Martingaal voor mijn paard???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YentlShots

Martingaal voor mijn paard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 17:05

Heey, ik heb een paar maanden geleden een eigen merrie gekregen en ben bezig met het nagevelijk rijden. Dat is haar nooit geleert en de ontspanning is er ook niet omdat ze haar hele leven met haar hoofd in de lucht heeft moeten lopen. Ik ben er nu al erg lang mee bezig er is nog geen resultaat Ik dacht eerst aan een slofteugel maar dat vind ik te risicovol omdat ik er nog nooit mee heb gereden en niet weet hoe ze er op reageert. Ik dacht dat dan een martingaal misschien wel zou helpen maar weet nog niet zeker of dat wel een goede keuze is :\
Nu ben ik benieuwd wat jullie ervan vinden.
GroetjesX

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 17:09

Een martingaal is er nietvoor on je parade nageeflijk the krijgen. Op die manier trek je hem alleen maar omlaag. Een martingaal is voor sterrenkijkers, of paarden die hun hoofd zo ver omhoog gooien dat je niks meer te zeggen hebt. Niet om je paard nageeflijk te krijgen.

Daar bestaan geen hulpteugels voor, dat moet je moet je met je rijkunsten oplossen :) lukt dat niet, les nemen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 17:14

het nageeflijk rijden komt niet vanuit het hoofd, maar vanuit de achterhand.
hoe ben je "bezig"? met je handen naar beneden te werken?
Probeer eerst eens om de basis goed te krijgen, dwz een paard dat in alle drie de gangen aan de hulpen staat (zowel vooruit als terug), wendingen rijden (op de goede manier, niet door ze om te trekken). als ze goed in balans loopt en je hand vertrouwt, dan zal ze vanzelf ontspannen.
en Als ze ontspant, dan gaat ze haar hals laten vallen en is ze nageeflijk.
en dan is het gewoon een kwestie van vragen en geven om haar hoofd te zetten waar je haar wil.

Als bovenstaande niet lukt is het beter om eerst eens te kijken naar je rijstijl en of je zadel en bit wel bij het paard passen. misschien is het ook een idee om les te volgen van een goede instructeur.
en als dat allemaal niet werkt, kun je kijken voor een hulpmiddel.
een martingaal is handig bij paarden die echt sterrenkijken, en daardoor onbestuurbaar worden (bv in schrikreacties, als ze opgewonden raken, etc)
die moet zo afgesteld zijn dat die bij een normale hoofdhouding (dus ook als ze gewoon hoog loopt) niet inwerkt.
om echt nageeflijk te rijden is een slof (in kundige handen!) een beter idee, maar doe dit enkel onder leiding van een goede instructeur, een slof kan meer kapot maken dan dat het beter maakt.

beter kun je opteren voor goede les, en eventueel longeren met een pessoateugel.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 17:16

Martingaal kan weldegelijk helpen.
Ik rijd zelf altijd de jonge paarden met martingaal, simpelweg om ze 'de weg naar boven' niet te laten leren kennen.

Nageeflijk rijden doe je 'van achter naar voren', voorwaarts-neerwaarts met een weerstand biedende hand (en dat is heel wat anders dan een friemelende of zelfs terugtrekkende hand!).
Dat leer je niet door wat tips op Bokt te verzamelen, daar heb je gewoon les voor nodig.

MachoPablo

Re: Martingaal voor mijn paard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:17

Martigaal helpt alleen als die sterre loopt te kijken..;) en voor springen maar veder ook niet echt maar me pony loop der wel beer door aan de teugel maar helpt niks eigelijk

