussen D-trens en "gewoon"?

Wat bedoel je met "gewoon"? Ik neem aan dat je een watertrens bedoelt?
Bij een watertrens zijn de ringen beweegbaar doordat deze door het mondstuk heen lopen en bij een D-trens zitten deze vast aan het mondstuk.
Heb zelf ook goede ervaring met een hm-bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 07:58

de mijne vindt hem te dik....
verder prima bitje.
ga de mijne maar verkopen..

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 08:00

W.b. Happy Mouth: Mijn paard zijn mond trok helemaal droog door het materiaal en kreeg uitgedroogde/ingescheurde mondhoeken... En heb helaas meer mensen hierover gehoord. Ik ken ook genoeg mensen die er wel positieve ervaringen mee hebben, maar hou het even in de gaten.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 18:13

Het bitje in de link is niet meer verkrijgbaar in Nederland (heeft een soort staaldraadje erdoor heen). Ik heb diverse winkels geprobeerd... Het alternatief zijn de standaard happy mouth bitjes, waarvan ik vaak gelezen heb dat dit leiden tot kapotte mondhoeken. Daarom heb ik toch maar gekozen voor een gewoon dubbelgebroken bustrensje. Persoonlijk vind ik mijn paarden hier fijner op lopen dan op enkelgebroken, omdat het geen 'notenkraker' effect heeft (punt in midden kan drukken in het gehemelte).

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:03

een happy mouth bit is helemaal niet happy voor je paard. het is (meestal) rubber en als je daar mee schuift in de mond, schuurt het heel erg.
Het wordt warm en is dan echt niet fijn in de mond.
Ik zou voor een dubbele gebroken gaan, of een stang.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:26

paardengekD schreef:
een happy mouth bit is helemaal niet happy voor je paard. het is (meestal) rubber en als je daar mee schuift in de mond, schuurt het heel erg.
Het wordt warm en is dan echt niet fijn in de mond.
Ik zou voor een dubbele gebroken gaan, of een stang.

Happy Mouth bit is van kunststof materiaal anders is het geen happy mouth. Rubber is inderdaad niet prettig maar ik heb nog nooit een happy mouth in de winkel zien hangen die van rubber is.
Verder zal het voor ieder paard verschillend zijn de ene loopt er goed mee en de andere niet. Zoals met alle bitten ieder paard heeft z'n voorkeur.
Ik vindt het grootste voordeel dat het bit niet koud is en dus ook fijner voor het paard zelf zeker in de winter.