[WN] Maten continental 184 (FQ geschikt voor breed paard?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EliseLukas

Maten continental 184 (FQ geschikt voor breed paard?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 09:11

Voor mijn brede paard ben ik op zoek naar een westernzadel. Nu weet ik dat Full Quarter bij verschillende maten meer of minder full is (billy cook is bijv bij full quarter smaller dan andere merken). Hoe zit dat met continental. En zijn er hier mensen die een continental 184 FQ op hun ouderwetse haflinger of fjord hebben liggen of een ander erg breed paard? Ik weet dat ik beter een passer kan laten komen, maar deze staan nu toevallig op marktplaats. Zou ik ook zelf een spin kunnen maken om te kijken of het past?

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 13:25

Bij westernzadels is het echt een kwestie van passen. Voor brede paarden kom je al gauw op een full-quarter of zelfs een xtra full quarter. Het heeft nl. niet alleen met de breedte tussen de bars te maken, maar ook met de ronding van de boom en de lengte van het zadel. Korte paarden komen vaak beter met een roundskirt weg.

Succes!

Caroline
Flevo Horse Support

EliseLukas

Re: Maten continental 184 (FQ geschikt voor breed paard?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 14:46

Ik heb ontdekt dat ik met kippengaas de vorm van zijn rug kan maken en daarna in het zadel kan leggen... heb ik dan wel ongeveer een goed beeld of het zadel ook past of moet ik er dan sowieso alsnog een zadelmaker bij hebben? Ik wilde sowieso voor een roundskirt gaan. Ik zag op bokt al dat veel fjorden en haflingers met een continental rondlopen... Dus vandaar mijn vraag wat jullie ervaringen zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 15:08

Kippengaas lijkt me erg snel van vorm veranderen bij druk. Dus of dat zo'n goed idee is ???

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 15:16

Ja, van dat stevige, grove kippengaas... (ik weet niet zeker of dat nog wel kippengaas heet, maar met die rechthoekjes). En dan leg ik het ondersteboven in het zadel zodat ik kan zien of er ruimte over blijft. Denk je dat dat werkt? Als het te smal is zal ik het snel genoeg zien denk ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 15:33

Het passen van een zadel is van meer dingen afhankelijk dan alleen of het goed op de rug ligt. De plaats van de singel bijv. kan zelfs een goed liggend zadel van zijn plek 'trekken' waardoor het toch niet meer goed ligt.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 15:58

Ja, voor dit soort dingen was ik al bang.... Dus toch beter een zadelpasser laten komen? Of gewoon erg goed proef rijden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 16:24

Elke vorm van pasmal geeft slechts een indicatie of een zadel kans van passen heeft of gewoon helemaal niet past.
Je zult het zadel zelf altijd op het paard in kwestie moeten proberen om te zien hoe dat ligt en zonder kale boom blijft het gokken. Wel kun je met een lichte doek op een niet gepoetst paard zien hoe de afdruk is.
Of een PLIP huren of maken (Carola-pad).

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 18:09

Ja, ik wil het zadel sowieso eerst op mijn paard hebben voor ik het koop. Ook omdat ik zelf lekker wil kunnen zitten en om te checken of het niet schuift etc. Bedankt voor de Plip en Carola-pad tip, hier had ik nog nooit van gehoord.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:45

Ik heb op mijn brede fjord een 147 S liggen en dit is een continental equiflex.