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 20:57

Ze is ook echt een sterrekijker, ze loopt constant met haar hoofd omhoog en er is geen onspanning in te krijgen. Met slof durf ik nog niet echt en ik weet ook echt niet hoe ze erop reageert. Maar mijn stiefvader vind slof ook echt geen goed idee dus dat wordt hem niet ;)

juliaolthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:07

Ik zou echt geen hulpteugel gaan gebruiken ! Ik gebruik een martingaal buiten voor mijn verzorgpony omdat hij soms ineens zijn hoofd zover de lucht in gooit dat ik dan niks kan. je moet eerst zorgen dat je paard ontspanning krijgt, dat krijg je door veel te praten en eerst in stap te beginnen en door niet te veel te vragen, als je pony erdoor gaat nageven staat hij veel te strak !!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 22:20

als het met goed rijden echt niet helpt, kan die martingaal wel een helpende hand bieden, om zeg maar net dat eerste stapje te zetten.
hoe reageert ze aan de longe met bv een bijzet? (bijzet tussen voorbenen aan singel vastmaken, door de bitringen, naar de zijkant van de singel. zo dat als ze extreem hoog loopt er druk op komt, maar zodra ze wat zakt de druk (in eerste instantie), volledig wegzakt. (hierbij kan het veel helpen als je ze leert wijken voor druk, dus op druk van een touwhalster naar beneden komen, zodra ze ietswat zakt (al is het een mm) direct de druk wegdoen. wanneer dat lukt, hetzelfde met het bit, zodat ze niet gaat stressen en rennen als ze vastgebonden is)
maar echter, een paard dat niet kan ontspannen denk ik eerder aan iets dat niet helemaal juist is, past het zadel perfect (hoe reageert ze aan de longe zonder zadel en zonder bijzet, loopt ze ook als een hert, of laat ze dan haar hals wel vallen?), zit jij goed, niet voor of achter de beweging? heeft ze geen vastzittende spieren oid?

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:25

Indien je toch een hulpstuk zou willen gebruiken raad ik je aan om rekkers te gebruiken en deze zo zacht mogelijk vast te maken eerst en dan verder te werken :)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:42

Heb je les met dit paard? Daar lijkt het mij toch echt mee te beginnen, niet met hulpteugels, maar met de juiste manier van rijden.

Je kan er wel vanalles omhangen, maar dan rijd je nog niet zelf aan de teugel, dat doet dan je hulpteugel voor je.
Een martingaal is niet bedoeld om mee aan de teugel te rijden, het is eigenlijk niet eens bedoeld om het hoofd omlaag te krijgen als het heel hoog gaat. Een martingaal is ervoor om te kunnen blijven sturen als het hoofd heel hoog gaat en om het te begrenzen nog hoger te gaan. Als een martingaal goed afgesteld staat (met de ringetjes langs de hals tot de keel/kaakholte, werkt hij echt pas heel erg laat in.

Ik zou je ouders vragen op zoek te gaan naar een goede basisinstructeur. Dus echt iemand die het hele proces met je wil gaan doorlopen van rijden op ontspanning, stelling/buiging etc etc, waar de nageeflijkheid dan op gaat volgen.

Veel succes!

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 00:38

Ik zou geen hulpteugels gebruiken maar echt via les alles proberen op te lossen. hoe natuurlijker, hoe beter :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 07:46

Loezz schreef:
Indien je toch een hulpstuk zou willen gebruiken raad ik je aan om rekkers te gebruiken en deze zo zacht mogelijk vast te maken eerst en dan verder te werken :)

tuurlijk, rekkers zijn nl ideaal voor het paard om in te gaan hangen.
(want ook al geven ze na, er blijft bijna altijd wel spanning op staan, is nou net niet de bedoeling ...)

Yasminvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 07:58

Probeer anders eens Elastiek? :)
Martigaal is voor een sterre kijker ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 08:04

en, zoals net gezegd, gaan ze in een elastiek gaan hangen, dat ding is al lang achterhaald.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 08:06

naar voren rijden en opvangen is de kunst! Wat ik bij jonge paarden nog weleens wil doen, is een tiedemanteugel!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 08:45

Ik zou er een martingaal aan doen hoor, je zou eventueel ook een halsverlenger of een thiedeman kunnen proberen.

TS is 11 jaar en over het algemeen kunnen ruitertjes van die leeftijd dit euvel nog niet echt rijtechnisch oplossen. Doordat de pony met zijn hoofd omhoog loopt drukt hij zijn rug weg waardoor het ruitertje minder goed kan zitten en het heel moeilijk is om de pony van achter uit te kunnen rijden.

