Sperriem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juliaolthof

Sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 21:05

Haloo ik heb een vraag ! ik ga binnenkort met mijn verzorgpony op ponykamp en wil een ander hoofdstel omdoen dan hij normaal omheeft. alleen heeft hij aan zijn huidige hoofdstel geen sperriem. moet ik die er nu ook afhalen ? Wat is het effect van een Sperriem eigenlijk ?
Groetjes julia

Eske_B

Re: Sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:07

Volgens mij dient de sperriem voor een stillere ligging van het bit en vaak ook om te zorgen dat het paard zijn mond niet op kan doen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:09

En dat het paard de tong niet over het bit kan doen doordat zijn mond dicht is.
Het licht eraan wat je zelf fijn vind. Probeer het gewoon even uit ;)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:16

Als de neusriemen van je paard goed vast zitten, kan het gewoon de mond nog een beetje open maken en kan het ook de tong nog over het bit doen. Als dat niet meer lukt, zitten ze echt veel te strak. Je moet met gemak 2 vinger tussen de neus en de neusriem kunnen doen.

De sperriem is bedoel om het bit minder te laten wiebelen in de mond.

De meeste paarden maakt het niet uit of er een sperriem aan zit. Er zijn uitzonderingen die het irritant vinden.

juliaolthof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 21:24

okee, dan doe ik het denk ik gewoon zonder. hij liep altijd fijn zonder sperriem ! bedankt

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:37

Uhhh een paard kan zijn mond niet opendoen met sperriem. Wel een klein beetje maar niet zoveel als zonder een sper.

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:31

Met sperriem kan je paard zijn mond niet opendoen en blijft het bit rustiger liggen in de mond.
Maar als je der nooit mee rijd gewoon zo lekker houden :)

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 06:54

ze willen de sperriem toch niet meer bij een hoofdstel leveren tegenwoordig? dat is paardvriendelijker... volgens mij ergens in de bit of de ros gelezen ofzo

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 07:38

nikkie722 schreef:
ze willen de sperriem toch niet meer bij een hoofdstel leveren tegenwoordig? dat is paardvriendelijker... volgens mij ergens in de bit of de ros gelezen ofzo

Ze willen er inderdaad een beetje vanaf. Bij het gebruik van een sperriem kan het paard zijn mond niet openen. Mensen vergeten (of ontkennen) dan dat er eigenlijk een probleem is. Als een paard zijn mond opent is er iets niet in orde, dat kan de te strenge hand zijn, een niet goed passend bit of gebitsprobleem.

TS: inderdaad lekker zonder sperriem rijden!

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 07:40

rij ook zonder sperriem gaat prima

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 07:49

anne_bento schreef:
nikkie722 schreef:

Ze willen er inderdaad een beetje vanaf. Bij het gebruik van een sperriem kan het paard zijn mond niet openen. Mensen vergeten (of ontkennen) dan dat er eigenlijk een probleem is. Als een paard zijn mond opent is er iets niet in orde, dat kan de te strenge hand zijn, een niet goed passend bit of gebitsprobleem.

TS: inderdaad lekker zonder sperriem rijden!

Dat ligt er ook maar net aan hoe strak je hem hebt...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:50

Zodat je het paard zijn mond snoert en hij niet kan vertellen dat het bit zeer doet (door de mond open te doen). :(