Waarom ben jij voor of tegen kunstof of lerenzadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Waarom ben jij voor of tegen kunstof of lerenzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 09:12

Hoi ik ben me wat meer aan het orienteren op het gebied van zadels.
Zelf heb ik een Wintec pro en een veelzijdig leren zadel.
De éne is zwart en de ander bruin en heb een bruin hoofstel, vandaar dat ik aan het rondkijken ben wat ik het liefste wil aangezien ik liefst alles in één kleur wil.

Wat ik zelf het voordeel vind van een kunstofzadel is dat ie veel lichter is.
Maar er zijn er wat die echt anti kunstof zijn.

Graag zou ik meningen van anderen willen waarom jij voor of tegen kunstof of leer bent.

ambre

Re: Waarom ben jij voor of tegen kunstof of lerenzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:18

Op mijn kunststof zadel,die een ruwe zitting heeft,slijten mijn rijbroeken harder.
Verder vind ik ze erg warm in de zomer maar wel lekker stroef voor de jonge paarden.
Je hoeft er ook geen onderhoud aan te plegen.

Leer vind ik mooier,neemt zweet op en er zijn meer modellen die mij fijn zitten.

Ik heb ze allebei,zou ik moeten kiezen dan ging ik voor leer ivm de looks.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:39

Ik heb altijd leer gehad en nu ook een kunststof zadel, voor mij niet meer anders! Merk er qua zit geen verschil in. Maar het gewicht vind ik veel fijner en scheelt veel onderhoud. Daarbij heb ik nu op mijn zadel ook geen slijtage plekken, wat ik bij mijn leren zadel wel heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:42

Goede kwaliteit leer gaat veel langer mee, en de productie ervan is veel milieuvriendelijker.

Voor mij geen kunststof.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:45

Kunststof zadels slijten sneller en ze zijn stroever, je "plakt" er eigenlijk een beetje aan met je broek. Dat moet je maar net fijn vinden rijden, ik vind het in elk geval niks.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:48

Ik heb een veelzijdigheid van leer, jaren mee gereden, heb alleen een hekel, zeg ik maar eerlijk, aan het onderhoud wat leder met zich meebrengt, en recent een Wintec dressuur (kunstleer), sommigen noemen het kunststof) aangekocht.

De Wintec is veel lichter (fijn voor mij en het paard, dat overigens "wel wat kan hebben") maar onderhoudsmatig ook wel simpeler. Ik vind leer mooier ogen, maar dat gedoe met dat onderhoud vind ik vervelend.

Met rijlaarzen ben ik ook al zo'n gemakzuchtig iemand: ik heb 3 soorten: rubber, en kunststof van Mountain Horse, maar ook leder van Cavallo.

Wil ik nou eens mooi en leuk voor de dag komen, draag ik de Cavallo's, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de Mountain Horse kunstof laarzen... voor onderhoudswerkzaamheden draag ik de rubberen, ja, dat zijn OOK rijlaarzen, je kunt er dus ook gewoon mee op je paard stappen .

Gek genoeg heb ik qua hoofdstellen altijd leer, qua halsters echter ook weer kunstof/nylon.

Gemak dient de mens!

snottebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:11

Ik heb een combinatie, deels kunststof en deels leer.
Thorrowgood T8
Heerlijk zadel, zit lekker zacht, weegt niet veel.
Voor beide zeer tevreden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:26

Voordeel van leer vindt ik dat het vaak mooier zadel zijn en ze gaan langer mee.
Nadeel vindt ik het onderhoudt ben geen poetser.

Voordeel van kunststof vindt ik dat ze licht van gewicht zijn, makkelijk in onderhoudt, goedkoper in aanschaf.
Nadeel dat ze misschien minder lang mee gaan dan een leren zadel maar afhankelijk van wat voor leer je dan weer hebt qua zadel als je een goedkoper leren zadel hebt slijten ze vaak ook snel dus.

Ik heb ook niet voor niets een seculeer hoofdstel hoef je ook alleen maar even met een nat doekje af te doen en gaan geen gepoets en geprul meer.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:37

Het enige wat wel bewezen is, is doordat het kunstof zadel dunner en lichter is, minder goed de druk kan verdelen dan een lederen zadel. Maar goed , dat ligt denk ik helemaal aan jou, hoe jij rijdt en wat jij lekker vindt zitten. Ik zou zeggen: probeer het uit!

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:13

Ik rijd met een kunststoffen zadel (wintec isabell werth) en ik ben er erg tevreden mee!
Het vraagt bijna geen onderhoud, je ziet geen gebruikssporen, het zadel kan tegen water en het is altijd handig dat je bij wintec een andere boom in je zadel kan laten zetten.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 22:42

Vandaag voor het eerst op het paardje gereden bij ons.
En dus beide zadels gepast.
Ze liggen helaas beiden niet goed en de leren is te klein voor mij.

Ik laat een zadelmaker komen die het juiste zadel voor haar en mij uitzoekt.

Bedankt voor alle tips en meningen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 07:58

Er zijn veel verschillende soorten leer, en veel verschillende soorten kunstleder. De ene ledersoort is goedkope troep, de andere supermooi. Zo is dat ook met kunstleder. Dus je kunt niet 1 op 1 zeggen welk zadel "beter" is als je er 1 van kunstleder en 1 van leder hebt: dat hangt er maar helemaal vanaf hoe de kwaliteit van beide zadels is :)

Over het algemeen kun je wel zeggen dat kunstleder meestal makkelijk in onderhoud is, en mooi constant van kwaliteit: het wordt immers fabrieksmatig gemaakt in tegenstelling tot een huid van een dier dat wel eens een littekentje op kan lopen op een dun of droog plekje krijgt in de huid.

Leder kan over het algemeen beter tegen wrijving (daar kun je ook een vlammetje langs halen zonder dat het schroeit, maar kunstleder smelt weg) en is wat elastischer, kan beter vervormd worden en ziet er vaak toch wat luxer en "echter" uit.

En leer kan in principe beter ademen, het is immers een huid geweest die ook heeft moeten kunnen ademen. Er zijn best wat ruiters die kunstleder niet fijn vinden omdat ze vinden dat het te warm aan gaat voelen en ze er een zweetkont in krijgen :P

liespower94 schreef:
Het enige wat wel bewezen is, is doordat het kunstof zadel dunner en lichter is, minder goed de druk kan verdelen dan een lederen zadel.

Hoe kom je daar nou toch bij, wat een onzin zeg :')