Toen wij onze pony, die z2 is geweest, pas hadden hebben we er de eerste tijd op advies van de vorige eigenaar en haar instructrice (lichte tour amazone) een halsverlenger op gedaan zodat hij redelijk in de houding bleef lopen, het kind kon beter zitten en de pony ontwikkelde geen spieren op de plaatsen waar je ze niet wil hebben.

De instructrice die ze destijds had heeft de halsverlenger regelmatig geleend voor andere ruitertjes en een heel stel van die ruitertjes hebben hem toen zelf aangeschaft.

Mits goed afgesteld kunnen de door mij genoemde HULP teugels weinig kwaad en het is voor die jonge ruitertjes zoveel plezieriger.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 14:39

daar heb je een punt yvonne, maar toch is het voor ts belangrijker om eerst les te nemen, endan in samenspraak met ouders en instructie er een hulpteugel aan te hangen.
ts is volgens mij niet kundig genoeg om dat zelf te gaan beslissen (en hoe worden ze dan bevestigd?), en aan te schaffen en aan te passen.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:54

eerst aan de longe proberen tot ontspanning te krijgen?
ivm elastiek, bijzet whatever? als t paard dan wat losser in de lijf is , proberen met rij kunsten of eventueel een elastiekje (losjes) rijden..
en ofcourse,, neem les.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 07:08

Duhelo schreef:
en, zoals net gezegd, gaan ze in een elastiek gaan hangen, dat ding is al lang achterhaald.

en wat doe je als die gaat hangen met een hulpteugel ? en als die gaat hangen op het bit ?

net als bij alle andere hulpteugels word deze vaak verkeerd gebruikt , paard in een houding gezet
hij moet zo los staan dat die inwerktdruk/weerstand bied op het moment dat een paard te hoog komt , kan dan nog verder
maar voelt dan weerstand achter de oren waardoor die eerder geneigd is weer naar beneden te komen
duikt die daardoor te diep , of erger gaat hangen , drijf je m dus weer omhoog
zelfde als paard bv op het bit gaat hangen etc etc

les is altijd raadzaam , een "kenner"bij 1e keren gebruik van hulpteugel die je nog niet kent is zoiezo raadzaam

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 19:18

Ik denk dat het niet slim is om een martingaal hiervoor te gebruiken volgensmij is de martingaal ooit gemaakt voor als je je paard niet kan houden of als die zijn hoofd echt helemaal in de lucht gooit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 19:30

nickyu schreef:
Duhelo schreef:

en wat doe je als die gaat hangen met een hulpteugel ? en als die gaat hangen op het bit ?

net als bij alle andere hulpteugels word deze vaak verkeerd gebruikt , paard in een houding gezet
hij moet zo los staan dat die inwerktdruk/weerstand bied op het moment dat een paard te hoog komt , kan dan nog verder
maar voelt dan weerstand achter de oren waardoor die eerder geneigd is weer naar beneden te komen
duikt die daardoor te diep , of erger gaat hangen , drijf je m dus weer omhoog
zelfde als paard bv op het bit gaat hangen etc etc

les is altijd raadzaam , een "kenner"bij 1e keren gebruik van hulpteugel die je nog niet kent is zoiezo raadzaam

vooruit vooruit vooruit :D (antwoord op de hangen vraag)

ik heb niet specifiek iets tégen hulpteugels, maar wel iets tegen een elastiek.
ding is zelfs voor mijn trekpaarden met uberkorte nek op de langste stand veel te kort.
voorbeeld:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-S7G3CDRT.jpg
hier geeft mijn paard meer dan na (bij de nette foto's staat er nog veels te veel druk op), en de elastiek geeft nog altijd spanning.
dus een elastiek is een nogo voor mij :D

(ps: daarnaast is ts 11 of 12, denk dat ze simpelweg nog wat ervaring mist om hulpteugels goed aan te meten en te gebruiken. het is veiliger als ze dan een martingaal gebruikt (die mits goed afgesteld amper inwerkt) dan dat ze een elastiek of slof gebruikt :D )